از زادگاه بزرگ مرد ایران تا روستایی به قدمت تاریخ+ تصاویر

يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶:۰۰ 7 سال پیش

همراه با مسافران نوروزی در شهر خمین؛

از زادگاه بزرگ مرد ایران تا روستایی به قدمت تاریخ+ تصاویر

عصر سفر- خمین یکی از شهرهای استان مرکزی و زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی است که در نگاه اول شاید آنگونه که باید جالب به نظر نیاید، اما این شهر نیز همانند سایر شهرها جاذبه‌های منحصر به فرد خود را دارد که می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری مسافران نوروزی باشد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، در شهر خمین جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که کوه بوجه، بیت امام راحل، سد فرنق و ... بخشی از این جاذبه‌ها به شمار می‌رود که در ادامه این گزارش با این جاذبه‌های گردشگری آشنا شوید.

کوه بوجه

جنوب شهر خمین کوهی مخروط مانند خودنمایی می‌کند که از گذشته به کوه بوجه مشهور بوده است، این منطقه تنها یک منطقه صرف کوهستانی نیست، بلکه مکانی برای نمایش فرهنگ و آداب و رسوم اهالی خمین به شمار می‌رود.

کوه بوجه که امروز برنامه‌های بومی و آیینی در آن برگزار می‌شود، یکی از جاذبه‌های بکر گردشگری است که مسافران می‌توانند در ایام نوروز این مکان را برای گردش خود انتخاب کنند.

به همت سازمان میراث فرهنگی هم‌اکنون منطقه بوجه به عنوان یک منطقه گردشگری شناخته می‌شود که گردشگران می‌توانند از محوطه پارک و پارک بانوان و فضاهای اطراف آن به خوبی استفاده کنند.

روستای شهابیه

در شهر خمین همچنین روستایی به نام روستای شهابیه وجود دارد که به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری محسوب می‌شود.

این روستا که قدمت آن به دوره پیش از صفویه باز می‌گردد، به واسطه برخورداری از آب و هوای مطبوع مناظر و جلوه‌های طبیعی زیبا دارد که دیدن آن برای انسان لذت‌بخش است.

سد خاکی دره‌گرم

در روستای دره گرم از توابع چاپلق سدی وجود دارد که به آن سد خاکی گفته می‌شود که برای رفتن به این روستا از شهرستان خمین به طرف خرم دشت و از آنجا به طرف لکان و کجرستان حرکت کرده، سپس به روستای سوک قزقان می‌رویم و از آنجا وارد دره گرم می‌شویم.

کاربرد این سد پرورش متهی و کمک به منابع آب‌های زیرزمینی است، آب آن از جویبارهای فصلی منطقه تامین می‌شود و ذخیره آب متوسطی دارد.

 

 

سد قره‌کهریز 

سد خاکی سد قره کهریز در مجاورت روستای قره کهریز از توابع شهرستان خمین قرار دارد، در مسیر جاده خمین به الیگودرز 35 کیلومتری خمین پس از روستای ده نو به روستای قره کهریز می‌رسیم و پس از عبور از روستا و طی 1.5 کیلومتر به سد قره کهریز می‌رسیم.

 

کاربرد آن پرورش ماهی و کمک به ذخیره بیشتر آب‌های زیرزمینی است، آب آن از رودهای فصلی و آب‌های سطحی تامین می‌شود. حجم آب پشت سد 1100 میلیون مترمکعب است و ماهیانی چون ماهی کپور، زردپر و فیتوفاک در آن وجود دارد.

سد خاکی عباس‌آباد

سد خاکی عباس آباد در 45 کیلومتری جاده خمین به الیگودرز جاده‌ای فرعی جدا شده پس از 4 کیلومتر به روستای عباس‌آباد می‌رسد.

پس از عبور از روستا و طی حدود یک کیلومتر به سد خاکی عباس آباد می‌رسیم که آب قابل توجهی را در پشت خود ذخیره دارد.

این سد به کار افزایش آب‌های زیرزمینی و پرورش ماهی قزل‌آلا می‌آید. کاربرد توریستی آن ماهی‌گیری ورزشی است.

در شهر خمین جاذبه‌های دیگری همچون کبوترخانه، روستای تاریخی آشناخور، امامزاده ورچه، قلعه سالار محتشم و... وجود دارد که می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگری باشد.