قلب ایران‌شهر در فلات مرکزی ایران کجاست

جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵:۰۰ 6 سال پیش

قلب ایران‌شهر در فلات مرکزی ایران کجاست

عصر سفر- آنچه که نیشابور را از سایر ارباع خراسان متمایز می سازد، موقعیت قرارگیری و مکانی آن نسبت به بخش مرکزی ایران است، نیشابور بزرگ ادامه طبیعی فلات مرکزی ایران است و از طریق شبـکه ای از راههای هموار به دل ایرانشهر متصل است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری«عصر سفر» به نقل از تسنیم، هایده لاله - عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با ارایه بخشی از مقاله «جایگاه کلانشهر نیشابور و ولایات آن در شبکه تبادلات تجاری» در نخستین نشست تخصصی سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم اظهار داشت: نیشابور و ولایات آن به عنوان یکی از کلانشهرهای شرق جهان اسلام و بزرگترین ربع خراسان، گستره جغرافیایی وسیعی را دربرمی‌گیرد که از شمال به رشته کوه هزارمسجد و کپه داغ، از طرف شرق به رودخانه هرات، از غرب به کویر مرکزی و قومس، و از طرف جنوب به کویر نمک محدود بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور افزود: آنچه که نیشابور را از سایر ارباع خراسان متمایز می سازد، موقعیت قرارگیری و مکانی آن نسبت به بخش مرکزی ایران است.

وی اظهار داشت: نیشابور بزرگ ادامه طبیعی فلات مرکزی ایران است و از طریق شبـکه ای از راههای هموار به دل ایرانشهر متصل است.

لاله تصریح کرد:  این در حالی است که رشته کوههای بلخان و کپه داغ سه ربع دیگر خراسان را از ایران می سازد و بدین ترتیب نیشابور حلقه کلیدی ارتباط این ارباع با بخش مرکزی ایران بوده است.
این باستان شناس گفت: مقاله حاضر با بررسی "مرکزیت" نیـشابور بزرگ، به نقـش آن در جریان جابـجایی کالاها و مواد در دو مقیاس درون-منطقه ای و برون منطقه ای از یکسو، و تاثیر آن بر توسعه نیشابور بزرگ و منظر اداری و تجاری آن از سوی دیگر می پردازد.