جاده ویروس دارد!

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹:۰۰ 5 سال پیش

جاده ویروس دارد!

عصر سفر- این روزهای سخت ایران است. از روز یک اسفند که کرونا در کشور جان گرفت و سپس روز به روز فربه تر شد تا جایی که تمام کشور را درگیر خود کرد؛ ویروس خطرناکی که به سرعت از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود و باقی ماجرا...

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، حالا پس از گذشت 17 روز از اعلام اولین موارد مثبت کویید 19 که به مرگ آن دو نفر منجر شد و پس از فراز و نشیب های فراوان و تشکیل ستاد مبارزه و تبدیل بیمارستان ها به خط مقدم و قرارگاه جنگی باز هم ویروس کرونا افراد جدیدی را از سایر نقاط ایران و جهان به لیست بلندبالای خود اضافه می کند؛ لیستی که گویا انتها ندارد.

خوشبختانه سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از بهبودی 913 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 خبر داده است، این یعنی نوید روزهای بهتر. اما آنچه که مهم است رعایت موارد ایمنی و انجام اقدامات توصیه شده توسط مقامات بهداشتی و پزشکان و متخصصان و روانشناسان است. اقدامات کوچک و به ظاهر بی اهمیت اما بسیار مهم مانند شستشوی دست ها!

در عین حال که بیمارانی بهبود یافته و به روزهای سلامتی خود برگشته اند متاسفانه تعداد زیادی نیز درمبارزه با این بیماری تسلیم شده و جانشان را از دست داده اند. دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ظهر روز جمعه 16 اسفندماه اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته، 17 بیمار مبتلا به کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان بر اثر این بیماری به 124 نفر رسیده است. همچنین در طول این مدت، بیش از 15 هزار و 981 مورد مشکوک در بیمارستانها بستری شده اند.

بسیاری از مردم دست به قرنطینه خانگی زده اند

آنچه که از شواهد معلوم است بسیاری از مردم دست به قرنطینه خانگی زده اند و سعی دارند با ماندن در منزل و دوری از اجتماعات خود را از تب کرونا دور نگه دارند که با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها این کار آسان تر شده است اما از صبح امروز روال کاری ادارات که طی دو هفته گذشته کاهش ساعت داشته به روال قبل برگشته است و کارمندان باید در محل کار خود حاضر شوند. در عین حال بسیاری از بازارها، مراکز خرید، اصناف، تفرجگاه ها، اماکن گردشگری، هتل ها، مهمانسراها، و غیره تعطیل شده و ارائه خدمات انجام نمی دهند. البته سخنگوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اعلام کرده کاهش ساعات کاری ادارات با هماهنگی استانداران و با تایید رئیس جمهور انجام خواهد شد.

به گفته جهانپور از صبح دیروز ترافیک سنگینی در مسیرهای شمالی کشور برقرار شده است و ترافیک در محورهای کشور نشان می‌دهد که با تعطیلی مدارس و ادارات ممکن است درخواست سفر بیشتر شود که برای استان‌های گردشگر پذیر مشکل ایجاد می‌کنند. وی همچنین عنوان کرده که «متأسفانه با وجود همه هشدارها و مشکلات موجود، هموطنان پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها سفر می‌کنند که این می‌تواند طی روزهای آینده برای خود مسافران و حتی استان‌های مقصد مشکلاتی را ایجاد کند.»

اما مردم چه کرده اند؟ در فضای مجازی و واقعی پویش های مختلفی در جریان است. از روحیه بخشیدن به پزشکان و پرستاران با نشر پوسترهای تقدیر و تشکر گرفته تا کارگاه های جهادی و خودجوش تولید ماسک و مواد ضدعفونی مانند ژل بهداشتی برای استفاده عموم مردم با توجه به کمبود این اقلام در کشور تا کمپین های سفر ممنوع و عید را در خانه بمانیم.

