ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹:۰۰ 5 سال پیش

ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی

عصر سفر- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، مهدی جمال (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان) با اعلام خبر  ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی، افزود: پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده این اثر که در دفتر ثبت و حریم اداره ‌کل تهیه و تدوین شده بود،  واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی ثبت شد.

وی گفت: این منبر در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار دارد که در این مسجد محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان خود نمایی می‌کند که به شماره 1994 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جمال افزود: این منبر به علت سایز کوچک آن فاقد پله و نوع اتصالات در این منبر از نوع کوم و زبانه است و ضمن رعایت سادگی در ساخت دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی است.

وی گفت: در قسمت میانی منبر تاریخ ساخت بدین گونه ذکر شده است: ربیع الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه: که ترجمه آن سال 727 ه.ق را نشان می‌دهد که همان دوره ایلخانیان است.

جمال افزود: در قسمت پایینی منبر نام سازنده منبر که، کتبه العبد محمدبن ابوبکر خلیل بیابانکی و ابنه فخر الدین نوشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: در دو طرف ستون‌های چوبی منبر که محل نشستن واعظ نیز می باشد عبارت لا اله الا الله و محمدا رسول الله ذکر شده است.

روستای جوین در 42 کیلومتری شهر سرخه مرکز شهرستان سرخه واقع شده است.