تب داغ مهاجرت ایرانیان با بالا رفتن نرخ طلا و سکه

يکشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱:۰۰ 6 سال پیش

تب داغ مهاجرت ایرانیان با بالا رفتن نرخ طلا و سکه

عصر سفر- در میان بالا رفتن نرخ ارز و پایین نیامدن نرخ طلا و سکه ،تب داغ مهاجرت ایرانیان دوباره بالا گرفته است؛ خبرهای مبنی بر خروج ایرانیان از کشور و مهاجرت آن ها منتشر می شود . از ابتدای امسال هزار واحد ساختمانی اعم از آپارتمان و ویلا توسط ایرانیان در ترکیه خریداری شده که متوسط قیمت آنها 160 هزار دلار بوده و در شهرهای مختلف ترکیه قرار دارند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایران، به گفته رضا کامی ، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه« با توجه به تحولات اخیر در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی برخی از هموطنانمان برای ارزش افزوده بیشتر شروع به سرمایه گذاری در بخش ساختمان کرده اند که البته نمی توان به صورت صد درصد گفت که آنها سود کرده‌اند.میزان خرید واحدهای ساخته شده بیش از همه حوزه ها بوده ضمن آنکه در چند سال اخیر قیمت ملک در ترکیه افزایش نداشته است اما با این حال این بازار برای ایرانی ها جذاب بوده زیرا تسهیلات خوبی برای ساخت و ساز و خرید ملک در ترکیه وجود دارد.»
  در میان تورم ، بیکاری وافزایش نرخ صعودی ارزو سکه و رشد قیمت تولیدات داخلی اعم از خوراک و پوشاک گرفته تا قبض آب ، برق وتلفن ... در سردرگمی وبی پاسخی مسئولان دربینابین اختلاس های صورت گرفته بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور؛کاسه صبر عده ای را لبریز کرده و هرکس برای آینده خود مجبور به تلاش کرده است، تا در مقابل طوفان تحریم ها ایمن باشند. هرکس با توجه به شرایط و وجه اجتماعی و اقتصادی که دارد مسیری را برای مقابله با شرایط  ایجاد شده انتخاب می کند.
در این بین عده ای شرایط اقتصادی مناسب داشته به قول معروف توپ تکانشان نمی دهد و بالا و پایین شدن ارز و سکه تاثیرات مثبت و منفی در زندگی  این عده خاص نداشته است و عده ای آینده اقتصادی خود را با شرایط کنونی کشور مبهم دیده و تصمیم به خروج از کشور گرفته هر چند با سرمایه اندک ! و تعدادی شروع به خرید سکه و طلا و ارز می کنند،تا ارزش پولی خود را حفظ کنند.در این میان قشری که زیر خط فقر قرار دارند در فکر و آب ونان و قوت یومیه خود هستند ، با شنیدن زمزمه تحریم ها تا جای ممکن شروع به احتکار اقلام خوراکی می‌کنند البته اگر بتوانند هزینه این احتکار را از جیب محدود خود بپردازند.
در میان مشکلات عنوان شده، نبودن ثبات اقتصادی از دلایل اصلی است که مردم را وادار به انتخاب راههای متفاوتی می کنند.
امروز علاوه نخبه شریف و بهشتی و پلی‌تکنیک امیر کبیر؛ مهاجرت راه حل عده ای دیگر از مردم شده است. کسی که به تبع شرایط اقتصادی نامناسب تصمیم به مهاجرت گرفته اند  به امید شرایط بهتر بار سفر بسته و به کشورهای اروپایی وترکیه ،گرجستان، تایلند، مالزی و... مهاجرت می کند.
مدتی قبل حسین عبده‌، اقتصادان و مشاور وزیر راه و شهرسازی، در گزارشی عنوان کرد  1/5 میلیون ایرانی در صف مهاجرت به کانادا و استرالیا قرار دارند. این تعداد، در مقایسه با هر عدد و رقم دیگری، تامل‌برانگیز است.
1/5 میلیون نفر حدودا معادل 2 درصد جمعیت کل ایران و 4 درصد جمعیت جوان زیر 30 سال است. یعنی از هر 100 جوان ایرانی 4 نفر در صف مهاجرت به کانادا و استرالیا ایستاده و پرونده باز مهاجرت به این دو کشور دارد.  با تمام خبرهای ریز و درشتی که از کانال های رسمی و غیر رسمی میشنویم ،با یک حساب سر انگشتی از مهاجران که به دلیل شرایط بد اقتصادی ، بیکاری و ...  کشور را ترک کرده اند ، مهاجران ایرانی  بسی بیشتر از آن تعدادی است که می بینیم. تزریق اخبار ناامید کنند به جامعه ناخوشایند است! اما حقیقت تلخ است ،که امروز نبض اقتصاد ایران را بیمار گونه تر از هر زمان دیگر می تپد.

ادامه دار شدن بحران های سیاسی از تحریم ها گرفته تا شرایط نامناسب اقتصادی در میان تشدید بحران های زیست محیطی از زلزله گرفته تا بی آبی ایران  در چند سال اخیر به بحرانی شدن شرایط  اقتصادی کشور بیشتر از قبل دامن زده است .در این میان تبلیغات گسترده ماهواره و شبکه های اجتماعی برای خروج ایرانیان از کشور برای تحصیل و شرایط مناسب اقتصادی  در کشورهای گرجستان و ترکیه و.... با کمترین هزینه ها باعث شده نه تنها ایرانیان بلکه مردم افغانستان نیز خواهان مهاجرت از ایران باشند .نیروی کار ارزانی که به دلیل شرایط نامناسب کشورش به ایران مهاجرت کرده بود در سایه سنگین تحریم ها خواهان خروج از ایران شده است حال به صورت رسمی یا غیر رسمی !

نیروی انسانی ثروتی نادیده گرفته شده ایران در کنار بسیاری از منابع طبیعی که رو به افول است ایران را روز به روز فقیر و فقیر تر می کند؛ تب داغ  مهاجرت امروز ایرانیان پناهندگی آنان در کشور دیگر امروز یاد آور اتفاقات و مهاجرت‌هایی است که در برهه هایی از تاریخ نه چندان دور کشور را با کمبودهای بسیار مواجه کرد و در آینده این احساس کمبود به مراتب بیش از پیش احساس خواهد شد. در این میان ارائه تصویری روشن و شفاف از آینده‌ای که اکثریت جامعه را نگران کرده بر عهده صاحب منسبانی است که می‌توانند با نگاه و تحلیلی منطقی مردم را در تصمیم‌گیری ها صحیح خود یاری رسانند. توضیحات کلی و تحلیل‌های تکراری نمی‌تواند راه‌گشای سیل عظیم مهاجران ایرانی از کشورشان باشد.