بهره برداری از خط راه آهنِ چابهار به زاهدان؛ سال آینده

شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳:۰۰ 4 سال پیش

رضایی کوچی خبر داد؛

بهره برداری از خط راه آهنِ چابهار به زاهدان؛ سال آینده

عصر سفر- رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط راه آهن چابهار به زاهدان دارای نقش مؤثر در اقتصاد کشور و انتقال کالا به کشور‌های همسایه است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای رضایی کوچی گفت: این خط ریلی در ادامه به استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی متصل می‌شود.
وی افزود: خوشبختانه با موافقت رهبر معظم انقلاب همه منابع مورد نیاز برای اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور که قسمت نخست آن از چابهار به زاهدان است، تأمین شده است و پیمانکاران خوبی نیز در این طرح فعالیت می‌کنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بازدید خود از قطعات مختلف مسیر چابهار به زاهدان با بیان این که در این مسیر مشکل مالی نداریم، افزود: منابع این طرح از صندوق توسعه ملی با اجازه رهبر انقلاب تأمین شده است.
وی گفت: پیمانکاران بومی از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء و پیمانکاران بخش خصوصی در این طرح فعال هستند و درآینده نزدیک شاهد بهره برداری از این مسیر خواهیم بود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: سرمایه گذاری در راه آهن می‌تواند در صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌ها منافع زیادی برای کشور داشته باشد.
آقای رضایی کوچی گفت: با صرف هزینه کم در حوزه راه آهن می‌توانیم از منابع بسیار زیادی صرفه جویی و از آن‌ها در بخش‌های دیگر استفاده کنیم.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و ترسیم اهدافی برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران، افزود: رسیدن به ظرفیت 30 درصدی جابجایی بار و 20 درصد سهم جابجایی مسافر از طریق خطوط ریلی از جمله این اهداف است که شرکت راه آهن در این مسیر حرکت می‌کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که شبکه ریلی در کشور کامل نیست، گفت: هنوز بعضی مراکز استان‌های کشور به هم متصل نیستند و در برخی نقاط به بن بست می‌رسیم.
وی به راه آهن تهران، قم، اصفهان و شیراز اشاره کرد و افزود: این خط راه آهن بعد از شیراز ادامه پیدا نمی‌کند و باید به استان‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر متصل شود.
وی ادامه داد: همین امر باعث شده که نتوانیم از همه ظرفیت شبکه ریلی کشور به طور مناسب استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تصویب قوانین خوب در مجلس در حوزه راه آهن برای سرمایه گذاری و حمایت از این بخش، افزود: سالانه بیش از 17 هزار نفر فوتی در جاده‌های کشور داریم که امروز این جاده‌ها گنجایش این همه وسایل نقلیه و جابجایی بار و مسافر را ندارند و باید از ظرفیت ریلی کشور استفاده شود.
آقای رضایی کوچی با اشاره به مسیر شمال به جنوب، گفت: مسیر هند به روسیه از مسیر ایران تکمیل می‌شود که شبکه ریلی سهم عمده‌ای در این زمینه دارد و می‌تواند برای اقتصاد کشور نقش مؤثری داشته باشد.
وی اتصال راه آهن به مراکز تولیدی را ضروری خواند و افزود: بسیاری از مراکز تولیدی در کشور هستند که متأسفانه به شبکه ریلی متصل نیستند و از طریق جاده بار خود را حمل می‌کنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اتصال مراکز تولیدی به راه آهن می‌تواند در قیمت تمام شده کالا، کاهش زمان رسیدن کالا به مقصد و همچنین اطمینان و امنیت بیشتر مؤثر باشد.