۶۰ هتل و واحد اقامتی در استان قم احداث می‌شود

شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵:۰۰ 6 سال پیش

۶۰ هتل و واحد اقامتی در استان قم احداث می‌شود

عصر سفر- در جلسه گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت مسئولان استان از احداث 60 واحد جدید اقامتی در شهر قم خبر دادند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، جلسه گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت با حضور سید مهدی صادقی و احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم اظهار داشت: با توجه به حجم بسیار بالای زائران به شهر قم نیاز به هتل‌سازی و حمایت از سرمایه‌گذاری در کاهش و تخفیف عوارض هتل‌سازی  احساس می‌شود.

ابوالفضل خاکی با اشاره به ماده 8 گردشگری بر اعمال مالیات گفت: تمامی دفاتر ایران‌گردی و جهانگردی و دیگر دفاتر محلی و استانی مشمول تعرفه‌های صنایع و سازمان میراث گردشگری می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به معضل تعرفه‌های دولتی بهای خدمات برق تأکید کرد: رستوران‌ها و فست فوت‌ها از مصادیق دفاتر ایران‌گردی و گردشگری محسوب نشده و مشمول تعرفه‌های دولتی نمی‌شوند.

آهنین‌پنجه با تأکید بر لزوم مصرف درست تعرفه‌های صنعتی برق در محل در نظر گرفته‌شده، ابراز کرد: طبق مقررات برق صنعتی فروخته‌شده به واحدهای اقامتی باید دقیقاً در محلی صورت گیرد که تعرفه در آن محل پرداخت می‌شود.

وی رستوران‌های نیمه سنتی را یکی از مشکلات موجود در راستای ارائه برق صنعتی به واحدهای اقامتی دانست و ادامه داد: رستوران سنتی، صرفاً با شکل و ظاهر سنتی بودن محقق نمی‌شود بلکه باید تمام ضوابط سنتی بودن در آن رعایت شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم تأکید کرد: عدم تفکیک درست بین رستوران‌ها سبب شده تا تعرفه برخی رستوران‌ها با تعرفه تجاری و برخی دیگر با تعرفه‌های صنعتی احتساب شود.

آهنین‌پنجه با اشاره به حمایت‌های شرکت برق استان از طرح‌های هتل‌سازی در قم ابراز کرد: شرکت برق و اداره کل میراث فرهنگی باید مبحث تجاری یا صنعتی بودن تعرفه‌های برق در طرح‌های جدید اقامتی را تعیین کنند تا این مسئله سبب ناامیدی سرمایه‌گذاران نشود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به برق در تمام فعالیت‌های بشری اجتناب‌ناپذیر بوده و از این‌رو شرکت توزیع برق استان برای مدیریت این انرژی به‌منظور جلوگیری از کمبود آن  باید حساسیت‌های لازم را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم بیان کرد: انشعاباتی که بیش از 20 آمپر باشند باید به‌صورت زیرسطحی عبور کنند و صدور مجوز آن نیز با تصویب شهرداری ممکن است.

60 هتل و واحد اقامتی جدید در قم در دست احداث است

مدیرکل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به مبحث تغییر کاربری و فروش تراکم تأکید کرد: در بخشنامه‌های شهرداری اصولاً موردی به نام فروش تراکم نبوده و در محدوده‌های مجاز تراکم‌های مصوب دریافت می‌شود.

علی‌اصغر رنگرز جدی با تأکید بر حمایت شهرداری قم از مبحث هتل‌سازی در شهر قم تصریح کرد: با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش هتل‌سازی بخشی از تراکم‌های موجود با تخفیف یا تسهیل به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

وی با اشاره به تسهیل و تعامل شهرداری قم با سرمایه‌گذاران بخش هتل و مجتمع‌های اقامتی گفت: طبق قانون شهرداری‌ها باید در حد فاصله زمانی 36 ماهه تمام بدهی‌های خود را از سرمایه‌گذاران دریافت کنند اما شهرداری قم در این بخش تسهیلاتی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری قم با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی جامعه عنوان کرد: شهرداری قم در مواردی که عوارض تجاری‌سازی در هتل‌ها اجرا می‌شود تخفیف و تقسیط لازم برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری انجام دهد.

رنگرز جدی با بیان بسته‌های حمایتی و تشویقی شهرداری و شورای شهر قم از مبحث هتل‌سازی در قم ادامه داد: عوارض تجاری‌سازی و هتل‌سازی درمجموع رقم قابل‌توجهی نبوده اما شورای شهر قم سیاست‌های ویژه‌ای برای رونق هتل‌سازی در قم دارد.

وی تأکید کرد: سیاست مهم شهرداری حمایت از هتل‌سازی بوده و نصب نیوجرسی در مقابل برخی از هتل‌ها صرفاً با احکام قضایی انجام‌شده و اقدام یک‌طرفه از جانب شهرداری نیست.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری قم با اشاره به تجاری‌سازی در برخی از هتل‌های در دست احداث شهر قم ابراز کرد: از 60 هتل در حال ساخت در قم در 2 هتل مبحث تجاری‌سازی در برخی از واحدها اجرا می‌شود.