متن قابل تاملی با عنوان فرض کنید امروز 2 ماه آینده است (16 اردیبهشت 99) از دیروز در شبکه های اجتماعی داغ شده است. این متن می گوید: «دور از جان شما و خانواده شما عزیزی یا عزیزانی را به علت ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اید، به شدت غمگین هستید و آرزو می کنید کاش این بیماری را جدی می گرفتید و زمان به عقب بر می گشت و 2ماه قبل بود و از خانه بیرون نمی آمدید و به بقیه اعضا خانواده هم اجازه خروج نمی دادید و به این بیماری مبتلا نمی شدید و عزیز و یا عزیزان خود را از دست نمی دادید. امروز آرزوی شما برآورده شده، امروز 16 اسفند 98 است. شما به 2ماه قبل برگشتید و می توانید از فاجعه جلوگیری کنید

⛔️نکات پیشگیری را کامل و جدی رعایت کنید.
⛔️کرونا در کمین است.
⛔️در خانه بمانید.
⛔️سفر ممنوع.»

با وجود تمام هشدارها و تعطیلی ها و اقدامات انجام شده، اما هنوز عده ای بار سفر بسته و به جاده ها زده اند. ترافیک سنگین در مبادی ورودی استان های شمالی و ورود گردشگران و مسافران از روزهای گذشته به استان های جنوبی نشان می دهد بخشی از مردم یا توصیه ها و هشدارها را جدی نگرفته اند و یا بیماری و خطر را! با گردش خیابان های شهر می بینیم خودروهای متعددی با پلاک های غیربومی تردد می کنند که این نشانه خوبی نیست.

سفر نروید، در خانه بمانید

دکتر محمدرضا ظفرقندی ریاست سازمان نظام پزشکی به عنوان یک کارشناس در حوزه سلامت از همه مردم خواسته است برای خودداری از حضور در تجمعات تردد خود را به حداقل برسانند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. وی عنوان کرده است «مردم شریف ایران با توجه به وضعیت فعلی و درگیری کل کشور با بیماری کووید 19 ضروری است که ایام آخر سال و تعطیلات عید نوروز که با تمام سال‌های دیگر متفاوت است و ما با بزرگترین بحران سلامتی ایران در یکصد سال اخیر روبرو هستیم، از حضور در تجمعات خوداری کنند، تردد خود را به حداقل برسانند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.»

سفر یعنی خطر!

ظفرقندی در ادامه اینگونه گفته است «در حال حاضر تقریبا تمام کشور ما درگیر بیماری کرونا ویروس جدید(کووید 19) است و عمیقا از مردم می‌خواهم به دو دلیل هیچ گونه مسافرت زیارتی و سیاحتی نداشته باشند. دلیل اول این است که خودشان در معرض آلودگی و بیماری قرار نگیرند و دلیل دوم این است که امکانات شهرهای زیارتی و سیاحتی در حال حاضر شاید به سختی برای مردم همان شهر و منطقه و استان کفایت داشته باشد و قطعا افزایش تعداد مراجعان و افراد درگیر باعث بروز آسیب و مشکلات فراوان برای مراکز درمانی آن مناطق خواهد شد.»

سفر ممنوع

به گزارش ایسنا، علاوه بر تمام اینها محدودیت هایی نیز در برخی از استان ها اعمال شده است. از بسته شدن تمامی محورهای ورودی به استان گیلان، تا اعلام معذوریت استان یزد از پذیرش مسافران، ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به مازندران و گیلان، ممنوعیت سفرهای نوروزی به اورامان، ممنوعیت فعالیت‌های گردشگری در فارس، بسته شدن تمامی مبادی ورودی بندر گناوه، دعوت مردم برای ماندن در منزل و خودداری از سفر، ممنوعیت استقرار مهمان در سواحل و پارک‌ها که برای تشویق و ترغیب مردم و بازداشتن آن از اقدام به سفر اعمال شده است.

امیدواریم با توجه به شرایط موجود و بحران حاضر مردم ممنوعیت و خطرهای سفر کردن را جدی گرفته، بیشتر به توصیه ها و هشدارها توجه کنند و پایان سال 98 و نوروز 99 را در خانه و با خانواده بگذرانند تا این روزها نیز با کمترین خسارت و آسیب ممکن بگذرد.