افتتاح چهارسوق بازار شاه یحیی یزد در روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰ 7 سال پیش

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد:

افتتاح چهارسوق بازار شاه یحیی یزد در روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی

عصر سفر-چهارسوق شاه یحیی یزد در روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در یزد افتتاح شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت:به پیشنهاد ایکوموس روز 18 آوریل مصادف با 29 فروردین به عنوان روز بین المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی نامگزاری شده است این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث فرهنگی و کوشش‌های مورد نیاز جهت حمایت و حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌آورد، و همچنین فرصت مناسبی برای جلب توجه نسبت به آسیب پذیری آن‌ها است.

فاطمه دانش یزدی افزود:ایکوموس هر سال موضوعی را به این مناسبت اعلام می‌کند شعار انتخابی امسال میراث مشترک نسل‌ها است.

وی در خصوص چهار سوق شاه یحیی یزد بیان داشت: چهارسوق شاه یحیی یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین چهارسوق‌های ایران به حساب می‌آید که در کنار مسجد جامع کبیر یزد و در دل بافت تاریخی این شهر جهانی قرار دارد.

وی گفت:بنای اصلی این چهارسوق بی همتا مربوط به قرن هشتم هجری قمری است که در دوران حکومت شاه یحیی بن مظفر بنا گردیده است.
دانش یزدی ادامه داد: این چهارسوق زیبا مجموعه‌ای است با سازه‌های خشتی همراه با اندود کاه و گل و گچ و خاک که با گنبدی از تاق و تویزه‌ها و مقرنس‌های بسیار زیبا بر روی حجره‌هایی در دو طبقه بنا نهاده شده است.

فاطمه دانش یزدی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به روز بافت‌ها و بنا‌های تاریخی این روز را به تمامی میراث بانان کشور تبریک گفت.

در ادامه این مراسم ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان یزد ضمن تبریک روز بنا‌ها و بافت‌های تاریخی در خصوص چهارسوق شاهی یزد تصریح کرد:در ده‌های گذشته سقف این بنا به صورت کامل فروریخته بوده که در طول چهار سال و با استفاده از اطلاعات معمرین و از روی نمونه اصلی از سوی معماران و استادکاران برجسته یزدی بویژه استاد خلیل کارگر بازسازی شده است.

وی ادامه افزود: ارتفاع گنبد این چهارسوق از سطح زمین تا زیر گنبد به 20 متر می‌رسد و دهانه این گنبد نیز 15 متر است.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در خصوص مقرنس‌های این بنا گفت: مقرنس‌های این گنبد نیز از روی نمونه‌های قدیمی باقی مانده از خود گنبد به صورت عین به عین بازسازی شده است.

ساشا ریاحی مقدم در ادامه در خصوص ویژگی‌های فرهنگی این چهار سوق گفت: این چهار سوق در گذسته محل اشتراک فرهنگ‌ها و ادیان مختلفی بوده و هرچند در یک سوی آن مسجد جامع کبیر یزد و در سوی دیگر آن مدرسه علمیه قرار داشته در کوچه جنب آن کلیمیان یزد ساکن بودند.

در گوشه شمالی این چهارسوق آب انبار بسیار زیبایی قرار دارد که برای بازاریان و مردمان این محله تاریخی دارای ارزش بسیار بوده است.

طی مراسمی با حضور مدیر کل و مسئولان میراث فرهنگی استان یزد چهارسوق بازار شاه یحیی یزد افتتاح و از دست اندرکاران مرمت این بنای تاریخی در روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی قدردانی شد.