ازبکستان مصصم به روابط تجاری و گردشگری با ایران است

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵:۰۰ 6 سال پیش

ازبکستان مصصم به روابط تجاری و گردشگری با ایران است

عصر سفر- سفیر ازبکستان در ایران گفت: ازبکستان در برقراری روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری با ایران مصمم و جدی است و سفر به استان مرکزی نیز به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی و صنعت توریسم انجام شده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا،  «بهار عبداله یف» روز دوشنبه در دیدار با استاندار مرکزی افزود: 117 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ایرانی در ازبکستان فعال است که بیشترین حجم سرمایه گذاری توسط صنعتگران و تجار استان مرکزی بوده است.
وی ادامه داد: ازبکستان و ایران علاوه بر همسایگی نقاط اشتراک زیادی را در حوزه فرهنگی دارند که باید به بهترین شکل در تقویت مناسبات دو کشور از آن بهره گرفته شود.
سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: استان مرکزی با زیرساخت های قوی اقتصادی و فرهنگی در زمره نخستین استان هایی بوده که از ایران با ازبکستان روابط اقتصادی و تجاری داشته و باید این مناسبات به صورت هدفمند تقویت شود.
عبداله یف گفت: روابط 2 جانبه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان با دیدار رئیس جمهور این کشورها تحرک عمیق تری یافته و فصل جدیدی از تبادل هیات های تجاری در مدت 2 سال گذشته در راستای افزایش همکاری های فرهنگی و اقتصادی آغاز شده است.
سفیر ازبکستان در ایران خاطرنشان کرد: بازدید از صنایع استان مرکزی در راستای تقویت روابط تجاری جدی بین 2 کشور انجام شده است و ازبکستان در افزایش و توسعه روابط اقتصادی و تبادل گردشگر با جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد.
عبداله یف یادآور شد: استان مرکزی با ظرفیت های صنعتی منحصر به فرد در کشور و خاورمیانه و ویژگی جغرافیایی ممتاز از استان های هدف برای افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با ازبکستان است.
وی ادامه داد: ازبکستان برای افزایش حضور گردشگران در این کشور مراحل صدور ویزا را در 120 کشور تسهیل و چند کشور نیز حذف کرده است.
سفیر ازبکستان در ایران افزود: قرابت های تاریخی و فرهنگی مردم ازبکستان و ایران زمینه تمایل دوسویه برای سفرهای گردشگری را فراهم کرده و نبود پرواز مستقیم ایران- ازبکستان از جمله مشکلات در این خصوص است.
وی ادامه داد: حدود 40 هزار گردشگر ژاپنی در نیمه نخست امسال از نقاط تاریخی کشور ازبکستان دیدن کرده اند در صورتی که سهم گردشگران ایرانی از ازبکستان در این مدت 6 هزار نفر بوده است.
استاندار مرکزی در این نشست گفت: ازبکستان از نظر موقعیت جغرافیایی بهترین مسیر برای ایجاد پل ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای میانه به شمار می رود.
سید«علی آقازاده» افزود: با توجه به سبقه تاریخی و ظرفیت های 2 کشور ایران و ازبکستان باید افزایش مبادلات اقتصادی و گردشگری مورد توجه مسئولان این کشورها قرار گیرد.
وی ادامه داد: معرفی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی به عنوان اتاق معین برقراری ارتباط جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان ظرفیت مناسبی را برای افزایش روابط صنعتی و کشاورزی برای این استان فراهم کرده است.
استاندار مرکزی یادآور شد: کلانشهر اراک دارای زیرساخت فرودگاه و امتیاز یک شرکت هواپیمایی است و حضور این شرکت فرصت مناسبی برای ایجاد پرواز مستقیم ایران- ازبکستان به شمار می رود.
آقازاده گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی در مرکز کشور قرار دارد فعالان اقتصادی سایر استان ها می توانند از پرواز مستقیم اراک- ازبکستان برای انجام فعالیت های اقتصادی بهره مند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: همه کشورها به غیر از آمریکا، عربستان و رژیم اسرائیل با این تحریم ها مخالف هستند.
استاندار مرکزی افزود: توقع این است که در شرایط کنونی کشورهای همسایه از ایران حمایت کنند و این حمایت ها در ذهن و تاریخ این کشور برای همیشه ثبت می شود.
سفیر ازبکستان در ایران در سفر 2 روزه خود به استان مرکزی با سفر به شهرستان محلات از 2 واحد فرآوری سنگ نما و 2 واحد گلخانه ای گل و گیاهان زینتی بازدید کرد.
بازدید از شرکت شیشه تابش جام و نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی از دیگر برنامه های سفر سفیر ازبکستان در ایران از استان مرکزی است.
ازبکستان با 447 هزار و 400 کیلومتر وسعت و 33 میلیون نفر جمعیت از کشورهای آسیای مرکزی است که مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان دارد و زبان این کشور ازبکی و پایتخت آن تاشکند است.