قوانین‌ سازمان جهانی هواپیمایی توسط آ‌مریکا نقض می‌شود

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳:۰۰ 5 سال پیش

قوانین‌ سازمان جهانی هواپیمایی توسط آ‌مریکا نقض می‌شود

عصر سفر- سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قوانین ایکائو همه کشورهای عضو را به شکل برابر و حمل‌ونقل هوایی را متعلق به همه مردم جهان و دور از مسائل سیاسی می‌داند، اما آمریکا در چند دهه گذشته با رفتارهای خود، بارها این قوانین نقض کرده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، رضا جعفرزاده  با اشاره به اینکه امروز 16 آذرماه روز جهانی هواپیمایی کشوری است، اظهار داشت: حمل‌ونقل هوایی در جهان از حساسیت بالایی برخوردار است به همین جهت در سال 1944 میلادی و در نهایت به صورت رسمی در سال 1947 میلادی کشورها به فکر افتادند در این سال پیمان‌نامه‌ای جهت تدوین مقررات صنعت هوایی سیویل (بار مسافر و پست) تدوین کنند که نهایتاً این مهم در سال 1947 میلادی به سرانجام رسید.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: کشور ایران نیز در سال 1327 شمسی به عضویت این سازمان در آمد.

جعفرزاده افزود: از آنجا که حمل‌ونقل هوایی می‌تواند در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و همچنین نزدیک کردن 5 قاره جهان به یکدیگر و تسهیل روابط بازرگانی، فرهنگی و غیره مؤثر باشد، غفلت و عدم توجه به این صنعت می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی در جهان به بار آورد.

وی ادامه داد: این پیمان‌نامه متکی بر اطمینان از رشد منظم و ایمن هواپیمایی کشوری جهانی، تشویق صنعت و طراحی هواپیما برای مقاصد صلح‌جویانه، ترغیب و توسعه خطوط هوایی و فرودگاه‌ها، پاسخ به نیاز مردم جهان به حمل‌ونقل هوایی ایمن، منظم، کارا و باصرفه، جلوگیری از تضییع اقتصادی ناشی از رقابت‌های مضره، حفظ حقوق دولت‌های عضو و تأمین فرصت‌های مساوی برای اعضا در راستای برقراری سرویس‌های هوایی، از بین بردن تبعیض میان کشورهای عضو، افزایش ایمنی پروازها و ناوبری هوایی بین‌المللی و ارتقای عمومی همه ابعاد هوانوردی، است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) برای اعمال قوانین و مقررات و اجرایی شدن این مقررات از طریق انکس‌های نوزده‌گانه اقدام می‌کند که کشورهای عضو چنانچه که مشتاق به قرار گرفتن در حوزه‌های هوانوردی و رشد و توسعه آن باشند، موظف به اجرای این قوانین و انکس‌ها خواهند بود.

جعفرزاده با بیان اینکه بایسته‌های صنعت هوایی در قالب همین انکس‌های نوزده‌گانه به کشورهای عضو ابلاغ می‌شود، افزود: محتویات این انکس‌ها درباره مسائلی نظیر قوانین و مقررات صدور گواهینامه‌ها، مراقبت پرواز، هواشناسی، عملیات، ثبت هواپیما، ساخت و نگهداری، تسهیلات رفت‌وآمد مسافران، ترخیص بار، گمرک، گذرنامه، ساخت و نصب و نگهداری دستگاه‌های ارتباطی و ناوبری و رادار، تجسس و نجات، بررسی و پیشگیری سوانح، خصوصیات فرودگاه‌ها، مقررات مربوط به انتشار اطلاعات هواپیما از طریق نوتم (اطلاعیه هوانوردی)، صدای هواپیما، محیط زیست، بسته‌بندی، حمل و انبار بی‌خطر کالای خطرناک و اقدام دولت‌ها در خصوص مدیریت ایمنی هوانوردی است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا کشورهای عضو دقیقاً به مقررات ایکائو عمل می‌کنند؟ توضیح داد: در تشریح یکی از موارد نقض قوانین می‌توان به رفتار کشور آمریکا اشاره کرد که برخلاف زیرساخت‌های درست این پیمان‌نامه‌ها که همه کشورهای عضو را به شکل برابر و حمل‌ونقل هوایی را متعلق به همه مردم جهان و دور از مسائل سیاسی می‌داند، عمل کرده است و در چند دهه گذشته با رفتارهای خود تلاش بر نقض این قوانین داشته است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: در همین راستا و به همین دلیل اخیراً شاهد بیانیه‌های سازمان هواپیمایی کشوری برای یادآوری چنین پیمان‌نامه‌‌های بین‌المللی به اعضا بوده‌ایم.