«هلمت» مجهز به علائم حیاتی و هوشیاری خلبان ساخته شد

جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲:۰۰ 6 سال پیش

توسط محققان کشور؛

«هلمت» مجهز به علائم حیاتی و هوشیاری خلبان ساخته شد

عصر سفر- محققان کشور موفق به طراحی و ساخت هلمت مجهز به علائم حیاتی و هوشیاری خلبان جنگنده شدند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، دکتر حمید رادمنش عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «هلمت مجهز به علائم حیاتی و هوشیاری خلبان جنگنده» افزود: سطح هوشیاری خلبان و کمبود اکسیژن دو عامل حیاتی هستند که تهدیدی جدی برای خلبانان به شمار می آید که برای راحتی در حین پرواز توسط خلبان قابل تشخیص نیست.

وی با بیان اینکه به همین دلیل درصدد برآمدیم تا هملتی مجهز به علائم حیاتی برای هوشیاری خلبان جنگنده طراحی کنیم، افزود: بنابراین با نصب این سنسورها خلبانان در جریان اخرین فعالیت های فیزیکی بدن خود قرار گرفته و می تواننداقدامات پیشگیرانه را به هنگام بروز این موارد انجام دهند.

رادمنش خاطر نشان کرد: ممکن است خلبانان در طول پرواز چند ساعته خود به تدریج دچار کاهش سطح هوشیاری شده و متوجه این امر نباشند از این رو این هملت می تواند بسیار کاربردی باشد.

وی در خصوص ویژگی های این محصول گفت: سنسورهای این سیستم می تواند فعالیت های بدن خلبانان را در طول پرواز کنترل کرده و آنها را در جریان اخرین مرحله از فعالیت های بدنی قرار داده و به هنگام کاهش ضربان قلب و کاهش جریان اکسیژن به خلبان هشدار دهد.

این محقق با اشاره به کاربرد این سیستم گفت: با استفاده از این سیستم خلبانان به هملت هوشمند نسل سوم و پنجم مجهز می شوند و همین می تواند قابلیت اطمینان پرواز را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

محقق پسا دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه متقاضی این محصول صنایع هوافضا و صنایع نظامی هستند، عنوان کرد: هنوز در ایران از این هملت ها استفاده نشده و نمونه خارجی آن نیز در کشور وجود ندارد زیرا از قیمت بالایی برخوردار است.

به گفته رادمنش، در حال حاضر دانش فنی این هلمت به دست آمده و بومی سازی و ثبت اختراع شده است؛ همچنین تست های میدانی و اطلاعات فنی استخراج شده است و نیاز داریم که یک سرمایه گذار به میان آید تا بتوانیم آن را به تولید انبوه در حد نیاز کشور برسانیم.

وی ادامه داد: در صورت تجاری شدن می توان ناوگان حمل و نقل هوایی را مجهز به این هملت کرد و قابلیت اطمینان پروزها را به طور چشمگیری افزایش داد.

بر اساس این گزارش، این طرح با همکاری علیرضا علیخانی به انجام رسیده است.