نمازخانه های بین راهی ساماندهی شود

يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶:۰۰ 6 سال پیش

استاندار خراسان جنوبی:

نمازخانه های بین راهی ساماندهی شود

عصر سفر- استاندار خراسان جنوبی گفت: امکانات موجود در سکوها و نمازخانه های بین راهی باید در شان استان ساماندهی شود.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، محمدمهدی مروج الشریعه روز یکشنبه در نشست شورای استانی اقامه نماز بر فراهم شدن زیرساخت های ارتباطی در نمازخانه ها و مساجد بین راهی تاکید کرد و گفت: این مکان ها باید بهترین شرایط را برای آنتن دهی تلفن داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات موجود در نمازخانه های بین راهی کمیته تخصصی ویژه در استان فعال و به صورت مداوم امور رصد شود.
استاندار خراسان جنوبی بر طبقه بندی این نمازخانه ها و مساجد تاکید کرد و افزود: همه نمازخانه های بین راهی در هر سطحی باید متولی آن مشخص باشد.
وی با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در ایجاد مجتمع های خدماتی رفاهی در جاده های خراسان جنوبی اظهار کرد: باید از این ظرفیت عظیم به نحو احسن استفاده کنیم.
مروج الشریعه به وجود برخی سکوهای نماز در جاده های استان اشاره کرد و گفت: این سکو ها نیز باید به نحوی ساماندهی شود تا حداقل امکانات در آن فراهم باشد.
وی بازدیدهای مستمر از وضع نمازخانه های بین راهی را خواستار شد و افزود: باید فرمانداران نیز در این زمینه فعال شده و به صورت کامل این موارد را رصد کنند.
وی با بیان اینکه دایره وقف باید گسترده تر شود و به رونق نمازخانه ها کمک کند گفت: اوقاف می تواند با فرهنگ سازی وقف، خیران را برای زنده نگه داشتن این نمازخانه ها ترغیب کند.
استاندار خراسان جنوبی مشارکت مردم در موضوع نمازخانه های بین راهی را ضروری دانست و بیان کرد: در مورد نمازخانه‌های بین راهی و مساجد فقط زیرساخت‌های عمرانی نباید مد نظر قرار گیرد بلکه مهمتر از آن فرهنگ‌سازی برای جذب افراد به ویژه جوانان به نماز است.

** نقشه مساجد بین راهی مورد تایید اوقاف نیست
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: اوقاف در خصوص زیرساخت های مساجد بین راهی می تواند همکاری کنند.
حجت الاسلام پرویز بخشی پور با انتقاد از نقشه ساخت بسیاری از مساجد بین راهی افزود: در هیچ تیپ و نقشه ای اصول ساخت مسجد رعایت نشده چه بسا که در بسیاری از موارد سرویس بهداشتی جنب مسجد ساخته شده که باعث مشکلات فراوان برای نمازگزاران است.
وی اضافه کرد: در بحث فرهنگ سازی نیز می توانیم از طریق مشاوره وقف، خیران را به سمت ساخت مسجد یا نگهداری از آن سوق دهیم.
شهردار بیرجند نیز گفت: کاربری نمازخانه در بوستان های شهری تعریف شده است.
محمدعلی جاوید افزود: پارک هایی که تاکنون فاقد نمازخانه بوده اند نیز مجهز خواهند شد.

** مسجد شکر طبس ویژه دیده شود
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان جنوبی هم خواستار توجه ویژه به مسجد شکر طبس شد و گفت: این مسجد می تواند به عنوان یک ظرفیت جهانی در حوزه گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام روح الله نوری از امامزادگان باقریه (ع) بیرجند به عنوان ظرفیت بزرگ مذهبی و گردشگری نام برد و افزود: این مکان نیز می تواند به عنوان استراحتگاهی برای مسافران معرفی شود.