اعلام آمادگی کامل برای حمل و نقل زوار در عراق

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳:۰۰ 5 سال پیش

رئیس ستاد اربعین کشور خبر داد؛

اعلام آمادگی کامل برای حمل و نقل زوار در عراق

عصر سفر- عصر امروز در جلسه ستاد اربعین که در منذریه عراق با حضور رئیس ستاد اربعین کشور برگزار شد ایران آمادگی کامل خود را برای حمل و نقل زوار در عراق اعلام کرد

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر ذوالفقاری معاون وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین با همراهی مسجدی سفیر ایران اعلام آمادگی کامل برای حمل و نقل زوار در عراق و استاندار کرمانشاه در جلسه هماهنگی اربعین که در منذریه عراق با حضور با کاظم عقابی رئیس پایانه‌های مرزی عراق و سپهبد محمد بدر معاون امنیتی وزیر کشور عراق و جمعی از مسولان عراقی تشکیل شد شرکت کرد.
دکتر ذوالفقاری با اعلام اینکه آمادگی کامل برای کمک رسانی به عراق در حمل و نقل زوار را داریم: تا کنون دو میلیون و دویست هزار زائر به عراق ورود داشته اند؛ و خوشبختانه دو میلیون نفر هم بازگشتند
وی مراتب قدردانی مسئولان کشورمان را از خدمات و اقدامات و میزبانی دولت و مردم عراق اعلام داشت و افزود: انتظار داریم که هرچه زودتر مقدمات بازگشایی مرز سومار را دولت عراق فراهم کند.
ذوالفقاری در ادامه لغو روادید در ایام اربعین را به فال نیک گرفت و گفت: یکی از کار‌های خوب در توافقات، لغو روادید بود از اول محرم بیش از سه میلیون وپانصد هزار نفر زائر داشته ایم که یک میلیون و پانصد هزار نفر از آن‌ها بازگشتند. چون این بازه زمانی بیشتر شد تراکم کمتر هم شد.
رئیس ستاد اربعین همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی مرز خسروی تصریح کرد: من تشکر می‌کنم از همکاری دولت عراق در بازگشایی مرز خسروی و همچنین از میزبانی گرم مردم عراق از زائران ونیز از تلاش از دولت و همه نیرو‌های امنیتی شما که امنیت کامل اربعین را فراهم کرده اند.

معاون وزیر کشور همچنین از لغو روادید برای زائران عراقی که قصد سفر به ایران را دارند خبر داد و گفت:به مدت 65 روز روادید را برای زوار ایرانی و عراقی لغو کردیم. در مراسم امسال باز سنگین خدمات و امنیت و میزبانی به عهده دولت و مردم عراق بود.
معاون وزیر کشور همچنین از برخی نقایص در امر تردد زوار یاد کرد و گفت: در این مقطع در برخی از گذرگاه‌ها امکانات حمل و نقلی عراق پاسخگوی زوار ما نبود به همبن دلیل اعلام آمادگی کردیم که خودروی حمل و نقل برای کمک در مرز مهران و خسروی بفرستیم که هماهنگی‌ها زودتر انجام شد.
وی در ادامه افزود: الان آمادگی داریم به هر میزان که احتیاج داشته باشید خودرو برای کمک در انتقال زوار ارایه کنیم. تا الان سیصد دستگاه خودرو در منذریه برای رفت و برگشت زوار مستقر است.
همچنین دکتر ذوالفقاری در مورد مرز سوما و اختلافات پیش آمده برای بازگشایی این مرز رسمی گفت: این مرز مدت‌ها محل تبادل کالا بوده است و به همین تقاضاداریم مقدمات بازگشایی این مرز تجاری هر چه زودتر ازسوی طرف عراقی فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از وحدت و دوستی ما و عراق خوشحال نیستند تصریح کرد: همه باید بطور جدی مراقب شیطنت‌ها باشیم در همین مدت هم به زوار تاکید کردیم که مراقب باشند. مردم عراق و دولت عراق میزبانند و آموزش‌های زیادی دادیم که در رفتار و برخورد دقت کنند نیرو‌های عراقی هم همین کار را کردند انشالله به برکت اربعین وحدت دوستی و همکاری دو کشور بیشتر شود.
در ادامه این جلسه کاظم العقابی رئیس پایانه‌های مرزی عراق نیز با تشکر از دولت ایران برای هماهنگی کافی در امر تردد زوار گفت: امسال نسبت به سال قبل تعداد زوار بسیار بیشتر بود و با توجه به برخی نا آرامی‌ها در عراق کمی برای انتقال زوار به مشکل برخوردیم که بحمدالله با عنایت امام حسین و همکاری دولت ایران این مشکل سریع با اعزام اتوبوس‌های ایرانی حل شد.
وی در ادامه افزود اولین جایی که زوار پس از خروج از مرز در عراق به آن وارد میشوند پایانه‌های مرزی عراق است که ما سعی بر این داریم تا برای تسهیل و راحتی کار زوار تا حد ممکن این پایانه‌ها را مجهز کنیم
عقابی همچنین با اشاره به اینکه هماهنگی مدیران دستگاه‌های اجرایی سهم به سزایی در امر برگزاری راهپیمایی اربعین دارند تصریح کرد: تمام نیرو‌های عراق از جمله وزارت دفاع، استانداری‌ها و حشد شعبی پای کارند تا این مراسم با شکوه هرچه بیشتر به پایان برسد
رئیس پایانه‌های مرزی عراق در ادامه به هماهنگی طرفین اشاره داشت و افزود: مناسبت اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته ویژه‌تر است و تقریبا تمامی قید و بند‌ها در سال‌های گذشته برطرف شده است. این هم به شکل قابل توجهی باعث شده تعداد زوار امسال افزایش پیدا کند و تا دیروز حدود دو میلیون و دویست هزار نفر وارد عراق شده اند که نیمی از آن‌ها از مهران وارد شده اند و در رتبه دوم گذرگاه شلمچه و چزابه است.
وی از پیک تردد زوار در دو روز گذشته در مرز مهران خبر داد و گفت: بیشترین خروجی زوار در مهران صورت گرفت که ما اهم موضوع را در تامین امنیت زائران گذاشتیم
عقابی در پایان گفت: این از برکت وجود مهر امام حسین در دل زائران اربعین بود که تا به اینجای کار کمترین تنش و مشکل در تردد زوار بوده است و ما امیدواریم تا پایان کار این هماهنگی‌ها وجود داشته باشد.