برای سفر به ایران فقط پول نقد داشته باشید

پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰:۰۰ 6 سال پیش

جهانگرد فرانسوی:

برای سفر به ایران فقط پول نقد داشته باشید

عصر سفر- ژیل باربیر جهانگردی فرانسوی‌ست که تا حالا بسیاری از کشورهای قاره‌ی آمریکا، آفریقا، آسیا و اروپا را از نزدیک دیده است. او به کشورهای آفریقایی و آسیایی علاقه‌ی بسیاری دارد و تا به حال دو بار به ایران آمده است. ژیل نخستین بار در سال 2014 و دومین بار در سال 2017 به ایران سفر کرد و شهرهای اصفهان، شیراز، نائین، یزد، کاشان، قم و تهران را در سفر اولش دید و سال 2017 نیز به تبریز، تهران، مشهد، تربت جام، کاشان و اصفهان رفت.

سرویس : ایرانگردی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از خبرآنلاین، قصد داریم با ژیل باربیر همسفر شده و با نظرها و عقایدش درباره‌ی سفرهایش به شهرهای مختلف ایران بیشتر آشنا شویم. از این به بعد همه چیز را از زبان خودِ ژیل می‌شنویم.

چرا به ایران سفر کنیم؟

ایران گهواره و مهد تمدن است. یکی از دلایل من برای سفر به ایران، دیدن سرزمینی‌ست که نخستین انسان‌ها در آن زندگی می‌کردند. امپراطوران پارس از قدرتمندترین پادشاهان دنیا بوده‌اند و تاریخچه‌ی جالبی دارند. نوع معماری بناهای تاریخی و هنر فرش‌بافی در ایران برای من جذاب است. در ایران از هرکسی با هر سطح از سواد درباره‌ی مکان‌های دیدنی شهر بپرسید، اطلاعات مفیدی دارند و دیدنی‌هایشان را می‌شناسند.

چندسالی‌ست که گردشگران کمی به ایران سفر می‌کنند و من امیدوارم که لغو تحریم‌ها این مشکل را حل کند. تهران، کاشان، یزد، اصفهان و شیراز شهرت زیادی دارند و مهم‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شوند. سفر دومم به ایران را طوری برنامه‌ریزی کردم که جاهای دیدنی بیشتری را ببینم و از قبل درباره‌ی جاذبه‌ها تحقیق کرده بودم.

راه‌های دسترسی به دیدنی‌های ناب ایران تقریبا آسان است و اگر کمی جست‌وجو کنید می‌توانید از نزدیک جاذبه‌های نابی را ببینید؛ این موضوع شاید مهم‌ترین دلیل شما برای قرار دادن ایران در برنامه‌ی سفرتان باشد. در سفر اولم به ایران متوجه شدم که هزینه‌های گردش در داخل کشور و بازدید از مکان‌های دیدنی بسیار زیاد است اما بعدها متوجه شدم که حرص و طمع فروشنده‌ها باعث این موضوع شده و سفر به ایران گران نیست.

پیش از سفر به ایران باید چه چیزهایی بدانید؟

الان من نکته‌هایی را می‌دانم که ای کاش قبل از سفر به ایران می‌دانستم. برنامه‌ریزی برای سفر به ایران بسیار آسان است حتی با وجود این که توریست‌های کمی به این کشور می‌روند اما باز هم با کمی دقت می‌توانید برنامه خوبی تدارک ببینید. نکته‌هایی وجود دارند که اگر آنها را بدانید سفر بهتری خواهید داشت و برنامه‌ریزی کردن هم برای شما آسان‌تر خواهد بود به همین خاطر تجربه‌هایم را در اختیارتان قرار می‌دهم.

1-پوشاک گردشگران خانم
من بعد از اولین سفرم این موضوع را توضیح دادم و در حقیقت نمی‌دانم که چرا همه‌جا درباره‌ی لباس بانوان در ایران صحبت می‌شود. گردشگران خانم اغلب نمی‌دانند باید در ایران چه لباسی بپوشند و از این بابت نگران می‌شوند. این موضوع به هیچ وجه پیچیده نیست. من جواب صریحی برای این موضوع دارم: شلوار بلند، تیشرت آستین دار و پوشیده و روسری. اگر روسری‌های بلند شما را کلافه می‌کند از روسری‌های کوتاه استفاده کنید.

