سفر ساوجی ها به مشهد ارزانتر شد

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱:۰۰ 5 سال پیش

سفر ساوجی ها به مشهد ارزانتر شد

عصر سفر- انتشار گزارش ایسنا با عنوان" این سفر برای ساوجی‌ها گرانتر تمام می شود" نتیجه داد و مسئولان راه‌آهن غرب کشور پس از رسانه‌ای شدن این مطالبه مردم شهر ساوه فکری به حال این مشکل کردند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، در این گزارش که در 11 آبان ماه سال جاری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت، به این موضوع پرداخته شده بود که ساوه و زرندیه با جمعیتی افزون بر 400 هزار نفر چرا نباید سهمیه جداگانه‌ای از قطار مشهد داشته باشند و به چه دلیل با وجود تقاضای بالا، همچنان پس از گذشت 2.5 سال از راه‌اندازی ایستگاه راه آهن در این شهر، ساوجی ها باید گرانتر به مشهد بروند؟

از زمان بهره‌برداری ایستگاه راه‌آهن ساوه و بصدا در آمدن سوت قطار در 24 اردیبهشت ماه سال 1396 در این شهرستان بارقه امیدی در دل مردم شهر ساوه مشاهده شد و آن اینکه از این پس از خدمات حمل‌ونقل ریلی از ساوه تا مشهد و بالعکس بهره‌مند خواهند شد؛ اما با گذشت 2.5 سال از افتتاح ایستگاه راه‌آهن، برخی موانع و محدودیت‌ها موجب شده است که شهروندان ساوجی نتوانند از این مزیت برخوردار شوند.

با تشکیل اداره کل راه‌آهن غرب کشور از حدود یک سال پیش، مدیریت ایستگاه راه‌آهن ساوه از قم جدا شده و به اداره کل راه‌آهن غرب کشور واگذار شد و در این مدت نیز نه تنها اقدام عملی برای برطرف کردن محدودیت‌های موجود صورت نگرفت بلکه به دلایلی که در ادامه می‌خوانید مردم این شهر به جای پرداخت هزینه قطار ساوه تا مشهد مجبورند نرخ بلیط مسیر همدان تا مشهد را بپردازند که این پرداخت مازاد، نوعی اجحاف در حق شهروندان این شهر به شمار می‌رود.

گرچه از آغاز فعالیت ایستگاه راه‌آهن ساوه برخی اعتراضات مردمی به دلیل سفری گرانتر از ساوه به مشهد صورت گرفت، اما پاسخ مسئولان راه‌آهن این بود که به دلیل استقبال پائین مردم شهر ساوه امکان عرضه بلیط از ساوه تا مشهد وجود ندارد که البته این واکنش مقامات راه‌آهن کشور از نظر مردم ساوه کمی دور از انصاف بود چرا که از همان روز نخست آغاز بکار راه‌آهن، اشتیاق مردم برای سفر به مشهد با قطار وجود داشت.

با گذشت حدود 40 روز از رسانه‌ای شدن این مطالبه مردم ساوه، مقامات راه‌آهن غرب کشور نسبت به آن واکنش نشان دادند و در گام اول روزانه 8 نفر سهمیه قطار ساوه به مشهد را در نظر گرفتند.

در همین رابطه آرش مدیری رئیس ایستگاه راه‌آهن ساوه در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از رسانه‌ای شدن این مطالبه مردم ساوه مبنی بر اختصاص سهمیه قطار از ساوه به مشهد، سرپرست اداره کل راه‌آهن غرب کشور در نامه‌ای خطاب به مدیر کل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری خواستار افزایش سهمیه بلیط در خط ریلی همدان به مشهد شد.

وی افزود: در این نامه تصریح شده است طی چند فقره بازدید انجام شده از وضعیت مسافرین قطار همدان مشهد در ایستگاه ساوه میزان استقبال از قطار فوق فراتر از سهمیه در نظر گرفته شده جهت ایستگاه است.

وی گفت: در ادامه این نامه آمده است که به منظور جلب رضایت مسافرین منطقه ساوه از قطارهای روزانه یک سالن در مسیر سابق مشهد به صورت شناور در سیستم فروش بلیت منظور شود.

