ایجاد خیابان‌های خورشیدی در توکیو در آستانه رقابت‌های المپیک

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵:۰۰ 6 سال پیش

ایجاد خیابان‌های خورشیدی در توکیو در آستانه رقابت‌های المپیک

عصر سفر- شهرداری کلان‌شهر توکیو تصمیم دارد برای ذخیره سازی نوری که از خورشید بر سطح خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تابد، خیابان‌هایی خورشیدی را در این شهر ایجاد کند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از همشهری، این اقدام در راستای بهبود جایگاه داخلی و بین‌المللی توکیو به عنوان شهری دوستدار طبیعت در آستانه بازی‌های المپیک و پارالمپیک 2020 انجام می‌شود.

انتظار می‌رود برای ایجاد زیرساختارهای اولیه این خیابان‌های خورشیدی، در اوایل سال مالی جدید، فناوری‌های جدیدی برای آزمایش در مجتمع‌‌های وابسته به شهرداری توکیو نصب شوند.

در ماه می سال جاری، خیابانی خورشیدی در پارکینگ فروشگاهی در ساگامیهارا، واقع در منطقه کاناگاوای توکیو نصب شد. خیابان یا جاده خورشیدی متشکل از مجموعه‌ای از صفحات خورشیدی است که سطح آنها با استفاده از رزینی خاص پوشانده می‌شود تا مقاومت صفحات در برابر سایش و ضربه افزایش پیدا کند. به این شکل خودروها می‌توانند روی صفحات برانند.

درحال حاضر چند بزرگراه در فرانسه و چند مسیر دوچرخه‌سواری در هلند به این فناوری مجهز شده‌اند. خیابان خورشیدی نصب شده در ساگامیهارا می‌تواند سالانه 16145 کیلووات برق تولید کرده و 9 درصد از کل برق مصرفی فروشگاه را تامین کند.

مقامات توکیو اکنون بر فناوری‌های جدیدی با قابلیت تبدیل شدن به منابع تجدید‌پذیر انرژی متمرکز شده‌اند. هدف ایجاد منابع تجدید‌پذیر انرژی با ظرفیت تولید 30 درصد از برق کل شهر توکیو تا سال 2030 است.

مقامات توکیو اعلام کرده‌اند هیچ محدودیت مکانی برای نصب خیابان‌های خورشیدی در این شهر وجود ندارد و این خود می‌تواند ظرفیت تولید برق خورشیدی را افزایش دهد. چالشی که در این مسیر قرار دارد،‌ هزینه‌های بالای تولید و نصب است، زیرا این فناوری مورد استفاده عمومی قرار ندارد و در نتیجه به تولید انبوه نمی‌رسد، در نتیجه برای نصب یک کیلومتر از این سیستم در فرانسه درحدود پنج میلیون یورو هزینه شده‌است.

دولت ژاپن امیدوار است با معرفی این فناوری در آستانه آغاز بازی‌های المپیک 2020 بتواند به تدریج استفاده از آن را در سرتاسر ژاپن رایج سازد.