170 خانه مسافر مجاز در قم وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم نیز در ادامه این جلسه، عنوان کرد: عدم مشخص شدن تعرفه‌های صنعتی و تجاری در برخی رستوران‌ها و مجتمع‌های اقامتی سبب ایجاد مشکلاتی جدی برای هتل داران و صاحبان رستوران‌ها شده است.

حمید یزدانی با انتقاد از ورود مأموران شرکت توزیع برق استان برای بازرسی در برخی از رستوران‌ها و هتل‌های استان تأکید کرد: متأسفانه ورود مأموران توزیع برق استان برای قطع و بازرسی در رستوران‌ها سبب ایجاد چهره‌ای ناپسند و خسارت‌های اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به لزوم مشخص شدن وضعیت برق صنعتی و تجاری در واحدهای در دست احداث استان در بخش هتل و واحدهای اقامتی خاطرنشان کرد: واحدهای اقامتی باید قبل از پایان ثبت سفارش و پروانه بهره‌برداری برای تعیین تکلیف کردن وضعیت برق صنعتی و تجاری خود اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با اشاره به فعالیت خانه‌های مسافر بدون مجوز در قم تصریح کرد: در قم 170 خانه مسافر مقررات و ضوابط قانونی و استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند، اغلب واحدهایی که به‌عنوان خانه مسافر در شهر قم مشاهده می‌شود مجوزی از میراث فرهنگی ندارند.

یزدانی تأکید کرد: هتل‌ها باید در صدور مجوز و آی‌دی کارت حساسیت‌های لازم را به خرج داده و صرفاً در مواقع ضروری و مهم از این امکان استفاده کنند چراکه صادر کردن روزانه و کنسل کردن‌های بعدی آن‌ها مشکلاتی را در زمینهٔ مسافران خارجی ایجاد می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با تأکید بر ضرورت ساماندهی خانه‌های مسافر در شهر قم ابراز کرد: میراث فرهنگی هیچ اصراری برای ادامه فعالیت خانه‌های مسافر غیرمجاز نداشته اما پیشنهاد این اداره کل بر ساماندهی این قبیل از خانه‌های مسافر است.

خودروهای برقی حمل مسافر و حمل بار در پیاده راه ارم مستقر می‌شوند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به مشکلات ترافیکی موجود در هسته مرکزی شهر تأکید کرد: ترافیک هسته مرکزی شهر یکی از چالش‌های اساسی شهر قم است که در طرح تفصیلی شهر سنجیده شده و باید همه دستگاه‌ها به آن پایبند باشند.

عباس ذاکریان با انتقاد از ورود اتوبوس اتباع خارجی به هسته مرکزی شهر قم ادامه داد: شهرداری قم با ورود اتوبوس‌های برون‌شهری و اتوبوس اتباع به هسته مرکزی شهر کاملاً مخالف است.

وی با تأکید بر نظر مثبت شهرداری قم برای تردد اتوبوس‌های مدرن مسافربری در هسته مرکزی شهر برای جابه‌جایی مسافران خارجی ادامه داد: شهرداری برای تردد برخی اتوبوس‌های مدرن درون‌شهری برای تردد، پارکینگ و حمل‌ونقل مسافران در هسته مرکزی شهری موافق بوده و شهرداری مجوزهای لازم را صادر می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به وضعیت نامطلوب مسافران خارجی در داخل شهر قم ابراز کرد: میراث فرهنگی باید از فرودگاه امام مسئله اتوبوس‌های وی آی پی و جابه‌جایی مسافران خارجی را ساماندهی کرده و مانع از ایجاد شرایط زننده کنونی در داخل شهر قم شود.

ذاکریان با اشاره به سیاست شهرداری قم در توسعه پیاده راه‌ها در اطراف حرم مطهر عنوان کرد: هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر باید در آینده‌ای نزدیک تبدیل به پیاده راه شده و امنیت تردد عابران نیز تأمین شود بنابراین باید از هرگونه تردد اتوبوس در درون‌هسته مرکزی شهر حساسیت‌های لازم ایجاد شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر وجود تعداد زیاد موتورسیکلت در شهر قم تصریح کرد: چالش بزرگ و مهم قم تعداد بسیار زیاد موتورسیکلت و عدم وجود پارکینگ برای آن‌هاست که نمونه آن در هیچ کجای کشور مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان مشکل شهرداری قم در تأمین و خرید ماشین‌های برقی حمل مسافر در پیاده راه ارم ادامه داد: با تنش‌های اقتصادی اخیر قیمت هر ماشین برقی که برای تردد در پیاده‌ راه‌ اطراف حرم در نظر گرفته‌شده بود از 60 میلیون به 170 میلیون تومان افزایش پیداکرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر جانمایی و استقرار خودروهای برقی حمل مسافر و حمل بار در پیاده راه ارم عنوان کرد: به‌زودی در پیاده‌ راههای اطراف حرم و به‌ویژه پیاده راه ارم ماشین‌های برقی برای حمل‌ونقل مسافر و ماشین‌های برقی حمل بار مستقر می‌شود.