سفر ۶ میلیون گردشگر طی ۹ ماه به ایران

پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸:۰۰ 6 سال پیش

رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

سفر ۶ میلیون گردشگر طی ۹ ماه به ایران

عصر سفر- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، توسعه گردشگری را فرصتی برای بی اثر کردن تحریمها دانست و گفت: تعداد کل گردشگران ورودی به ایران درسال 96 حدود 5 میلیون و 100 هزار تن بود که این رقم تنها تا آذرماه امسال به بیش از 6 میلیون تن افزایش یافته است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایکاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا،علی اصغر مونسان روز پنجشنبه دردیدار با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، افزود: سال گذشته 520 میلیون دلار صنایع دستی کشور صادر شده است که با برنامه ریزی صورت گرفته این میزان به 2 میلیارد دلار درسال افزایش می یابد.

وی، گردشگری را اقتصاد سوم جهان دانست و گفت: به ازای هر 500 میلیون ریال امکان ایجاد یک شغل درحوزه گردشگری وجود دارد از طرفی به دلیل سرعت زیاد ایجاد اشتغال در این زمینه، گردشگری می تواند به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه پیشرفت در کشور باشد.

مونسان با بیان اینکه رعایت شئونات اسلامی و قوانین اسلامی توسط گردشگران خارجی از جمله امور مورد تاکید این سازمان است گفت: عمده گردشگران ورودی به ایران، فرهنگی هستند که پس از بازدید و آشنایی با غنای فرهنگی کشور به سفیران و مبلغان جمهوری اسلامی تبدیل می شوند.

وی میزان درآمد سال گذشته کشور از حوزه گردشگری را 7.5 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: گردشگری می تواند اقتصاد کشور را تحریک کند و در این شرایط سخت اقتصادی ؛ فرصتی برای درآمد و اشتغال در دوران تحریم است.

مونسان گفت: حوزه بوم گردی، در دورترین روستاهای کشور موجب تحول شده به گونه ای که برخی روستاها با صنایع دستی و بوم گردی توانسته اند بیکاری را ریشه کن کنند.

وی با بیان اینکه 295 رشته صنایع دستی در کشور فعال است، گفت: به دلیل بی توجهی به بسیاری از این رشته ها در پیش از انقلاب، شاهد فراموش شدن برخی از آنها پس از انقلاب بودیم که بسیاری از این رشته ها از جمله صنایع دستی اسلامی و ایرانی احیا شده است.

مونسان با تاکید بر اینکه 70 درصد فعالان صنایع دستی کشور را خانم های سرپرست خانواده تشکیل می دهند، افزود: بسیاری از روستاهای کشور که دست به گریبان کم آبی هستند توسط گسترش و ترویج صنایع دستی اقتصاد آنها احیا شد.

وی نگهداشت ساختمان های تاریخی و دینی را از جمله دیگر وظایف این سازمان دانست و گفت: دراین راستا بناهای تاریخی و دینی در اختیار اوقاف نیز توسط سازمان میراث فرهنگی بهسازی می شود.

وی گفت: اماکن مذهبی که توسط میراث فرهنگی بهسازی شده است موجب تغییر نگاه توریست های خارجی به ایران و فرهنگ کشور شده است به گونه ای که همه توریست های خارجی تبدیل به سفیران جمهوری اسلامی می شوند.

مونسان با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانسته است به دیپلماسی عمومی و فرهنگی کشور کمک شایانی کند اظهار داشت: به منظور رونق و بهسازی آثار باستانی و تاریخی در کشور سیاست واگذاری این اماکن به بخش خصوصی در دستور کار است.

وی گفت: با واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی، آنها با استانداردهای سازمان میراث فرهنگی بهسازی و احیا شده است به گونه ای که امروز زیباترین هتل های سنتی ایران آثار تاریخی خصوصی سازی شده در کشور است که در این زمینه اشتغال زیادی ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر یک روزه خود به قم، با آیات عظام تقلید ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی و همچنین آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه دیدار کرد.

حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، دیدار با سرمایه گذاران صنعت گردشگری و همچنین بازدید از بافت تاریخی و تیمچه بزرگ قم از دیگر برنامه های علی اصغر مونسان در این استان است.