2-پول نقد همراه داشته باشید

برای سفر به ایران باید در همه جا پول نقد همراه داشته باشید. به طور کلی کردیت کارت را فراموش کنید. برای پرداخت هزینه هتل، رستوران‌ها، قطار و تاکسی و همه چیز باید پول را به صورت نقد پرداخت کنید. در ایران کالاهای جالبی خواهید دید که علاقه‌مند به خریدشان خواهید شد پس با خودتان پول نقد زیادی همراه ببرید. گردشگران دوست دارند فرش ایرانی بخرند اما فرش‌ها گران هستند به همین خاطر خریدشان غیر ممکن می‌شود. مساله ریال و تومان هم از بزرگترین چالش‌های توریست‌ها در ایران به شمار می‌آید زیرا واحد پول این کشور ریال است اما همه چیز با تومان محاسبه می‌شود.

3-رزرو کنید

با اینکه ایران کشوری‌ست که سفر به آن آسان تلقی می‌شود و اغلب مواقع هتل، رستوران و... را بدون رزرو می‌توانید استفاده کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنم که قبل از سفر مکان‌های مورد نیازتان را رزرو کنید. گاهی پیش می‌آید که در ایران با تعطیلاتی روبه‌رو می‌شوید و همه‌ی هتل و رستوران‌ها رزرو شده باشند؛ این موضوع درباره‌ی تهران، اصفهان، یزد، شیراز و کاشان بیشتر صدق می‌کند.

توجه داشته باشید که ممکن است در سفر به ایران گاهی برنامه‌ی سفرتان تغییر کند و مجبور شوید بیشتر یا کمتر در این کشور اقامت کنید یا وسیله‌ی نقلیه‌تان را تغییر بدهید.

4-سفر را با تعطیلات ایران هماهنگ کنید

اگر در زمان تعطیلات رسمی به ایران بروید سفر جالب‌تری خواهید داشت. نوروز زمان خوبی برای سفر به این کشور است و با آداب و رسوم ایرانی‌ها آشنا می‌شوید اما سفر در رمضان را پیشنهاد نمی‌کنم چون با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوید. اغلب فروشگاه‌ها و رستوران‌ها در طی رمضان تعطیل هستند. اگر در عاشورا به ایران می‌روید، باید از قبل خوب فکر کنید و درباره‌ی مراسم عاشورا اطلاعاتی داشته باشید.

5-ایران برای عکاس ها سوژه های زیادی دارد

ایران برای عکاس‌ها تحقق یک رویاست، معماری باشکوه بناها و رنگ‌های زنده و زیبا باعث شدند که ایران به بهشتی برای عکاسان تبدیل شود. توصیه می‌کنم که پیش از شروع عکاسی در مساجد یا موزه‌ها اجازه بگیرید، شاید عکاسی در آنها ممنوع باشد. پیدا کردن زمان خوب برای عکاسی کمی دشوار است به نظر من کمی قبل از غروب آفتاب زمان خوبی برای این کار در ایران است.

باید اشاره کنم که ایران کشور خوبی برای تصویربرداری از مردم است، پیر و جوان همه آماده‌اند با شما عکس بگیرند و تصاویر خوبی هم از آب درمی‌آیند. در آخر باید بگویم که بسیاری از مواقع باید از داخل ساختمان‌ها عکاسی کنید پس تجهیزات لازم برای این کار را همراه داشته باشید.

حرف های پایانی ژیل درباره‌ی ایران

حس می‌کنم در طی دو سفرم به ایران کشور جدیدی را پیدا کرده‌ام، جایی به دور از کلیشه‌ها. مردم ایران مهربان هستند و شاید میهمان‌نوازترین آدم‌هایی که در عمرم دیده‌ام ایرانی‌ها بودند. ایران کشور مدرن و خوبی‎‌ست و سفر به آن کار دشواری نیست. حالا ایران به شکل قبل، ناشناخته نیست و اگر کمی تلاش کنید اطلاعات خوبی از سفرهای دیگر توریست‌های خارجی به دست می‌آورید اما در طول سفرتان شاید هیچ گردشگر خارجی را نبینید یا تعدادشان خیلی کم باشد.