از سهمیه بنزین سفر تا ارائه تسهیلات گردشگری

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲:۰۰ 5 سال پیش

از سهمیه بنزین سفر تا ارائه تسهیلات گردشگری

عصر سفر- درنظر گرفتن بنزین سفر و تعطیلات زمستانی، پرداخت تسهیلات با نرخ چهار درصد به فعالان گردشگری و ورود نخستین‌ کشتی‌های سه‌طبقه به دریانوردی توسط داریوش در دوران هخامنشی به عنوان مهمترین رویدادهای این هفته دنبال شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، اخبار حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفته که گذشت با موضوعات و عناوین پرباری مواجه بود بطوریکه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته پُر سفری را پشت سر گذاشت. علی اصغر مونسان ابتدای هفته جاری راهی هرمزگان شد و پس از آن به خراسان جنوبی رفت. وی در آیین پلاک کوبی بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی به این استان سفر کرد و  در دیدار با نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: بنابر آمار سازمان های جهانی حوزه گردشگری، سال گذشته این حوزه 11میلیارد و 700میلیون دلار برای ایران درآمد مستقیم داشته و امسال نیز 11میلیارد دلار سهم این بخش است.این موضوع نشان دهنده ظرفیت گردشگری در بی اثر کردن تلاش جریان های معاند بر علیه کشور است.

زیاد بودن ظرفیت‌های گردشگری ایران در بخش‌ها و مناطق مختلف مانند سواحل جنوب، کویر مرکزی، طبیعت و جغرافیای شمال و غرب کشور و همچنین آیین و آداب مردم و وجود ظرفیت های حوزه درمان و بیمارستان های خوب در ایران و اعلام رشد شاخص های  گردشگری سلامت در چند سال گذشته نیز از جمله مواردی بود که وزیر میراث فرهنگی به آنها اشاره کرد.

مونسان همچنین در ادامه این سفر با اشاره به تاثیر درآمد کسب و کارهای کوچک در بخش گردشگری، بر لزوم توجه بیشتر به این بخش تاکید و اضافه کرد: با سرمایه گذاری های  بسیار اندک می‌توان در حوزه گردشگری شغل های پایدار ایجاد کرد.

وی از بوم گردی ها به عنوان نمونه ای از سرمایه گذاری کوچک و موفق در این بخش نام برد که موجب درآمدزایی برای روستاییان و جوامع محلی شده است.

بندرعباس از عنوان شهر خلاق استفاده کند

یونسکو به تازگی نام بندرعباس را به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان در حوزه صنایع دستی ثبت کرده هرچند به دست آوردن این عنوان آسان نبوده و در فرآیندی طولانی و پیچیده با محوریت شهرداری، به بندرعباس رسیده، اما باید توجه داشت بهره برداری درست از این عنوان و نگاهداشت عنوان شهر خلاق، خلاقیتی به مراتب بیشتر از کسب آن را طلب می کند.

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در آیین پلاک کوبی بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و آیینهای سنتی اعلام کرده است: بندرعباس برای راهیابی به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو، فرایند سختی را پشت سر گذاشته و شهرهای قدرتمندی در داخل و خارج از ایران رقیب آن بودند. هم اکنون رقابت فرهنگی در دنیا بر سر تصویرسازی از شهرهاست و عنوان شهر خلاق، به برجسته شدن تصویر جهانی بندرعباس کمک می کند.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال 2004 و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می‌کنند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی.

با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند.همچنین شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنرهای بومی ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد.

آبان امسال شهرهای سنندج و بندرعباس در بررسی های دوسالانه یونسکو به جمع شهرهای خلاق جهانی پیوستند. شهرهای رشت و اصفهان نیز پیش از این عنوان شهر خلاق را به دست آورده بودند. هم اکنون از 246شهر خلاق جهان که توسط یونسکو به ثبت رسیده اند، چهار شهر در ایران است.

هرمزگان قطب گردشگری دریایی کشور می‌شود

 

همچنین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر خود به استان هرمزگان از گسترش گردشگری دریایی هرمزگان خبر داد و گفت: شمار گردشگران ورودی به هرمزگان در برخی بازه‌های زمانی مانند عید نوروز افزایش قابل ملاحظه ای می‌یابدکه با توجه به وجود جزایر و ساحل طولانی، همچنین آب و هوای متنوع می‌تواند در همه طول سال پذیرای تعداد بالای گردشگران باشد.  در گام اول باید این استان به هموطنان شناسانده و شناخت خوبی نسبت به جاذبه‌های آن در کشور ایجاد شود، سپس تورهای گردشگری برای آن دایر شود.

وی افزود: مساله مهم افزایش قیمت بلیت هواپیماها در زمان‌های تعطیلی است که اگر بتوان جاذبه‌ها را بیشتر کرد و یا بیشتر شاساند در زمان افزایش قیمت بلیت هم گردشگران به این استان سفر خواهند کرد.

