جشنواره و نمایشگاه بزرگ تولید «پالوده» به شکل سنتی

يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶:۰۰ 6 سال پیش

در شیراز برگزار می شود؛

جشنواره و نمایشگاه بزرگ تولید «پالوده» به شکل سنتی

عصر سفر- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و پالوده شیراز از برپایی جشنواره و نمایشگاه بزرگ تولید «پالوده» به شکل سنتی خبر داد.

سرویس : نمایشگاه

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، جلیل معینی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه «پالوده» یکی از خوراکی های قدیمی شیراز است که از گذشته دور تاکنون تهیه و صرف می شود، گفت: جشنواره و نمایشگاه بزرگ تولید «پالوده» به شکل سنتی در 14 تا 16 شهریور ماه در پیاده راه ارگ کریمخانی شیراز برپا می شود.

وی اضافه کرد: در این جشنواره، به شکل زنده نحوه تهیه پالوده در «جوتی» و با ابزارهای سنتی اجرا شده و پالوده در طعم های مختلف بین علاقمندان توزیع می شود.

معینی با تاکید بر اینکه این جشنواره به شکل ملی برگزار می شود، اضافه کرد: در برگزاری این جشنواره منحصربفرد شهرداری شیراز و اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و پالوده شیراز همکاری دارند.

بر اساس این گزارش در ادامه، مرجان جوکار، گفت: مهارت تهیه پالوده شده در تاریخ 25 شهریور 94 به عنوان میراث ناملموس ملی شناخته شده است.

وی افزود: با توجه به سفرهای تابستانی مردم، در حاشیه این جشنواره، برنامه های فرهنگی و هنری نظیر موسیقی زنده، اجرا می شود و همچنین مقرر بود که این جشنواره در تاریخ 25 شهریور برگزار شود که به دلیل تقارن آن روز با ایام دهه نخست محرم الحرام، این جشنواره در ایام ذکر شده، برگزار می شود.

معینی، پیشکسوت تهیه «پالوده» شیرازی، نحوه تهیه این دسر را چنین بیان می کند: نشاسته به شکل مخلوط (خشک و خیس) و با مقداری آب قاطی می کنند، در قدیم با دست قاطی و بعد رقیق می شد و صاف می کردند الان با دستگاه های جدید این کارها شکل می گیرد، بعد از آنکه نشاسته رقیق شد، آب که از قبل جوش آمده را با یک پارچ آب خنک از جوش می انداختند و نشاسته را در آن می ریختند و 45 دقیقه باید نشاسته پخته شود، نشاسته که پخته شد در قالب هایی که زیر آن به شکل آبکش است ریخته می شود و با فشار نشاسته از آن رد می شود و به حالت رشته ای در می آید که آبکش ها در سه اندازه ریز، متوسط و درشت است.

وی ادامه می دهد: قدیم با پرس دستی بود و اکنون بوسیله پرس برقی نشاسته از آبکش ها عبور می کند و نشاسته داغ که در قالب ها ریخته می شود پس از عبور از صافی وارد آب خنک می شود سپس باید رشته ها با اندکی آب شسته شود که اگر این اتفاق روی ندهد نشاسته خمیر می شود و از بین می رود، پس از آن باید آب نشاسته کاملا برود و خشک شود سپس با شیره شکر که از قبل در یخچال نگهداری شده، مخلوط شود و پس از یکی دو ساعت مواد باید قوام بیاید یا اصطلاحا جا بیفتد، تا به پالوده تبدیل شود.

معینی با بیان اینکه تهیه «پالوده» بسیار سخت و طاقت فرسایی است مخصوصا در تابستان چرا که فردی که پالوده را تهیه می کند با دمای بسیار زیاد سروکار دارد، افزود: اصل «پالوده» برای شیراز است و پالوده های دیگر شهرها به شکل سمبلیک تهیه می شود، شیرازی های تهیه کننده آن بودند و بیش از یک قرن سابقه دارد، از تمام دنیا و ایران برای صرف «پالوده» شیراز می آیند، «پالوده»های مختلف وجود دارد، ساده، آلبالویی، آناناسی، زعفرانی، بیدمشکی که مایه اصلی آن با عرقیات بیدمشک گرفته می شود اما اکنون کمتر مرسوم است.

وی با این وجود اعلام کرد: متاسفانه «پالوده» را به اشتباه «فالوده» می خوانند و اصل کلمه آن «پالوده» بوده است.