سهم گردشگری از جشنواره‌های بین‌المللی داخلی

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵:۰۰ 6 سال پیش

سهم گردشگری از جشنواره‌های بین‌المللی داخلی

عصر سفر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران معتقد است: مسائل زیست محیطی و آسیب‌ها در حوزه‌ی تهران توجه‌ها را نسبت به عناصر فرهنگی کم‌رنگ‌تر کرده است، بنابراین برای توفیق در در این زمینه باید نگاه‌همان را به سمت "صنعت گردشگری" ببریم، هرچند آن هنوز با خود "گردشگری" فاصله‌ی زیادی دارد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، دلاور بزرگ‌نیا که امروز –دوشنبه 28 خرداد- در نشست خبری با خبرنگاران میراث فرهنگی در این اداره کل صحبت می‌کرد، تاکید کرد: وقتی می‌گوئیم صنعت گردشگری یعنی به محصول می‌اندیشیم پس صنایع دستی و میراث فرهنگی را با همه اجزایش  که امتیاز این اداره کل خواهد بود برای معرفی به دیگران باید داشته باشیم.

او در ادامه به تقسیم بندی اساسی محورهای صنعت گردشگری در تهران اشاره کرد و این محورها را این‌طور توضیح داد: "محور فرهنگی تاریخی" که می‌تواند گردشگران قابل توجهی را به استان و شهر تهران وارد کند هر چند میراث فرهنگی تا کنون در معرفی آثار تاریخی ضعیف عمل کرده است، اما تبلیغات می‌تواند اثرگذار باشد.

وی محور "گردشگری رویدادها" را دومین محور دانست و ادامه داد: میراث فرهنگی تا کنون از رویدادهایی مانند جشنواره‌های فجر که اغلب با حضور تیم‌های خارجی در کشور برگزار می‌شود هیچ استفاده‌ای نکرده است، باید دید  تا کنون چقدر از فرصتِ رویدادها و کنفرانس‌هایی ماندد نمایشگاه‌های بین‌المللی و جشنواره‌های فیلم و موسیقی فجر به عنوان یک محصول گردشگری استفاده کرده‌ایم.

او رویداد جشنواره‌ی "کن" را نمونه‌ای مشابه و قابل مقایسه با ایران دانست و افزود: سالانه افراد زیادی به "کن" می‌روند تا در کنار حضور در آن‌جشنواره به بُعد گردشگری آن منطقه نیز بپردازند،اما ما هنوز متاسفانه نتوانسته‌ایم از این اتفاق به درستی استفاده کنیم.

آداب گردشگری برای هشت میلیون زائر شاه عبدالعظیم چیست؟

بزرگ‌نیا سومین محور را محور "گردشگری مذهبی" عنوان کرد و افزود: هشت میلیون زائر سالانه به حرم حضرت‌ عبدالعظیم می‌روند  و با منابع درآمدی استحصال خود آئین زیارت از ان منطقه را به جا می‌آورند در حالی که هنوز نتوانسته‌ایم از آن حتی در قالب یک روش ساده و سنتی برای معرفی آثار تاریخی استفاده کنیم.

وی گفت: ما چند محور اساسی را در تهران در نظر گرفته ایم. یک محور تاریخی و فرهنگی است که در این محور باید به این نیز توجه داشت که اگر به موقع حریم برخی از بناهای تاریخی تعیین می شد، مشکلی در حفاظت از آنها به وجود نمی آمد یا در حوزه میراث معنوی در برخی از محورها به پژوهش های فوری نیاز داریم که عناصر فرهنگی استان را مشخص کند مانند اطلس جامع باستان شناسی، با این وجود در بخش معرفی آثار بسیار ضعیف بوده ایم.

وی افزود: در شهرستان ری 8 میلیون مسافر به حرم عبدالعظیم می‌روند در حالی که مشهد الرضا میزبان 15 میلیون مسافر است. فاصله عددی آن زیاد نیست، ولی اگر برای این 8 میلیون برنامه داشته باشیم می‌توان از این فرصت و ظرفیت استفاده‌های زیادی کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران؛ چهارمین محور توسعه گردشگری با نگاه به صنعت گردشگری و محصول آن را "گردشگری سلامت" عنوان کرد و افزود:‌فضاهای کالبدی بیمارستانی که در حال حاضر در دست ساخت هستند نیز با نگاه به پذیرش بیماران در حد بین‌المللی به بهره‌برداری می‌رسند، بنابراین معتقدم این ظرفیت در سطح ملی و استان تهران با ظرفیت‌های منابع انسانی و استفاده از پزشکان حاذق  می‌تواند به نتایج مطلوبی برسد.

چشم‌اندازی برای آینده بوم‌گردی در تهران

او با تاکید بر این‌که تاثیر محصولات دیگر برای پیشرفت گردشگری استان قابل توجه است، اظهار کرد: ما ذهنیت ویژه‌ای در مورد روستاهای استان تهران نداریم، تا پایان سال 96 فقط یک مرود مجوز بوم‌گردی صادر شده که ان اکنون فعال است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها، چشم‌انداز ایجاد 100 بوم‌گردی در استان تهران در دستور کار است که در فاصله‌ی کوتاهی تا کنون نزدیک به 46 پرونده برای تقاضای بوم‌گردی مطرح شده و حدود هشت پروانه نیز فعال شده‌اند. بنابراین بناید از این ظرفیت غافل شویم.

بزرگ‌نیا با تاکید بر این‌که اگر تهران می‌تواند گردشگرفرست باشد، باید به این باور برسیم که می‌تواند مقصد گردشگری نیز انتخاب شود، ادامه داد: درست است که گردشگری تهران را در چند محور دیده ایم اما مانع از این نیست که در دیگر بخش‌ها نگاه به جلو نداشته باشیم. ما قصد داریم تا فستیوال تهران را با موضوع تهران قدیم برگزار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران همچنین از آمادگی افزودن 700 تخت به ظرفیت اقامتی استان تهران خبر داد و گفت: برخی از این پروژه‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

مسافران روسیه برگردند امار تخلفات می‌دهیم

او همچنین درباره‌ی میزان تخلفات گزارش شده تا امروز در مورد مسافران جام جهانی 2018 روسیه اظهار کرد: باید تا بعد از پایان بازی‌ها منتظر ماند و دید افراد با چه مشکلاتی روبرو بوده اند و ما چه پرونده‌هایی را باید رسیدگی کنیم، الان برای قضاوت زود است.

وی اضافه کرد: حتی در کشورهای توسعه یافته نیز تاخیر پروازها به وجود می آید، مانند اینکه چند روز پیش برخی از افراد از بازی اول جا مانده بودند، چون هواپیما تاخیر داشت.

تعلیق‌ها و لغو مجوزهای گردشگری در سال 97

مهدی عنبر کارشناس گردشگری این اداره کل نیز به آمار تعداد تعلیق‌ها و لغو مجوزهای اژانس‌های گردشگری تهران اشاره کرد: تا نیمه اردیبهشت ماه 272 شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی به دست ما رسیده است که بخش عمده ای از آنها درباره سفرهای نوروزی بوده است.

او افزود: همچنین پنج آژانس لغو مجوز و سه آژانس فعالیت‌شان تعلیق شده است. در سال گذشته نیز 55 آژانس لغو مجوز و 72 آژانس فعالیتشان تعلیق شد. ما در سال 96 با 2500 شکایت که منجر به رسیدگی شده‌اند روبرو بودیم.