انتقاد از سیمرغ گردشگری

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰:۰۰ 4 سال پیش

میراث‌فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

انتقاد از سیمرغ گردشگری

ورود 200 اثر تاریخی از آلمان به تهران

عصر سفر- انتقاد از کپی سیمرغ گردشگری، انتقال کارخانه قند به خارج از محدوده برگشت اثر تاریخی هرمزگان، چغازنبیل و نمایش آثاری از آلمان در تهران از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، در این هفته وزارت میراث فرهنگی 22 برنامه درباره ترویج فرهنگ نماز را ابلاغ کرد. محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام این خبر افزود: «با توجه به منویات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت و ضرورت برپایی نماز، مفاد ماده 95 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و مفاد آئین‌نامه مصوب هیئت وزیران در مورد ترویج و توسعه فرهنگ نماز، مراحل بررسی و تهیه برنامه‌های این وزارتخانه در این حوزه آغاز شد.»

او ادامه داد: «طی فرآیند کارشناسی، برنامه‌های سال 1400 وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در 22 بند مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، این برنامه‌ها به همراه دستورالعمل‌های اجرایی از سوی وزیر به سازمان‌ها، مراکز و واحدهای تابعه ابلاغ خواهد شد.»

خیاطیان ادامه داد: «بهره‌گیری از ظرفیت وزارتخانه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به اجلاس بیست و هفتم نماز به منظور رونق بخشی به اقامه نماز در مدارس، اقامه نماز جماعت باشکوه در وزارتخانه، سازمان‌ها و مراکز و واحدهای تابعه و تشکیل مستمر و منظم جلسات شورای اقامه نماز از جمله مهمترین موارد این برنامه‌ها است.»

نمایش بیش از 200 اثر از موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان در موزه ملی

این هفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گفت: آثار نمایشگاه موزه معدن بوخوم آلمان روز پنجشنبه 27 آذرماه 1399 از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شد و سپس با اسکورت و اقدامات لازم حفاظتی و امنیتی به موزه ملی ایران منتقل و در قرنطینه قرار گرفت. در این نمایشگاه پیشینه معدن‌کاوی در جهان از عصر سنگ تا سده‌های اخیر که آثار آن مربوط به 20 کشور مختلف از پنج قاره جهان است به نمایش گذاشته می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: این نمایشگاه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی از آثار تاریخی و فرهنگی است که در دولت تدبیر و امید هم‌زمان با اوایل سال نو میلادی در موزه ملی ایران افتتاح می‌شود.

او عنوان کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا سعی کردیم فعالیت‌های فرهنگی خود را به‌ویژه در سطوح بین‌المللی ادامه دهیم. موزه ملی ایران و موزه معدن بوخوم آلمان با تلاش بسیار موفق شدند که نمایشگاه دوجانبه‌ای را با هدف معرفی پیشینه معدن‌کاوی در ایران و جهان برنامه‌ریزی کنند.

شیر برنزی فارغان به هرمزگان باز می‌گردد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: پس از 37 سال دستور بازگشت مجسمه شیر برنزی فارغان به هرمزگان صادر شد.

رضا برومند گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده از سوی این اداره کل دستور بازگشت شیر برنزی فارغان توسط معاون میراث‌فرهنگی کشور صادر شد.

او با اشاره به اینکه نامه‌نگاری‌های انتقال این گنجینه با ارزش انجام‌شده، افزود: منتظر همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان برای انتقال این اثر ارزشمند تاریخی به استان هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی هرمزگان ادامه داد: شیر برنزی در سال 1362 در زمین‌های کشاورزی روستای بسته فارغان حاجی‌آباد کشف شد و به علت نبود امکانات نگهداری در آن زمان به کرمان ارسال شد و سال‌هاست که در موزه کرمان نگهداری می‌شود. اکنون که این استان دارای موزه مردم‌شناسی است جای خالی این اثر ارزشمند به شدت در این موزه احساس می‌شود.

پیشنهاد برگزاری جشنواره‌های سینمایی در خیابان لاله زار

این هفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری می‌تواند با مذاکره با مالکین سینماها و مسئولین حوزه فرهنگ، لاله زار را مهیای برگزاری جشنواره‌های سینمایی کند.

علی اعطا در جلسه صبح سه شنبه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: جایی در میانه تهران تاریخی، گذر آپارات است. از گوشه شمالی شرقی میدان توپخانه به سوی شمال، خیابان لاله زار است. خیابان سینماهای تهران خیابان سینماهای ایران که نه دالان سینماهای محتضر پایتخت دالان احتضار 18 سینمایی که، روزگاری با فعالیت آنها لاله زار گذر آپارات‌ها بود و حالا سال‌هاست با تعطیلی این سینماها لاله زار به دالان سینماهای تبدیل شده و مدت‌هاست نفس شأن به شماره افتاده است. سخن بر سر 18 سینمای این خیابان قدیمی است 16 سینما در لاله‌زار و دو سینما در امتداد آن در لاله زار نو است.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: اما این روزها اخبار تلاش برای احیا لاله زار خبر احتمال صدور پروانه تخریب سینما ایران این سینمای قدیمی خیابان لاله زار، دوستداران فرهنگ و هنر و میراث را نگران کرده است. رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تخریب و نوسازی سینما ایران و انتشار خبر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منشأ و مبدأ این نگرانی‌ها است. اگر سینما ایران بر اساس رأی دیوان تخریب شود، به گمان من این نقطه آغاز تخریب سریالی سینماهای لاله زار خواهد بود. این حکم می‌تواند مقدمه مرگ‌سریالی سینماهای خیابان لاله زار باشد. باور دارم تخریب سینما ایران شروع دومینوی تخریب سینماهای لاله زار است.

