استفاده از ۱۵ درصد ظرفیت گردشگری سلامت در ایران

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰ 5 سال پیش

جهانگیری تشریح کرد:

استفاده از ۱۵ درصد ظرفیت گردشگری سلامت در ایران

عصر سفر- معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر از 15 درصد ظرفیت گردشگری سلامت کشور استفاده می‌شود، گفت:‌ این در حالی است که حدود 250 میلیون نفر در منطقه خاورمیانه ساکن هستند و ایران مقصد مناسب و ارزانی برای این افراد است تا بهترین خدمات سلامت را دریافت کنند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری«عصرسفر» به نقل از ایکنا، محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مسائل صنفی و صلاحیت حرفه‌ای و تأیید حیطه وظایف پزشکی و رسیدگی به حقوق انتظامی پزشکان از جمله وظایف سازمان نظام پزشکی است، اظهار کرد: در حوزه گردشگری سلامت نیز ورود پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی به عنوان عضو فعال در شورای راهبری گردشگری سلامت حضور دارد، گفت: یکی از وظایفی که این شورا بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته است، ساماندهی بخش خصوصی، تشکل‌ها، آموزش به اعضا و انتظام بخشی به فعالیت‌های پزشکی در حوزه گردشگری سلامت است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین اعضای شورای راهبری شکل گرفته، مکلف به همراهی و التزام بخشی آن هستیم؛ بدین جهت بنابر وظایف ذاتی خود بحثی جدی در حوزه رعایت حقوق بیمار خارجی که وارد ایران می‌شود  در حوزه ساماندهی، صلاحیت حرفه‌ای و انتظامی پزشکان، دنبال می‌کنیم.

جهانگیری یادآور شد: شورای عالی نظام پزشکی برنامه‌هایی برای پیشبرد اهداف گردشگری سلامت مصوب کرده و معاونت فنی و نظارت را عهده‌دار اجرا و نظارت بر این برنامه‌ها کرده است.

وی با اشاره به اعتبارسنجی 166 بیمارستان گفت: 54 بیمارستان نیز امسال مجددا مورد اعتبارسنجی قرار گرفتند؛ ضمن اینکه به تعدادی از بیمارستان‌ها صلاحیت IPD (دپارتمان بین‌المللی) اعطا شد.

جهانگیری بیان کرد: سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، شرکت‌ها و افراد مجاز به فعالیت در این حوزه را شناسایی و بر روی آن‌ها کار کرده‌اند. ضمن اینکه مجوز‌های جدید را به شرکت‌های تسهیل‌گر و شرکت‌های خدمات مسافرتی اعطا کرده است.

فعالیت‌های استارتاپی در حوزه گردشگری سلامت
وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های استارتاپی در حوزه گردشگری سلامت، گفت: استارتاپ‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ 14 استارتاپ را شناسایی کرده‌ایم که فعالیت‌های بسیار مناسبی را در این حوزه انجام می‌دهند، در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی را نیز با آن‌ها منعقد می‌کنیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: براساس قانون نظام پزشکی هرگونه انتشار اطلاعات و تبلیغات در حوزه پزشکی باید با مجوز این سازمان باشد، بر همین اساس انتشار اطلاعات برون مرزی و درون مرزی در حوزه گردشگری سلامت باید با مجوز و نظارت این سازمان باشد. ضمن اینکه اگر دانشگاه یا شرکتی که مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت داشته باشد خود اقدام به فعالیت پزشکی کند، در صورتی که از وزارت بهداشت مجوزی نداشته باشد، تخلف کرده است و صلاحیت ندارد.

ظرفیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت، اظهار کرد: بخش خصوصی ایران در حوزه سلامت از ظرفیت و توانایی بسیار زیادی در این حوزه برخوردار است و می‌تواند خدمات بسیاری به گردشگرانی که با هدف اخذ خدمات سلامت به ایران می‌آیند، ارائه دهد. در حال حاضر از 15 درصد ظرفیت گردشگری سلامت کشور برای این منظور استفاده می‌شود در حالی که 85 درصد ظرفیت همچنان بی‌استفاده مانده است. از سوی دیگر حدود 250 میلیون نفر در منطقه ما ساکن هستند که ایران مقصد مناسب و ارزانی برای این افراد است تا بهترین خدمات سلامت را دریافت کنند. باید به سمت جذب این افراد حرکت کنیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: در رابطه با پیشگیری از دلالی همه اعضای شورای راهبری گردشگری سلامت شامل وزارت بهداشت، نظام پزشکی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی پیگیر این موضوع هستند تا این کار انجام شود.

لزوم رفع دلالی در گردشگری سلامت
جهانگیری با تأکید بر لزوم رفع دلالی در گردشگری سلامت، اظهار کرد: شورای راهبری گردشگری سلامت برای این منظور ایجاد شده تا دلالی کنار رفته و بتوانیم دیگر اعضای این حوزه مهم را تقویت کنیم؛ خوشبختانه اثرات این همکاری نمایان شده است.

وی در رابطه با اختلافات نهاد‌های عضو این شورا با یکدیگر، گفت: اختلاف سلایق طبیعی است، همه باید بدانند این یک کار بین دستگاهی است و همه دستگاه‌ها ضمن دانستن جایگاه خود باید تمام سعی خود را به کار گیرند و بتوانند حوزه‌های دیگر فعالیت خود را فعال کنند، اگر چنین شود قطعا این صنعت پا می‌گیرد، در غیر این صورت هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند این کار را پیش ببرد.

جهانگیری یادآور شد: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند آینده بسیار خوبی داشته باشد، گردشگری سلامت است چرا که قابلیت‌های بسیار خوبی داشته و با اهتمام به آن می‌توان توسعه در سایر حوزه‌ها و صنایع دیگر را تسریع کرد.