دو مطالبه استارت‌آپی از وزیر گردشگری

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶:۰۰ 5 سال پیش

نمایندگان کسب‌و‌کارهای نوپا در بازار توریسم اعلام کردند؛

دو مطالبه استارت‌آپی از وزیر گردشگری

عصر سفر- گردشگری یکی از پر کاربردترین صنایع دنیاست به این معنی که نسبت تعداد نیروی کار به میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در آن از بقیه صنایع بیشتر است به‌طوری که از هر 10 شغل در جهان یک شغل مرتبط با گردشگری است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از دنیای اقتصاد، همین موضوع باعث شده تا توسعه گردشگری به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های پیشرفت ایران که نیروی کار فراوان دارد مطرح باشد. در چند سال اخیر کسب‌وکارهای نوپای بسیاری در این حوزه به‌راه افتاده است. اول این هفته، وزیر گردشگری جلسه‌ای با نمایندگان تعدادی از این گروه‌ها که با عنوان «کارگروه جوانان در گردشگری» که در اتاق بازرگانی تهران و ایران فعال است، برگزار کرد.در این جلسه ابتدا نمایندگان این کارگروه به بیان پیشنهادهای خود پرداختند. مجید حسینی نژاد مدیر این کارگروه گفت که ما به رشد گردشگران ورودی به 5/ 2 برابر وضع موجود در طول هفت سال آینده نیاز داریم تا به افق چشم‌ انداز 1404 که جذب 20 میلیون گردشگر خارجی است دست پیدا کنیم از همین رو ما، جمعی از کسب‌و‌کارهای نوپای گردشگری که در اتاق بازرگانی گرد‌هم آمده‌ ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که این مهم جز از طریق «بازآفرینی اکوسیستم گردشگری ایران» ممکن نیست.

در ادامه جلسه وی تعریفی از اکوسیستم نوآوری در گردشگری ارائه کرد که در آن باید فضا به‌گونه‌ای مهیا شود که جوانان بتوانند کسب‌و‌کارهای گردشگری را به ‌راحتی راه‌اندازی کنند و این اکوسیستم به ‌گونه‌ای پرقدرت این امکان را فراهم کند که چرخه نوآفرینی در گردشگری خود را به‌روزرسانی و تقویت کند. ویژگی بارز یک اکوسیستم مکانیزمی است که درونزا بوده و منجر به توسعه و پایداری محیط گردشگری می‌شود. وی افزود: ما باید به‌دنبال ایجاد چمنزاری از کسب‌و‌کارهای متنوع و فراگیر باشیم و نه شکل دادن به چند چنار بلند از شرکت‌های بزرگ. همان‌طور که اکوسیستم استارت‌آپی توسط یک معاونت در ریاست جمهوری رقم خورد و رشد چشمگیری در زمینه کسب وکارهای نوپا در ایران رقم زد، محقق شدن اکوسیستم گردشگری نیز نیاز به یک راهبر ارشد در دولت دارد. که این نقش می‌تواند توسط وزیر گردشگری رقم بخورد. راهبری در کلام عینیت پیدا می‌کند و در صورتی که شما این موضوع را به‌عنوان هدف ابراز کنید، گفتمان بازآفرینی اکوسیستم گردشگری جاری می‌شود و کسب‌و‌کارهای نوپا از سایر مقامات دولتی نیازمندی‌های خود را مطالبه خواهند کرد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر راهبری برای شکل دادن اکوسیستم نوآوری در گردشگری، به مشوق‌های مالی غیرمستقیم، تسهیل قوانین برای ورود نوپاها، حمایت از شکل گرفتن شتاب‌دهنده‌های تخصصی و در نهایت به خلق رسانه‌هایی برای تشویق جوانان به ورود و نقش آفرینی در این اکوسیستم نیز نیاز است. در ادامه چند تجربه موفق در این زمینه ارائه و تاکید شد بر اینکه گرد هم جمع شدن فعالان حوزه گردشگری هم‌افزایی‌های فراوانی را رقم خواهد زد که می‌توان با حمایت‌های حداقلی آن را تحریک کرد. وزیر گردشگری پس از شنیدن این پیشنهادها، مواردی را پیگیری کرد از جمله اینکه از معاون گردشگری خواست تا مجوز گردشگری الکترونیک در اسرع وقت عملیاتی شود و همچنین جمع حاضر را برای رویداد شب یلدای گردشگری دعوت کرد. وزیر در نهایت پیشنهاد کرد که جمعی از استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری در نشست مدیران کل استان‌ها حضور پیدا کنند تا بتوانیم این فعالیت‌های اثرگذار را در کل کشور گسترش دهیم.به‌طور کلی پیشنهاد «کارگروه جوانان در گردشگری» برای وزیر گردشگری این بود که این وزارتخانه محوریت بازآفرینی اکوسیستم گردشگری را در ایران بر عهده بگیرد و مونسان ضمن استقبال از این پیشنهاد و حمایت از طرح ارائه شده، پیشنهاد کرد این طرح پخته‌تر شود و دستورالعمل و راهکارهای اجرایی دقیق و جزئی برای عملیاتی کردن آن توسط کارگروه ظرف یک ماه آینده تدوین و به وی ارائه شود.