محدودیت‌های ورود به اتحادیه اروپا برای شماری از کشورها لغو می‌شود

شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹:۰۰ 4 سال پیش

محدودیت‌های ورود به اتحادیه اروپا برای شماری از کشورها لغو می‌شود

عصر سفر- نخستین نتایج رایزنی‌های اعضای اتحادیه اروپا در باره کاهش محدودیت‌ها برای شهروندان برخی کشورهای غیراروپایی برای ورود به اروپا منتشر شد. شهروندان آمریکا، برزیل، روسیه و عربستان سعودی فعلا باید منتظر بمانند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر»، چندی پیش کمیسیون اتحادیه اروپا به کشورهای عضو اتحادیه توصیه کرد، از ابتدای ماه ژوئیه محدودیت‌هایی را که برای سفر شهروندان غیراروپایی و به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا (سارس کوو 2) اعمال کرده‌اند، به تدریج لغو کنند.

پس از آنکه کشورهای جنوبی اروپا که اقتصادشان با گردشگری گره خورده است، تمایل بیشتری به گشودن مرزهای خود به‌روی غیراروپاییان نشان دادند، کمیسیون تاکید کرد که اعضای اتحادیه در این باره هماهنگ عمل کنند.

روز شنبه، هفتم تیر (27 ژوئن) خبرگزاری آلمان گزارش داد که رایزنی‌های اعضای اتحادیه و کشورهای عضو شنگن در این باره به نتایج نهایی خود نزدیک می‌شود.

این خبرگزاری احتمال داده که تصمیم در این باره روز دوشنبه گرفته خواهد شد و در این روز معیارهای اجازه سفر به اروپا به اطلاع عموم خواهد رسید.

معیارهای تصمیم‌گیری

خبرگزاری آلمان به نقل از محافل اروپایی نوشت، از یکم ژوئیه (11 خرداد) محدودیت سفر برای شهروندان کشورهایی که از نظر میزان ابتلا به کووید 19 (بیماری ناشی از سارس کوو 2) در وضعیتی بدتر از اتحادیه هستند لغو نخواهد شد.

در این راستا به عنوان نمونه نام ایالات متحده، برزیل، روسیه و عربستان سعودی نام ‌برده شده است.

به این ترتیب محدودیت‌ها برای سفرهای غیرضروری شهروندان کشورهایی که از نظر گسترش این بیماری، شرایطی مشابه یا بهتر از کشورهای اتحادیه اروپا دارند برداشته می‌شود.

یکی از معیارهای تصمیم‌گیری، شمار مبتلایان جدید کشور در دو هفته متوالی خواهد بود. دقیق‌تر: شمار آلودگی‌های جدید  در دو هفته به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت کشور باید دست‌کم به اندازه میانگین اتحادیه اروپا، یعنی حدود 16 نفر باشد.

معیار دیگر، چگونگی برخورد دولت مربوطه با این پاندمی است. کشورهایی که تاکنون دولت‌هایشان برنامه منظم و موفقی برای مقابله با سارس‌کوو 2 نداشته‌اند و نتوانسته‌اند از گسترش لگام‌گسیخته ویروس جلوگیری کنند، به فهرست کشورهای مجاز برای سفر به اروپا راه نخواهند یافت.

معیار دیگر، امکان ورود شهروندان اتحادیه به آن کشور خواهد بود. به عنوان مثال، چین با وجود میزان آلودگی نسبتاً پایین،  ورود خارجی‌ها را هنوز آزاد نکرده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که شرایط همواره رصد می‌شود و در صورت افزایش ابتلای چشمگیر شهروندان اروپایی به کووید 19، مرزهای اتحادیه اروپا دوباره بسته خواهند شد.