مونسان یادآور شد: در برنامه‌ریزی های مد نظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان قطب گردشگری دریایی کشور خواهد شد که این هدف با همراهی همه دستگاه‌ها، بخش خصوصی و مردم محقق می‌شود.

تعطیلات زمستانی و بنزین سفر

وزیر میراث فرهنگی در ادامه سفرهای استانی این وزارتخانه عازم خراسان جنوبی شد. مونسان در ابتدای ورود خود به این استان در جمع خبرنگاران حرف‌های مهمی زد. که از آن جمله می توان به درخواست از دولت برای سهمیه بنزین سفر و تعطیلات زمستانی اشاره کرد.

وی معتقد است که ایام تعطیلات چند روزه نوروز مردم نیاز به سفر دارند و باید سهمیه ویژه بنزین در نظر گرفته شود که بعد از این سفر از دولت درخواست سهمیه ویژه بنزین می‌شود و امیدواریم اتفاق بیافتد.

مونسان همچنین بحث تعطیلات زمستانی را یادآور شد و افزود: با توجه به اتفاقات کلان شهرها، آلودگی هوا و تعطیلات پراکنده‌ای که اعمال شد، این وزارتخانه موضوع تعطیلات زمستانی را پیشنهاد داده است.

وی افزود: مطرح کردیم که پنج روز نیمه دوم دی ماه تعطیلات مدارس را داشته باشیم از این رو ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری کشور فعال می‌شود.

مونسان  ادامه داد: پیشنهاد دادیم تعطیلات پراکنده و دیرهنگام سازماندهی شود تا علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا، رونق اقتصادی در قالب گردشگری را هم ایجاد کنیم.

600 میلیارد تومان منابع برای تسهیلات گردشگری در اختیار است

مونسان  در نشستی با فعالان گردشگری خراسان جنوبی در طبس  گفت: 600 میلیارد تومان منابع از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات با نرخ چهار درصد در اختیار است که همه فعالان گردشگری می‌توانند از آن استفاده کنند.

مونسان در با بیان اینکه این منابع در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد تا به صورت تسهیلات کم‌بهره به فعالان حوزه گردشگری پرداخت شود افزود: در این ارتباط برای خراسان جنوبی بدون محدودیت تسهیلات در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 450 پروژه گردشگری در کشور دست اجرا است اظهار داشت: در این میان حدود 500 پروژه هتل و اقامتگاه است که رکوردی در تاریخ صنعت گردشگری محسوب می شود.

افول قدرت دریایی

تنها برنامه جذاب هفته جاری میراث فرهنگی را شاید بتوان  نشست «دریانوردی در امپراتوری هخامنشی» نام برد.

در این نشست که آوی باخنهایمر، محقق زبان‌شناسی خاورنزدیک موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستانِ سخنرانی کرد، از اهمیت مطالعه رابطه ایرانیان و منابع آبی در دوران هخامنشی گفت و بعد به سراغ دریانوردی هخامنشیان رفت.

او در سخنرایش از اقتدار پارس‌ها دوره هخامنشی به دریا خبر داد و مطرح کرد: پادشاهان هخامنشی  آب را تکنیکی برای اعمال نفوذ بر مخالفان خود می‌دانستند. از این رو، نخستین نیروی دریاییِ ثابت - که در ایام صلح هم آماده‌باش بود - را ایجاد کردند.آنهاآموختن شنا را در کنار سوارکاری، تیراندازی و راستگویی، یکی از اصول لازم برای تدریس در مدارس می‌دانستند.

این باستان‌شناس استرالیایی ادامه داد: داریوش بود که نخستین‌بار کشتی‌های سه‌طبقه را وارد دریانوردی کرد که «تری رِم» نام دارد و پاروزن‌های آن به سه صف در سه طبقه جا می‌گرفتند. این کشتی‌ها قدرت بازدارندگی فوق‌العاده‌ای داشتند و مثلا به دستور کمبوجیه، برای حمله به مصر، چهل کشتیِ سه‌طبقه که حدود 180 نفر در هریک قرار می‌گرفتند و در پارو می‌زدند تدارک دیده شد. همچنین او از راه دریا نیروهایی را برای شناسایی به مقر دشمنان خود می‌فرستاد تا کسب اطلاع کنند. هرودت نوشته است که از این راه اطلاعات خوبی درباره دریای سند داشتند و حتی پس از تصرف آنجا، فانوس‌های دریایی ساختند. او حتی کسانی را تا رود دانوب می‌فرستد و می‌دانیم که هخامنشیان تا قلب اروپا و تا رومانی پیش رفتند. جالب است بدانید در آنجا گل‌نبشته‌های هخامنشی هم به‌دست آمده است.

