سامانه اظهار ارز مسافری راه اندازی شد

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶:۰۰ 3 سال پیش

سامانه اظهار ارز مسافری راه اندازی شد

عصر سفر- مدیرکل گمرک فرودگاه امام (ره) گفت: سامانه اظهار ارز همراه مسافری در فرودگاه امام بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مشارکت مرکز مبارزه با جرایم سازمان گمرک ایران راه اندازی شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، غلامرضا صفاری طاهری، مدیر کل گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)  در جلسه مشترک با معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران، حسابرس کل دیوان محاسبات  و معاونین گمرک فرودگاه امام (ره) اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه اظهار ارز مسافر به منظور ساماندهی و کنترل ورود و خروج ارز توسط مسافران راه اندازی شد و مسافران در هنگام ورود و یا خروج از کشور موظف هستند ارز همراه خود را به بخش مسافری گمرک اظهار کنند.

وی افزود: علاوه بر راه اندازی این سامانه ، تصمیم دیگر ستاد، اضافه شدن دستگاه های شبه تلفن همراه (موبایل واره)، برای رجیستری است  که مقدمات آن فراهم شده است که با تصمیم ستاد و تعامل  اعضاء و همکاری گمرک، زمان و ساز و کار اجرایی شدن این تصمیم  در  دست بررسی است تا به زودی در مبادی ورودی کشور  عملیاتی شود.

غلامرضا صفاری طاهری، مدیرکل گمرک فرودگاه امام در این نشست، ضمن تشریح عملکرد و اقدامات انجام شده در گمرک فرودگاه امام گفت:  علی رغم شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت های ناشی از آن و کاهش بیش از 80 درصدی میزان پروازها در سال گذشته، خدمت رسانی مستمر به مسافران و صاحبان کالا ادامه داشته و  درآمد این اداره کل در سال 1399 با ورود فوری داروهای مورد نیاز و اقلام مربوط به مقابله با فراگیری کرونا، رشدی 12 درصدی داشته است  که این میزان رشد در دو ماهه اول سال جاری با افزایش پروازهای تجاری و مسافری  به 52 درصد رسیده است که  اقلام  دارویی و قطعات حد واسط تولید،  از جمله مهم‌ترین اقلام وارداتی این گمرگ بوده که همواره بعنوان مرکز اورژانس سازمان گمرک ایران، در کوتاهترین زمان ممکن، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفته است.

وی افزود:  ترخیص فوری و مستمر نزدیک به 6 میلیون دوز واکسن کرونا و قطعات و دستگاههای تولید واکسن از گمرک فرودگاه در بازه زمانی مورد نظر، نشان از زحمات بی وقفه کارکنان خدوم این گمرک در شرایط سخت کرونا دارد.

صفاری در ادامه گفت: با توسعه شهر فرودگاهی و آغاز به کار منطقه آزاد، بهره گیری از ظرفیت های تجاری و حمل و نقل چند وجهی در کشور افزایش می یابد  و وظایف گمرک این فرودگاه نیز افزایش چشم گیری می یابد که باید متناسب با آن ابزارها و امکانات لازم در اختیار قرار گیرد.

صفاری افزود: گمرکات در دنیا علاوه بر اجرای حاکمیت و اعمال اقدامات کنترلی، تسهیلگر تجارت نیز هستند و انعقاد موافقت نامه تسهیل تجارت (TFA) بین سازمان جهانی گمرک و سازمان تجارت جهانی  در سال 2013 میلادی تاکید بر این موضوع دارد ، بنابراین همکاری دستگاهها و سازمان های دخیل در حوزه تجارت خارجی با محوریت گمرک می تواند در ایفای این  دونقش، در سریعترین زمان ممکن موثر باشد بنابراین طرح برخی  موضوعات توسط برخی دستگاهها در استقرار در ستاد گمرک، خارج از وظیفه تسهیلگری تجاری و  هم خارج از اختیار قانونی  آن دستگاه ها است.

صفاری افزود: در بخش مسافری با یکصد نفر از همکاران، ظرفیت کنترل 15 هزار مسافر در روزهای عادی و در روزهای ویژه تا 50 هزار نفر را دارند که با تلاش شبانه روزی و مجاهدانه  همکاران صورت می گیرد.

احمد ذاکری، معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران نیز  ضمن تقدیر و تشکر از زحمات بی شائبه کارکنان و اقدامات گسترده انجام شده در این گمرک،  فلسفه بازدید از این اداره کل را اشراف به خدمات گمرکی مهم‌ترین مرز هوایی کشور، با در نظر گرفتن موقعیت استراتژیک آن خواند و گفت: خدمت رسانی در گمرک فرودگاه امام که یکی از گمرکات مهم کشور محسوب می شود و با توجه به پوشش تمامی رویه های گمرکی به علاوه رویه های خاصی نظیر حمل سریع،  ترخیص محموله های دیپلماتیک و امانات پستی سراسر کشور و ... همیشه با ریسک بالایی مواجه بوده است و سختی های خاص خود را دارد، از این رو ایجاب می کند سازمان گمرک در کنار سایر سازمان های همجوار، تعاملی مثبت و سازنده در زمینه ترخیص کالا  و ارایه تسهیلات به تجار و صاحبان کالا داشته باشد.

ذاکری افزود: انتظار گمرک از دیوان محاسبات این است که ضمن انجام وظایف خود، کمک کننده این دستگاه حاکمیتی و اجرایی باشند تا وظایف گسترده و پیچیده مزبور به نحو احسن انجام شود.

سرشار، حسابرس کل دیوان محاسبات کشور گفت: اقدامات گمرک فرودگاه  در اعمال کلیه رویه های گمرکی موثر و قابل توجه است  و  رفع و اصلاح فوری برخی موانع و مشکلات موجود باید در دستور کار قرار گیرد.

در پایان، معاون توسعه منابع و مدیریت، حسابرس کل دیوان محاسبات، مدیرکل توسعه و تجهیز و ذیحساب و مدیرکل مالی  گمرک ایران و سخنگوی گمرک  به همراه مدیرکل و معاونین گمرک فرودگاه امام (ره)،  از حوزه مسافری گمرک فرودگاه امام دیدن کردند و از نزدیک در جریان نحوه خدمت رسانی گمرک به مسافرین ورودی قرار گرفتند.