انتقاد از سیمرغ گردشگری

این هفته یکی از مدیران اسبق گردشگری با انتقاد از عدم حق کپی در طرح سیمرغ گردشگری ایران گفت: چند سال پیش سیمرغ گردشگری ایران را طراحی کردم ولی اکنون با اندکی تغییر و هزینه‌های میلیاردی آن را ثبت کردند.

حبیب الله متحدین از مدیران اسبق گردشگری که پس از بازنشستگی اکنون مدیر انجمن توسعه گردشگری نیشابور و فعال میراث فرهنگی است گفت: در سال 84 پس از 12 سال مطالعه به این نتیجه رسیدم که ایران بر خلاف کشورهای دیگر هنوز یک برند گردشگری ندارد. بنابراین آن زمان که در دفتر تدوین استانداردهای گردشگری فعالیت می‌کردم با تحصیلاتی که در حوزه معماری داشتم،؛ طرح برند گردشگری را برای ثبت به وزارت ارشاد دادم آن زمان توجهی به این طرح نشد. ولی همان موقع نامه نگاری‌های خود را به رؤسای سازمان میراث فرهنگی انجام دادم از جمله آقای ملک زاده تا آقای مونسان. این پیگیری‌ها را پس از اینکه بازنشسته شدم ادامه دادم تا اینکه متوجه شدم برند گردشگری ایران سیمرغ شده است همان سیمرغی که من طراحی کرده بودم حتی شنیدم برای آن چند میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

کشور چین در اولویت اول اعزام گردشگر به ایران

چندی پیش خبرگزاری مهر گزارشی را درباره بخشنامه عجیب وزارت میراث فرهنگی در حوزه کمپین مربوط به سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران منتشر کرد که به 9 استان کشور ارسال شده بود و در آن اعلام شد که استان‌ها به تولید محتوا در فضای مجازی از جمله اینستاگرام بپردازند. در هیچیک از بندهای این بخشنامه مواردی از جمله بررسی صفحات مجازی فعال در کشور چین به جز اینستاگرام ذکر نشده بود و البته تاکید کرده بودند که از ظرفیت اینفلوئنسرهای هر استان برای تولید محتوا به زبان چینی استفاده شود.

این موضوع واکنشی از سوی وزارت میراث فرهنگی نداشت تا اینکه خبری از سوی معاونت گردشگری آمده به نقل از مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری منتشر شد. در این خبر هر چند به آن بخشنامه اشاره‌ای نشد اما برخی از موارد آن را اصلاح کرده‌اند و به این موضوع پرداختند که پس از پایان همه‌گیری کرونا و رونق مجدد گردشگری، با وجود لغو روادید با کشور چین، به محض بازگشایی مرزها این کشور در اولویت‌های اول اعزام گردشگر به ایران قرار دارد.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشست مجازی با معاونین گردشگری استان‌های کشور، نحوه اجرا و بررسی اقدامات بعمل آمده در راستای پیشبرد کمپین «قرن‌ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» را بررسی کرد.

محمد قاسمی در وبینار بررسی عملکرد کمپین ««قرن‌ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» که با حضور مجازی معاونین گردشگری استان‌های کشور در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت: «از سال 96 معاونت گردشگری بر اساس خروجی تحقیقات بازار خود به این جمع‌بندی رسید که تعطیلات عید بهاره چینی‌ها که هر سال از 24 بهمن ماه لغایت 9 اسفند ماه برگزار می‌شود؛ یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند برای جذب گردشگر از بازار بزرگ چین با بیش از 150 میلیون گردشگر خروجی مفید باشد؛ بنابراین در صدد اجرای طرحی با عنوان برگزاری رویداد «قرن‌ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» بر آمد که طبق آن استان‌های هدف گردشگران چینی، ضمن ایجاد هماهنگی با بخش خصوصی جهت کسب آمادگی‌های لازم و ارائه مشوق‌هایی برای پذیرش این گردشگران، مدتی قبل از عید بهاره چینی برنامه‌هایی را همسو با این عید به اجرا در می‌آورند تا نظر این بخش مهم از بازار جهانی را به خود جلب کنند.»

قاسمی ادامه داد: «این طرح در سال‌های 96 و 97 اجرایی ولی در سال 98 متأسفانه با شیوع کرونا عملاً متوقف شد. در سال 99 نیز با تداوم بیماری کرونا و رکود حاصل از آن صرفاً به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور، تداوم سالانه رویداد و یادآوری نام ایران به طور مستقیم در حافظه بازار بزرگ چین و به طور غیر مستقیم در خاطره سایر بازارها و در نتیجه حفظ سهم جمهوری اسلامی ایران از این بازار در دوران پسا کرونا - و نه جذب گردشگر در دوران اوج شیوع این بیماری ظرف امسال که خود از بدیهیات است- در دستور کار قرار گرفت.»