آمار ورود زائر به مشهد ۳ و نیم درصد افزایش یافت

پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸:۰۰ 6 سال پیش

آمار ورود زائر به مشهد ۳ و نیم درصد افزایش یافت

عصر سفر- طبق آمار، دو میلیون و سیصد هزار زائر از آغاز هفته کرامت تا سی و یکم تیر ماه به مشهد سفر کرده اند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی فروزان مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی، در خصوص میزان تأثیرگذاری حرم رضوی در جذب گردشگر به استان خراسان رضوی به خصوص شهر مشهد گفت: امسال از اول دهه کرامت تا سی و یکم تیر ماه، 2 میلیون و سیصد هزار نفر برای حضور در جشن‌های دهه کرامت وارد مشهد مقدس شده‌اند و این آمار نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته در همین ایام، حدود 3 و نیم درصد افزایش ورود زائر و گردشگر به مشهد مقدس داشتیم.

وی افزود: ما در تاریخ گردشگری جهان 4 قطب گردشگری را با عناوین گردشگری طبیعی، گردشگری تاریخی، گردشگری ورزشی و گردشگری مذهبی تعریف کرده‌ایم و اخیراً یک گردشگری جدید به قطب‌های گردشگری اضافه شده که گردشگری سلامت است. گردشگری مذهبی سرآمد همه گردشگری‌ها در سطح جهان به ویژه جهان اسلام است و این نوع گردشگری در کشور ما به دلیل وجود بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج و بیش از 8 هزار و ششصد بقعه متبرکه امامزادگان واجب‌التعظیم، جایگاه خاص خودش را دارد و ما به آن لقب گردشگری زیارت را ابلاغ می‌کنیم.

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: مشهدالرضا به هر حال پایگاه و مأمن دل‌های عاشقان علی‌بن موسی‌الرضا (ع) است و عاشقان این حضرت نه تنها از سراسر کشور بلکه از سراسر جهان سعی می‌کنند به پابوس امام هشتم شیعیان مشرف شوند و این امر در ایام ولادت و شهادت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) بیشتر دیده می‌شود. مشهدالرضا به دلیل وجود این نگین بسیار گرانقدر همه‌ساله میزبان زائران بسیار زیادی از داخل و خارج کشور است. به عنوان نمونه در پایان سال 1396، 31 میلیون و 500 هزار زائر داشتیم که از این میزان، 2 میلیون و دویست و چهل و پنج هزار نفر زائر خارجی بودند و با توجه به این آمار نسبت به سال گذشته‌اش 11 درصد رشد داشتیم.

فروزان ادامه داد: دورنمای سند چشم‌انداز 1404 کشورمان ما را مکلف کرده است که میزان پذیرش زائرانمان در 1404 به مرز 40 میلیون نفر برسد و ما برنامه‌ریزی می‌کنیم که با یک رشد 10 تا 15 درصدی در سال، بتوانیم به هدف نهایی خودمان برسیم. قطعاً وجود آستان مقدس رضوی به عنوان اولین مکان دیدار و گردشگری و زیارتی در جذب زائر و گردشگر مؤثر است.

وی به تأثیر مستقیم غنای فرهنگی و غنای اموری که در حرم رضوی انجام می‌شود، در میزان جذابیت حرم ثامن‌الحجج اشاره و تصریح کرد: ما توانستیم در کنار بارگاه امام رضا (ع) با باز کردن درب ابنیه تاریخی به روی گردشگران و استفاده از پتانسیل و ظرفیت روستا‌های هدف گردشگری که در حوزه شاندیز و مشهد مقدس قرار گرفقته‌اند، میزان ماندگاری زائر در حوزه مشهد مقدس را افزایش بدهیم.