بیش از هزار نفر خواستار توقف تورهای آفرود شدند

پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵:۰۰ 4 سال پیش

به دلیل نبود دستورالعمل اجرایی مشخص؛

بیش از هزار نفر خواستار توقف تورهای آفرود شدند

عصر سفر- عده‌ای با راه‌اندازی کارزاری از رئیس مجلس خواسته‌اند مجوز تورهای آفرود را لغو کند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصرسفر» به نقل از مهر، گسترش تورهای کویرگردی و آفرود (خودروسواری خارج از جاده) و نبود هیچ قانون و دستورالعمل مشخص برای جلوگیری از آسیب به حیات وحش با انتقادهای زیادی مواجه شده است.

بر همین اساس عده‌ای با راه‌اندازی کارزاری از رئیس مجلس خواسته‌اند مجوز این نوع تورها را لغو کند.

امضا کنندگان این کارزار که تعداد آنها به بیش از هزار نفر رسیده است می‌گویند این نوع تورها با ورود به منطقه زندگی جانوران و راندن خودرو بر روی لانه‌های آنها و برهم‌زدن نظم طبیعی زندگی جانوران باعث آسیب به محیط زیست می‌شوند و برهمین اساس از رئیس مجلس خواسته‌اند به صورت کلی مانع اجرای این تورها شود.

تورهای کویرگردی و آفرود در بسیاری از کشورهای دارای کویر اجرا می‌شود و یکی از مهیج‌ترین انواع طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. اما در اغلب این کشورها قوانین و ضوابط مشخصی برای اجرای این تورها وجود دارد تا کمترین آسیب به محیط زیست جانوران وارد شود.

اما در ایران هیچ ضابطه مشخص و آموزشی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای ساماندهی این تورها ارائه نشده و اغلب این تورها بدون نظارت اجرا می‌شوند.

انتشار فیلمی از تعقیب یک بز کوهی با خودرو در یکی از دشت‌های ایران هم نمونه‌ای از آسیب‌های احتمالی برگزاری این نوع تورها بدون نظارت‌های محیط زیستی است.

در ماه‌های گذشته که گردشگری به دلیل شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه شده است اجرای تورهای کویرگردی و آفرود به دلیل فاصله اجتماعی بیشتر در این نوع تورها رونق بیشتری گرفته و همین موضوع بر لزوم تصویب دستورالعمل‌های مشخص برای این نوع تورها افزوده است.