عکسی که زمان احمد شاه خلبان سوئیسی از تهران گرفت

چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲:۰۰ 6 سال پیش

عکسی که زمان احمد شاه خلبان سوئیسی از تهران گرفت

عصر سفر- هولتسر خلبان و موسس شرکت هواپیمایی سوئیس ایر بود که در اواخر سلطنت احمدشاه قاجار و در سال 1303 هجری خورشیدی با یک فروند هواپیمای یونکر آلمانی به ایران سفر کرد. این عکس را والتر میتل هلستر از تهران گرفته است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایران آنلاین، 90 سال پیش باغ ملی یا میدان مشق تهران هنوز پر از ساختمان‌های اداری نبود. این محوطه محل مشق نظام بود و تنها ساختمان بزرگ قزاقخانه و سر در میدان در آن ساخته شده بود و خبری از ساختمان شهربانی، پست، وزارت امور خارجه و موزه ملی نبود.
به گزارش اسکان، عکس خاصی که بیش از 90 سال پیش با هواپیما از فراز تهران گرفته شده، یکی از تصاویر تاریخی خاص تهران است. عکسی که در آن بخشی از تهران به ویژه میدان مشق دیده می‌شود. میدانی که سر در ورودی آن همان سال‌ها بازسازی شده و ساختمان قزاقخانه که این روزها دانشگاه هنر است، در آن دیده می‌شود. این عکس را والتر میتل هلستر از تهران گرفته است.


هولتسر خلبان و موسس شرکت هواپیمایی سوئیس ایر بود که در اواخر سلطنت احمدشاه قاجار و در سال 1303 هجری خورشیدی با یک فروند هواپیمای یونکر آلمانی به ایران سفر کرد.

او قرار بود در این سفر برفراز مهمترین شهرهای ایران پرواز کند و مطالعات مقدماتی برای برقراری یک خط هوایی در خاورمیانه که از ایران عبور می‌کرد را انجام دهد.

او اولین کسی بود که با هواپیما از تهران تا بوشهر را بدون سختگیری پرواز کرد و نقل است پس از این پرواز رضاخان دستور داد هواپیمایی که با آن ایران را درنوردیده بود از او بخرند.

یکی از مهمترین بخش‌های کار مطالعاتی هولتسر عکس‌هایی بود که او در مدت پرواز و پس از آن از شهرهای مختلف ایران اعم از تهران، اصفهان، کاشان و بوشهر برداشت. او همچنین از مردم کوچه و بازار و دروازه‌های شهرها نیز عکس‌هایی برداشت و مجموعه خود را کاملتر کرد. هولتسر در بازگشت عکس‌ها و یادداشت‌های خود از سفر به ایران را در قالب کتابی با عنوان «پرواز بر فراز ایران» به چاپ رساند که این کتاب به فارسی ترجمه شده است.