اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی در بهار ۱۴۰۰

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹:۰۰ 4 سال پیش

معاون رئیس جمهور خبر داد:

اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی در بهار ۱۴۰۰

عصر سفر- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اهمیت اتصال کریدور شمال - جنوب، تاکید کرد: راه آهن رشت- کاسپین در بهار سال 1400 به خلیج فارس وصل خواهد شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از پروژه ملی راه آهن رشت به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی، از تلاش برای تکمیل راه آهن و اتصال دریای کاسپین به خلیج فارس در بهار 1400 خبر داد و با اشاره به اهمیت اجرای این طرح ملی بیان کرد: در حال حاضر این پروژه در دو قطعه 6 و 7 در حال تکمیل است پروژه قطعه 6 تقریباً به مرحله نهایی رسیده که حتی بخشی از آن ریل‌گذاری شده است.

وی در ادامه افزود: در قسمت 7 که منتهی به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی می‌شود، یک پل به طول 260 متر طراحی که عملیات ساخت آن آغاز شده و این پل باید از روی بزرگراه رشت انزلی عبور کند و با توجه به اهمیت این پروژه گروه‌های فنی و اجرایی با سرعت در حال تکمیل و اجرای این پل هستند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به زمان بهره برداری و تکمیل راه آهن سراسری رشت به بندر کاسپین اشاره کرد: در تلاشیم با یاری پروردگار در بهار سال آینده و قبل از اتمام دوره خدمت دولت دوازدهم این افتخار نصیبمان شود که بتوانیم قطعه قزوین-رشت را به بندر کاسپین وصل کنیم و با تکمیل این مسیر در واقع بتوانیم خلیج فارس را به دریای کاسپین در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی متصل کنیم.

نوبخت با تقدیر از سازمان منطقه آزاد انزلی جهت تأمین مالی بخشی از این پروژه بزرگ خاطرنشان کرد: اتصال راه آهن سراسری به این بندر مهم موجب افزایش سهم کشورمان در حوزه ترانزیت بارهای فراوانی که از کشورهای شمالی ایران به سمت خلیج فارس باید انتقال داده بشه خواهد شد.

لازم به ذکر است که راه آهن رشت – کاسپین- انزلی – آستارا، پروژه‌ای راهبردی و در مسیر کریدور شمال – جنوب در دست اجراست که اتمام و بهره برداری آن می‌تواند در حوزه صادرات و گردشگری تحولات خوبی را برای ایران و گیلان رقم بزند.

راه آهن رشت - انزلی به طول 40 کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بنادر کاسپین و انزلی متصل می‌کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه‌ای است.

زیرسازی قطعه‌های شش و هفت در حال انجام است و بر اساس توافق به عمل آمده؛ بخشی از هزینه ساخت و ارزیابی خط از ایستگاه پیربازار رشت تا بندر کاسپین را نیز سازمان منطقه آزاد انزلی تأمین می‌کند.