بهره برداری از فاز نخست فرودگاه بین‌المللی چابهار تا یک سال آینده

سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲:۰۰ 4 سال پیش

بهره برداری از فاز نخست فرودگاه بین‌المللی چابهار تا یک سال آینده

عصر سفر- معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار از بهره برداری فاز نخست فرودگاه بین المللی چابهار در 12 ماه آینده خبر داد و گفت: در اجرای فازهای بعدی آن از فاینانس و توان فنی و مهندسی چینی‌ها استفاده خواهد شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، سعید چلندری امروز سه شنبه افزود: به این منظور قراردادی با یکی از شرکت های چینی با فاینانس 483 میلیون یورویی امضا شده است.

به گفته این مقام مسوول، از آنجایی که نهایی شدن فاینانس حدود یک سال و 6 ماه زمان می برد، با توافق انجام شده فاز نخست از سوی منطقه آزاد چابهار اجرایی خواهد شد.

چلندری خاطرنشان کرد: در فاز نخست برای انجام احداث باند و عوامل پروازی، حصارکشی، ساخت برخی ساختمان های جنبی و غیره حدود ٤٧۰ میلیارد تومان با یکی از شرکت های توانمند داخلی قرارداد منعقد شده است.

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در ادامه گفت: با توجه به مشکلاتی که در فرودگاه نظامی کنارک از نظر بعد مسافت و قرار گرفتن در خارج از محدوده منطقه آزاد وجود داشت و همچنین نشست و برخاست هواپیماهای تجاری خارجی با محدودیت هایی روبرو بود، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار استارت خورد.

ساخت شهر فرودگاهی

چلندری خاطرنشان کرد: از ماه گذشته برای ساخت شهر فرودگاهی استارت کار زده شد، زیرا چابهار جزو چهار شهر لجستیک کشور است که باید زیرساخت‌های اساسی حمل و نقلی یعنی ریل، جاده، دریا و فرودگاه را با هم دراختیار داشته باشد، در این راستا با ساخت فرودگاه می‌تواند یک حمل و نقل ترکیبی مناسب را سر و شکل بدهد.

این مقام مسوول ادامه داد: به این ترتیب در نزدیکترین مکان به بندر چابهار، خطوط ریلی و مراکز تجاری، زمینی به مساحت دو هزار و 815 هکتار که منطقه‌ خوبی داشته و از نظر موانع پروازی بی خطر بود برای فرودگاه در نظر گرفته شد که در مرحله نخست حدود 600 هکتار آن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: محدودیتی برای نشستن هواپیماهای پهن پیکر تا رده هواپیماهای 747 در فرودگاه وجود نخواهد داشت.

چلندری ادامه داد: در فاز نخست ترمینالی به وسعت 15 هزار متر مربع با ظرفیت اسمی یک میلیون نفر مسافر در سال که قابل افزایش به سه میلیون نفر مسافر است، در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در یک ماه گذشته که عملیات تجهیز کارگاه وساخت باند فرودگاه آغاز شده تا به امروز، دو هزار متر دکوپاژ باند انجام شده و یک هزار و 300 متر زیر سازی لایه نخست با تراکم 98 درصد به اتمام رسیده و طی دو هفته آینده یک لایه زیرسازی کامل در طول چهار هزار متر باند به اتمام می رسد و امیدواریم بتوانیم در هشت ماه آینده آن را به اتمام برسانیم که یک باند بتنی خواهد بود.

به گفته این مقام مسوول، همزمان با ساخت باند با پیمانکار دیگری برای ساخت ترمینال 15 هزار متر مربعی صحبت شده که به زودی قرارداد آن نهایی خواهد شد، همچنین پیمانکار دیگری موضوع دیوارکشی فرودگاه را آغاز خواهد کرد که تاکنون در دو هزار و 400 متر آن مصالح ریزی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای تجهیزات کمک ناوبری، ارتباطی، کمک بازرسی، سیستم های روشنایی باند و غیره نیز با پیمانکار دیگری در شرف انعقاد قرارداد هستیم تا طی هفت الی هشت ماه آینده کل تجهیزات با اولویت 80 درصد تجهیزات ساخت داخل اجرایی شود.