چشم گردشگران خارجی چقدر دنبال هنر ایران است؟

چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷:۰۰ 5 سال پیش

چشم گردشگران خارجی چقدر دنبال هنر ایران است؟

عصر سفر- زیبایی و ظرافت هنرهای سنتی باعث شده امروز ایران حرف‌های بسیاری در بازار جهانی صنایع‌دستی برای گفتن داشته باشد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، به گفته آمارهای رسمی ایران سومین تولیدکننده صنایع‌دستی در دنیاست. این حقیقتی انکارناپذیر است که هیچ هنری به‌اندازه فرش ایرانی نتوانسته از چشم آبی‌ها و چشم‌بادامی‌های دنیا دلبری کند و با زیبایی‌های سحرانگیز و ظرافت ستودنی‌اش، هوش از سرشان ببرد. علاوه بر این بهشتی که ایرانی‌ها از دیرباز زینت خانه‌هایشان می‌کردند، طبع هنرمند اهالی این سرزمین هم خالق آثاری زیبا و چشم‌نواز بوده و هست. هنرهایی که هر کدام می‌تواند بیانگر هویت گوشه‌ای از ایران و متاعی باشد که میهمانان به یادگار با خود می‌برند.

حتی برخی تورهای گردشگری به ایران Iran Tours با هدف بازدید از آثار فرهنگی و خرید صنایع‌دستی توسط تورگردان های ایرانی اجرا می‌شود. مجموعه SURFIRAN یکی از مجریان تور Iranian Tour Operator ویژه گردشگران خارجی است که دربسته‌های تور خود تور بازدید از آثار فرهنگی و خرید صنایع‌دستی را به گردشگران خارجی ارائه می‌کند.

یکی از مواردی که بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی عنوان می‌کنند این است که گردشگران خارجی هنگام سفر به ایران با احتیاط بسیار محصولات صنایع‌دستی را خریداری می‌کنند. وسواسی که گردشگران برای خرید هنرهای بی‌بدیل ایران دارند عوامل بسیاری از جمله قیمت بالا دارد؛ و همین موضوع باعث پرهیز برخی از گردشگران در خرید این آثار می‌شود؛ اما هنوز می‌شود در فروشگاه‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی شهرهای مختلف، گردشگرانی را دید که با حوصله تمام در حال انتخاب یک دستمال سر باتیک یا یک قالیچه کوچک دستباف ایرانی یا در حال برانداز کردن یک جام کوچک میناکاری هستند.

گردشگران نه‌فقط در ایران که در تمام دنیا با وسواس بسیاری اقدام به خرید صنایع‌دستی می‌کنند. برای آن‌ها علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت مطلوب یک محصول صنایع‌دستی بسیار اهمیت دارد. تنوع محصولات یکی دیگر از نکاتی است که آن‌ها را ترغیب به خرید یک محصول صنایع‌دستی می‌کند.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که گردشگران به‌ویژه اروپایی‌ها به آن توجه می‌کنند، کاربردی بودن یک محصول صنایع‌دستی است. آن‌ها هزینه چندانی برای خرید یک محصول که تنها کاربری آن تزیینی است، در نظر نمی‌گیرند و بیشتر مایل‌اند یک یادگاری کاربردی با خود به خانه ببرند.

محصولات مرغوب، بسته‌بندی نامرغوب

نکته بسیار مهم دیگر که در ایران به‌شدت مورد غفلت قرارگرفته، بسته‌بندی صنایع‌دستی است. ظرافت صنایع‌دستی ایرانی و در بعضی موارد شکنندگی آن‌ها خریداران را تا حد زیادی نگران می‌کند که مبادا نداشتن بسته‌بندی استاندارد برای محصول و تنها پیچاندن آن درون یک کیسه نایلونی حبابدار، تضمینی برای سالم رسیدن آن به مقصد نباشد. این در حالی است که فروشندگان محصولات هنری و صنایع‌دستی، می‌توانند با کمی خلاقیت، بسته‌بندی مناسبی که در شان آثار فاخر ایرانی باشد ارائه دهند و برای تشویق گردشگران به خرید محصولاتشان، محصول خود را بیمه و برای خریدار در هر نقطه دنیا ارسال کنند.

گردشگران خارجی، به‌ویژه آن‌ها که علاقه‌مندی‌شان سفر و جهانگردی است و به کشورهای مختلف سفر می‌کنند، فاکتورهای بسیاری را برای خرید صنایع‌دستی در نظر می‌گیرند. مهم‌ترین مسئله برای آن‌ها، معتبر بودن فروشگاه و همچنین محصولات است. کمتر پیش می‌آید یک مهمان خارجی را در حال خرید از یک دست‌فروش در نزدیکی یک مرکز گردشگری ببینید. آن‌ها اغلب به نشان‌های تجاری و اعتبار فروشگاه توجه ویژه دارند، خرید یک محصول به‌طور مستقیم از کارگاه هم از مواردی است که با استقبال آن‌ها روبرو می‌شود. مورد بعدی که امتیاز ویژه‌ای در نظر گردشگران خارجی دارد، اصالت یک محصول صنایع‌دستی است، رنگ، شیوه تولید محصول، مواد اولیه و بسیاری موارد که شاید خریداران ایرانی صنایع‌دستی به آن توجه نکنند، از مواردی است که برای گردشگران خارجی محل سوال است. حجیم نبودن یک اثر هنری از موارد دیگری است که به آن توجه دارند و شاید خرید یک تابلوی کوچک خوشنویسی را به یک جام پر نقش و نگار قلم‌زنی که ممکن است حمل آن در چمدان با ریسک اضافه‌بار در فرودگاه روبرو شود، ترجیح دهند.

نمادهای شهری، یادگاری ماندگار

بسیاری از گردشگران هنگام سفر به ایران Travel to Iran به دنبال خرید یک نماد یا سمبل از شهری هستند که به آن سفرکرده‌اند، شاید همین نگاه باعث شده که ماکت‌های چوبی بادگیر در فروشگاه‌های یزد یکی از پرفروش‌ترین محصولات برای گردشگران خارجی باشد، آن‌ها بادگیر را که نماد یزد است با خود سوغات می‌برند. در تمام شهرهای گردشگر پذیر دنیا محصولات خلاقانه‌ای ویژه گردشگران تولید می‌شود که در طراحی آن‌ها از نمادها یا بناهای شاخص شهر استفاده می‌شود، در بعضی شهرهای ایران هم محصولات مشابهی در فروشگاه‌های صنایع‌دستی در دسترس است، اما در بعضی موارد کیفیت این محصولات آن‌قدر مطلوب نیست که یک گردشگر را ترغیب به خرید کند.

آنچه مسلم است گردشگران دست‌خالی از ایران نمی‌روند و به نشان یادگار یک بشقاب میناکاری، قالیچه کوچک دستباف، روسری و شال‌های سنتی مناطق مختلف ایران، تابلوهای خوشنویسی، زیورآلات سنتی ایرانی، محصولات سوزن‌دوزی یا ترمه و ... در گوشه چمدانشان جا می‌دهند؛ اما اینکه سلیقه آن‌ها در زمینه صنایع‌دستی تا چه میزان توسط تولیدکنندگان و فروشندگان این محصولات شناسایی‌شده و در ارائه محصولاتشان تأثیرگذار بوده، نکته‌ای است که می‌شود پاسخش را در فروشگاه‌های صنایع‌دستی شهرهای گردشگر پذیر پیدا کرد.