کرونا و گردشگری سلامت در دنیا

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴:۰۰ 4 سال پیش

کرونا و گردشگری سلامت در دنیا

عصر سفر- آنچه مسلم است همه گیری جهانی (دنیا گیری یا پاندِمیک Pandemic) ویروس کرونا، تاثیر بسیار منفی بر روی صنعت گردشگری به خصوص گردشگری سلامت گذاشته است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، بسیاری از محدودیت های اجتماعی در دنیا که با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری با ویروس کرونا و در نهایت کنترل آن است باعث محدود شدن سفر ها شده است.

ولیکن بسیاری از فعالان این حوزه ، هوشمندانه به فکر دوران پسا کرونا و دوره پس از کنترل این دنیاگیری هستند. بسیاری از فعالان و متخصصین دنیا در حال آماده کردن زیر ساخت ها و برنامه ریزی راهبردی در حوزه گردشگری سلامت برای پسا کرونا می باشند. بازاریابی بین الملل با هدف جذب بیمار خارجی، خلق برند یا برندسازی ملی در حوزه گردشگری سلامت، بهبود کیفیت ارائه خدمات و برنامه ریزی های مدیریتی کاری است که بسیار از فعالان حوزه گردشگری سلامت در دنیا این دوره انجام می دهند تا خود را برای دوران بعد از کرونا آماده کنند.
گردشگری سلامت یا توریسم درمانی

توریسم درمانی و صنعت گردشگری در دنیا از قدیم یک صنعت پول‌ساز به حساب می‌آمد. البته در گذشته دور، گردشگری بیشتر در حوزه تاریخی و تفریحی فعال بود. گردشگران برای دیدن بناهای تاریخی یا مکان‌های دیدنی وارد کشورها می‌شدند. به هرحال این صنعت دچار تغییرات گسترده شده و شاهد وجود انواع گردشگری مختلف از جمله گردشگری‌های ورزشی، فرهنگی، توریسم درمانی، گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی و ... هستیم.

در این بین صنعتی که توانسته برای کشورهای پیشرو در صنعت پزشکی به ویژه کشورهای در حال توسعه درآمدهای کلان ارزی به دست بیاورند،  گردشگری سلامت است. در حالت کلی توریسم درمانی (گردشگری سلامت) یک هدف را بیشتر دنبال نمی‌کند؛ جذب بیمار و یا زیبا جویان به کشور ها برای درمان و عمل های زیبایی مانند عمل جراحی زیبایی بینی و ارائه خدمات با کیفیت و رضایت آنها. در تعریف توریسم درمانی می‌توان گفت که شخص بیمار از یک کشور پیشرفته‌ای به یک کشور در حال توسعه برای درمان بیماری خود مراجعه می‌کند.
آشنایی با زیر مجموعه های گردشگری سلامت

گردشگری پزشکی یکی از مهمترین و رایج ترین زیر مجموعه های گردشگری سلامت است که در آن افراد به کشورهای دیگر در زمینه پزشکی سفر می کنند تا بیماری خود را به بهترین شکل از طریق جراحی یا موارد دیگر پزشکی درمان کنند و به همین دلیل این شاخه از گردشگری سلامت از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین خدمات باید با هزینه های مناسبی به بیمار ارائه شود. شاخه دیگر گردشگری سلامت، طبیعت درمانی است که حتما باید زیر نظر پزشک معالج صورت گیرد.

در این نوع گردشگری، درمان بیماری های مختلفی از قبیل بیماری تنفسی، پوستی و روماتیسم از طریق آب درمانی، لجن درمانی، ماساژ درمانی و موارد دیگر  انجام می پذیرد. ایران به دلیل داشتن منابع طبیعی و چشمه های آبگرم و معدنی فراوان یکی از بهترین گزینه ها برای این نوع گردشگی است.

نوع دیگر از گردشگری سلامت نیز وجود دارد که Wellness Tourism یا گردشگری تندرستی نام دارد که به منظور تنش زدایی و جذب آرامش انجام می شود، گردشگران تندرستی تنها به دنبال تمدد اعصاب و دور بودن از زندگی مدرن و ماشینی و آلودگی شهرها هستند و برای نیل به این هدف به دامان طبیعت و چشمه های آبگرم پناه می برند. می توان گفت گردشگری تندرستی به عبارتی آشتی انسان با طبیعت است.
انواع توریسم درمانی (گردشگری سلامت) Health Tourism شامل

1- گردشگری پزشکی به زبان انگلیسی  Medical Tourism

2- گردشگری طبیعت درمانی به زبان انگلیسی   Curative Tourism

3- گردشگری تندرستی به زبان انگلیسی  Wellness Tourism

مزیت‌هایی گردشگری سلامت می‌تواند برای یک کشور

1- ارز آوری و ثروت آفرینی مانند صادرات

2- پیشرفت اقتصادی و ارتقای برند ملی

3- اشتغال سالم و مولد
صنعت گردشگری و مزایای آن

یکی از عواملی که نقش موثری در اقتصاد یک جامعه ایفا می کند، صنعت گردشگری است.  در سال های اخیر کشور های زیادی از جمله فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ... به اهمیت گردشگری در اقتصاد پی برده اند و شرایط مطلوب و ویژه ای را برای گردشگران و بازدیدکنندگان کشور خود فراهم کرده اند.

صنعت توریسم و گردشگری مزایا و فواید بسیاری دارد و با ایجاد افزایش در تقاضا برای خدمات و  محصولات یک جامعه، تاثیر زیادی بر دیگر فعالیت های تجاری و بازرگانی می گذارد و باعث رشد دیگر ابعاد جامعه می شود. اهمیت گردشگری در اقتصاد نه تنها به خاطر بهبود شرایط اقتصادی است بلکه به خاطر افزایش اشتغال و درآمد در جامعه نیز می باشد.
چگونه صنعت گردشگری سبب افزایش محبوبیت و تقاضای جهانی برای محصولات و  خدمات کشور مقصد می شوند؟

گردشگران، اغلب افراد کنجکاو و ماجراجویی هستند که به دلایل مختلف به مناطق دیگر سفر می کنند به عنوان مثال برای  تعطیلات و داشتن تفریحات هیجان انگیز یا بازدید از مکان های تاریخی و کهن و کشف اسرار آن ها یا تجربه گردش در طبیعت زیبا و دیدن جاذبه های طبیعی. در این مناطق اماکن رفاهی و تفریحی بسیاری ساخته می شوند تا اوقات خوبی را برای گردشگران رقم بزنند.

این گردشگران نیاز هایی دارند از جمله نیاز به وسایل حمل و نقل مانند هواپیما، کشتی، قطار و .. ، غذا و نوشیدنی، دفاتر هواپیمایی رزرو هتل و بلیط، تور های مسافرتی و راهنمای سفر و غیره. هتل ها و محل های اقامت که برای تامین رفاه گردشگران احداث می شوند و مراجعین آنان گردشگران و مسافران هستند. همچنین گردشگران ممکن است محصولاتی خریداری کنند و یا از کسب و کار های محلی و خرده فروشان منطقه بازدید کنند و از خدمات آنان استفاده کنند، همه این موارد باعث افزایش محبوبیت و تقاضا برای محصولات و خدمات کشور مقصد، در سطح جهان می شوند.