رئیس ایستگاه راه آهن ساوه گفت: در پاسخ به نامه اداره کل راه آهن غرب کشور مبنی بر درخواست افزایش سهمیه بلیط قطارهای مسافری برای ایستگاه ساوه، اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن کشور طی نامه‌ای اعلام کرد که از تاریخ اول دی ماه 98 همه‌روزه دو کوپه سهمیه اختصاصی در قطارهای همدان مشهد و بالعکس برای ایستگاه ساوه در نظر گرفته شده و در مرحله بعدی، این سهمیه افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از قول‌های مسئولان شهرستانی استقرار یک دستگاه اتوبوس درون شهری در نزدیک‌ترین میدان شهر ساوه به ایستگاه راه‌آهن (میدان فلسطین) بود که یک ساعت قبل از حرکت قطار، مسافرین را از داخل شهر به سمت ایستگاه راه آهن منتقل کند. موضوعی که بارها از سوی مقامات شهرستانی وعده داده شده  اما تا زمان انتشار گزارش ایسنا محقق نشده بود.

مدیری رئیس ایستگاه راه آهن ساوه در اینباره نیز گفت: پس از انتشار این گزارش از سوی سازمان اتوبوسرانی یک دستگاه اتوبوس برای انتقال مسافرین از ساوه به ایستگاه راه آهن در میدان فلسطین(یک ساعت قبل از حرکت قطار) مستقر شد، اما به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب در سطح شهر، استقبال خوبی از آن صورت نگرفته است که امید است با اطلاع رسانی گسترده شاهد استقبال شهروندان از حمل و نقل عمومی باشیم.

وی در خصوص ساعت حرکت قطار از ایستگاه راه آهن ساوه اشاره کرد و افزود: قطار مشهد در مسیر رفت از همدان ساعت 15.30 حرکت می‌کند و با پیمودن مسیر 170 کیلومتری، در ساعت 17.45 به ساوه می‌رسد و در مسیر برگشت نیز ساعت 15 از مشهد به سمت همدان حرکت می‌کند.

مدیری تصریح کرد: هم اکنون نرخ بلیط قطار چهار تخته از همدان به مشهد حدودا 170 هزار تومان و 6 تخته حدودا 117 هزار تومان است و نرخ بلیط همدان تا تهران نیز 47 هزار تومان است که با در نظر گرفتن سهمیه برای ایستگاه راه‌آهن ساوه مبلغی معادل 30 هزار تومان برای مسافرین ساوجی از این مبلغ کسر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، گرچه طبق درخواست‌های آژانس‌های مسافرتی ساوه به طور میانگین روزانه بین 20 الی 30 نفر از طریق ایستگاه راه آهن ساوه راهی مشهد می‌شوند و در آینده این روند افزایش خواهد یافت، لذا اختصاص سهمیه روزانه 8 نفر از سوی راه آهن کشور برای ایستگاه راه آهن ساوه کافی نبوده و انتظار می‌رود که سهمیه بیشتری طبق درخواست راه‌آهن غرب کشور (روزانه یک سالن) برای ساوجی ها در نظر گرفته شود.

از اختصاص سهمیه جداگانه برای ایستگاه راه‌آهن ساوه که بگذریم، نبود راه دسترسی مناسب و ایمن از ساوه تا ایستگاه راه‌آهن از دیگر مشکلاتی است که مردم ساوه با آن مواجه هستند که امید است این مشکل نیز برطرف شود.

عدم تامین زیرساخت‌های لازم در ایستگاه راه آهن ساوه نظیر بوفه و رستوران، پارکینگ، عدم اطلاع رسانی مناسب در داخل شهر برای آگاهی بیشتر مردم از زمان حرکت قطارها و نیز نبود تابلوی ایستگاه راه‌آهن ساوه در جاده منتهی به ایستگاه از دیگر مشکلاتی بود که توسط برخی شهروندان در بازدید میدانی خبرنگار ایسنا از راه آهن ساوه مطرح شد.