بازگشت برخی از الواح تاریخی از انگلستان به عراق

سه شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰ 5 سال پیش

بازگشت برخی از الواح تاریخی از انگلستان به عراق

عصر سفر- موزه بریتانیا برخی از الواح منقش به خطوط میخی را که در خلال حملات آمریکا و انگلیس به عراق از این کشور خارج شده، به این کشور بازگرداند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، 156 لوح منقش به خطوط میخی که احتمالا در خلال حمله امریکا و انگلستان به عراق در سال 2003 از این کشور به غارت رفته به بغداد بازگردانده شد. قدمت این الواح تاریخی به سال های 2100 تا 1800 قبل میلاد باز می گردد و گمرک انگلستان در سال 2011 آن ها را هنگام ورود به فرودگاه هیثرو کشف و ضبط کرده است.

محتوای این الواح در مورد نامه ها، متون قانونی و آموزشی و اسناد اقتصادی آن زمان است. بخش قابل توجهی از این الواح از منطقه ای است که در زمان حمله امریکا به عراق مورد غارت قرار گرفته بود. بر اساس این خبر الواح فوق تحویل صالح التمیمی، سفیر عراق در انگلیس شده و قرار است به موزه ملی عراق در بغداد منتقل شود.

در همین ارتباط شبکه خبری «L C I» نیز ضمن اشاره به این موضوع به نقل از بیانیه سفارت عراق در لندن می افزاید: حفاظت از میراث فرهنگی عراق بخشی از مسئولیت جامعه بین المللی  است و ما امیدواریم این موضوع در سال های آتی نیز ادامه یابد.

این در حالی است که انگلستان به عنوان یکی از بانیان اصلی جنگ علیه عراق شناخته می شود.

در خبر منتشره از سوی خبرگزاری فرانسه امده است: عراق به عنوان مهد پیدایش خط شناخته می شود و قدمت نخستین الواح به خط میخی به 5500 سال می رسد.

این مطلب توسط رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه نوشته و در اختیار مهر قرار داده شد.