افتتاح نمایشگاه ۶۰ سال همکاری ایران و ایتالیا

يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰ 5 سال پیش

افتتاح نمایشگاه ۶۰ سال همکاری ایران و ایتالیا

عصر سفر- نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا از امروز تا 10 آذر در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی دایر شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، امروز نمایشگاه ایران - ایتالیا و شصت سال همکاری در میراث فرهنگی در موزه ملی افتتاح شد. این نمایشگاه از امروز تا 10 آذر دایر است.

در افتتاح این نمایشگاه جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران گفت: امروز بیش از نیم قرن همکاری پروژه‌های مشترک را با کشور ایتالیا مرور می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه همکاری ایران و ایتالیا 52 موضوع همکاری میراث فرهنگی را همراه با 60 اثر مشترک کاوش‌های ایرانی - ایتالیایی مشاهده خواهید کرد.

* ایران و ایتالیا میراث‌داران تمدن دنیا هستند

در ادامه این مراسم، جوزپه پِرونه سفیر ایتالیا در ایران درباره برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: بنده این فرصت را داشتم که دیداری از نمایشگاه داشته باشم و این نمایشگاه حاوی اطلاعات باستان‌شناسی کاوش‌های ایران و ایتالیا است و حائز اهمیت بسیاری است.

وی افزود: امروز 60 سال باستان‌شناسی محققان ایرانی و ایتالیایی را جشن می‌گیریم و این همکاری در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

سفیر ایتالیا در ایران بیان داشت: در راستای اقدامات مرمتی و حفظ میراث باستانی کارهایی را انجام داده‌ایم و باستان‌شناسان زحمت زیادی را در این زمینه کشیده‌اند.

وی یادآور شد: همکاری ما با ایران در حوزه باستان‌شناسی در سال 1959 آغاز شد و از آن سال تاکنون این همکاری به صورت مستمر ادامه دارد.

سفیر ایتالیا در ایران خاطرنشان کرد: در 60 سال اخیر و در دهه‌های 60 تا 70 میلادی در استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان اقداماتی صورت گرفت و در این نمایشگاه می‌توانیم بخشی از اکتشافات مشترک را به صورت مستقیم ببینیم.

وی یادآور شد: در سال 1979 همکاری‌های دو کشور در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی گسترش پیدا کرد و به صورت چندین پروژه درآمد و این اقدامات ما نیز در جهت حفظ آثار باستانی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه‌های دو کشور نیز پروژه‌هایی در این زمینه ایجاد شده است و اقداماتی نیز صورت گرفته است.

سفیر ایتالیا در ایران خاطرنشان کرد: ما امروز 60 سال همکاری در  حوزه میراث فرهنگی را تنها جشن نگرفتیم، بلکه ایران و ایتالیا میراث‌داران تمدن دنیا هستند. این مسئولیت مشترک ماست که بتوانیم این میراث را توسعه دهیم و آن را به نسل جوان نمایش بدهیم و قطعاً این اقدامات ماندگار است و در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی تأکید کرد: ایران و ایتالیا در زمینه‌های مختلف همکاری دارند، ولی باستان‌شناسی گوهره همکاری ماست، چرا که به تمدن‌های ما بازمی‌گردد.

در ادامه روح‌الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: سال 1959 میلادی سال آغازین همکاری با ایتالیا بوده است و این همکاری‌ها از دشت سیستان و بلوچستان آغاز شد و بررسی‌های ما در آنجا منجر به نتایج ارزشمندی شده است که یکی از آنها دهانه غلامان مربوط به دوره هخامنشی است.

وی یادآور شد: کاوش‌های مشترک ایران و ایتالیا در کشورمان دستاوردهای مختلفی از جمله شهر سوخته و همینطور دهانه غلامان را داشته است و این کاوش‌ها و اقدامات باستان‌شناسی در اصفهان، تخت‌جمشید و دیگر بخش‌های کشور همچنان ادامه دارد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی یادآور شد: در 60 سال اخیر پژوهش‌های فراوانی انجام شده است و یکی دیگر از کاوش‌های باستان شناسان ایران و ایتالیا تُل‌آجری بوده است و یافته‌های ارزشمندی از نخستین روزهای این شهر هخامنشی به دست آورده‌ایم.

شیرازی یادآور شد: در محوطه چلو نیز اطلاعات ذیقیمتی به دست آمده که تمدن خراسان بزرگ را نمایش می‌دهد.

* طراحی موزه ایران‌باستان توسط ایتالیایی‌ها

در ادامه محمد کارگر رئیس موزه‌های کشور گفت: با همکاری ایتالیا طراحی موزه ایران باستان که دو سال طول کشیده بود، در حال اجرا است و تلاش می‌شود همان پروژه با کمی تغییرات و هماهنگی بیشتر اجرایی شود و موزه ایران باستان مورد بازسازی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در آن دوره ایتالیا در موزه ایران‌باستان هزینه کرده است و امید است که این کمک و همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس موزه‌های کشور ادامه داد: قطعاً این مراسم موجب خواهد شد که عزم هر دو کشور برای ادامه همکاری‌ها بیشتر شود.

* دنیای پرشین

در این مراسم پروفسور روسی رئیس مؤسسه ایزمئو گفت:‌ این مؤسسه مطالعات بین‌المللی در شرق و مدیترانه را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: این مجموعه 300 کارشناس و متخصص برجسته دارد که بخش اعظمی را کارشناسان ایرانی شکل می‌دهند و با بیش از یکصد دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در سراسر جهان ارتباط داریم.

وی ادامه داد:‌ در سال 2012 اقدام به تأسیس مرکزی کردیم که کارها را توسعه دهد.

رئیس مؤسسه ایزمئو گفت: خیلی از اعضایی که امروز به مؤسسه ما پیوستند، در مؤسسه‌های دیگر نیز فعالیت می‌کردند و تحقیقاتی در زمینه نقش فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی ایران داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه تلاش‌هایی داشته است که امروز با اصطلاح دنیای پرشین یا دنیای ایرانی مواجه هستیم.

* ایتالیایی‌ها پایه‌گذار مرمت در ایران بوده‌اند

در ادامه این مراسم، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در حوزه حفاظت و مرمت آثار باستانی، همکاری‌های دوجانبه‌ای داشته‌ایم و برای هر دو گروه ایرانی و ایتالیایی آموزنده بوده است.

وی یادآور شد: ما هنوز به قطعنامه ونیز در حوزه مرمت میراث فرهنگی و تاریخی وفادار هستیم، ولی در کشورهای اروپایی و یا امریکای جنوبی شاهد روش‌های دیگری هستیم، ولی بین ایران و ایتالیا روش‌های مشترکی وجود دارد و آن هم این است که مرمت از اصل بنا باید قابل تشخیص باشد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: ایتالیایی‌ها پایه مرمت را در ایران گذاشته‌اند و با این کشور همیشه همکاری‌های دوجانبه‌ای در این خصوص داشته‌ایم و در مواقع بحران از جمله زلزله بم نیز برای مرمت ارگ همکاری زیادی با ایران داشته‌اند و هم‌اکنون نیز گروه‌های مختلفی در تخت جمشید و پاسارگاد در حال مرمت آثار هستند.