بانک تجارت عرضه ارز مسافرتی را از سر گرفت

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶:۰۰ 6 سال پیش

بانک تجارت عرضه ارز مسافرتی را از سر گرفت

عصر سفر- بانک تجارت اعلام کرد: متقاضیان دریافت ارز مسافرتی می توانند به همه شعب ارزی یا ریالی این بانک مراجعه و ارز مورد نیاز خود را با نرخ آزاد دریافت کنند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، این بانک روز شنبه در بخشنامه ای از متقاضیان دریافت ارز مسافرتی با نرخ بازار خواست، با پرداخت معادل ریالی ارز درخواستی در هر یک از واحدهای ارزی تهران و شهرستان ها و شعب ارزی - ریالی و دوایر ارزی مستقر در شعب سراسر کشور، نسبت به دریافت حواله ارزی خود اقدام کنند.
بر اساس این گزارش، پرداخت ارز مسافرتی در باجه های بانک تجارت مستقر در مبادی خروجی فرودگاه های تعیین شده (پس از باجه کنترل گذرنامه) در قبال ارایه حواله ارزی و کارت ملی متقاضی انجام می شود.
به گزارش ایرنا، بانک مرکزی سیزدهم شهریور ماه به بانک ها اجازه داد تا 23 مورد ارز خدماتی هموطنان را در بازار تامین کنند؛ تا پیش از اعمال سیاست های جدید ارزی در 16 مردادماه، بانک های ملی، پارسیان، ملت، سامان و تجارت تامین ارز مسافرتی به نرخ ارز رسمی اعلامی بانک مرکزی را برعهده داشتند اما در رویه جدید که تخصیص ارز مسافرتی یارانه ای برداشته شده است، تامین ارز به نرخ بازار انجام می شود.
سقف تخصیص ارز مسافرتی پنج هزار یورو است و متقاضی برای خرید آن باید بلیت، گذرنامه و روادید (برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را به بانک یا صرافی ارایه کند.
براساس بخشنامه بانک مرکزی، ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی و دانش آموزی، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین المللی و محافل علمی و هزینه چاپ مقالات علمی، هزینه شرکت در نمایشگاه های خارجی از کشور، حق الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اجاره و اشتراک شبکه های اطلاعاتی (اینترنت و رویترز)، هزینه برگزاری همایش های بین المللی و اعطای جوایز جشنواره ها و مسابقات و هزینه انجام آزمایش های علمی و فنی از مواردی است که در صرافی ها تامین می شود.
همچنین تامین ارز انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین المللی، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه شرکت های هواپیمایی ایرانی، هزینه شرکت های بیمه ایرانی، هزینه شرکت های اعزام کننده زائران به عتبات و عمره مفرده، ثبت نام در آزمون های بین المللی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، هزینه بابت رانندگان حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، شرکت در دوره های آموزشی و پژوهش خارج از کشور، ثبت نام و شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، هرینه خدمات کنسولی سفارتخانه های خارجی، هزینه های ارزی شرکت های مسافرتی و گردشگری، هزینه های حمل و ترانزیت و توزیع محموله های پستی بین المللی، بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی از دیگر مواردی است که صرافی ها مجاز به انجام آن هستند.
به گفته «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزِی، تنها سه درصد از عملیات های ارزی در کف بازار و در صرافی ها انجام می شود و عمده معاملات ارزی به شکل حواله در نیما انجام می شود.