باخنهایمر گفت: هخامنشیان در شرایطی بر پهنه آبی مدیترانه مسلط شدند که مصری‌ها، یونانی‌ها و فنیقی‌ها در تلاش برای محافظت از آن بودند اما با استقرار هخامنشیان، مدیترانه 300 سال در اختیار آنان بود؛ مصر را در اختیار داشتند و در آتن و در قلب یونان با یونانی‌ها می‌جنگیدند.

این محقق زبان‌شناسی خاورنزدیک موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان از راه ابریشم دریایی گفت که به لطف هخامنشیان ایجاد شد و هنوز هم وجود دارد و معنا دارد: این اتفاق نشان از قدرت هخامنشیان داشت و اینکه دریانوردان ایرانی تا سده‌ها در اقیانوس‌ها از چین و هند تا زنگبار حضور بی قید و شرط داشتد اما اینکه چگونه شد که این قدرت‌  رو به افول نهاد موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

کتاب‌خوانی به بناهای تاریخی سر می‌زند

در هفته ای که پشت سر گذاشتم روز 10 دیماه به مناسبت آئین صدمین برنامه خواندن در موزه، با عنوان «صدخوانش، صد رویش» گروه فرهنگی ایرنا مصاحبه ای را با مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام داد .

لیلا کفاش زاده دراین باره گفت: پس از موفقیت کتابخوانی در موزه‌ها، مراسم کتاب‌خوانی در بناهای تاریخی و کافه‌ها نیز برگزار خواهد شد.

وی بیان این که ایده برگزاری چنین برنامه‌ای از سال 95 آغاز شده است،‌ گفت: سال‌ها است که در میراث فرهنگی مشغول کار و علاقمند کتاب هستم و به مهجور بودن کتاب و موزه واقف هستم؛ از این رو تصمیم به برگزاری چنین رویدادی کردم.

اوافزود: به طور معمول سه‌شنبه‌های هر ماه بخشی از کتاب در یکی از موزه‌های تهران با حضور علاقمندان خوانده می‌شود تا از یکسو علاقمندان با حضور در موزه بازدیدی رایگان از آن داشته باشند و همچنین فرهنگ کتابخوانی در کتاب ترویج شود.

کفاش ‌زاده اضافه کرد: این طرح کتابخوانی در موزه‌ها توانست در سال 96 جایزه ترویج کتابخوانی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند و با انتشار در روزنامه‌ها و فضای مجازی علاقمندان زیادی برای خود جلب کرده است.

کفاش زاده تاکید کرد: کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) حامی معنوی این طرح بوده و موزه‌ها می‌توانند با در اختیار گذاردن فضا در اجرای این طرح همکاری کنند.

خبرهایی از حوزه گردشگری

پروژه طرح نشان ملی گردشگری و فعالان این صنعت

دراین هفته همچنین طی نشستی با حضور فعالان حوزه گردشگران، پروژه برند ملی گردشگری در اتاق فکر معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح و مورد بحث و تبادل نظرقرار گرفت.

زاهد شفیعی گفت: در نشست اتاق فکر معاونت گردشگری که با حضور معاون گردشگری و جمعی از فعالان بخش خصوصی، اساتید و صاحب‌نظران حوزه گردشگری برگزار شد، پیشرفت در فازهای مختلف پروژه برند ملی گردشگری، گزارش دستاوردهای حاصل و تأثیرات آتی این طرح در ابعاد مختلف صنعت گردشگری کشور توسط بخش مجری مطرح و درباره آن تبادل‌نظر انجام شد.

موضوع ایجاد کارگروه مشترک بین اتاق فکر گردشگری و مجلس به‌عنوان منتخبی از این بخش و نمایندگان عضو فراکسیون گردشگری مطرح و نسبت به برگزاری جلسات ادواری برای مطرح کردن دغدغه‌های حوزه گردشگری تأکید شد.

14 اثر میراثی ایران در انتظار ثبت جهانی است

در هفته ای که گذشت معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به استان مازندران شهر ساری گفت که 14 اثر میراثی کشور هم‌اکنون در نوبت ثبت میراث جهانی قرار دارد.

محمدحسن طالبی افزود: ایران سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد که از سال 92 و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هرساله از این سهمیه استفاده کردیم.

وی با اعلام این که تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید در طول بیش از 20 سال ایران نتوانست هیچ اثری را به ثبت جهانی برساند، از شهر سوخته، 11 قنات، بیابان لوت و جنگل های هیرکانی به عنوان مهم ترین آثار طبیعی و میراثی ثبت شده در در میراث جهانی در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید یاد کرد.

پوستر و تمبر سه رویداد گردشگری ایران رونمایی شد

تمبر جنگل‌های هیرکانی ، پوستر محافظت از این جنگل و پوستر مازندران پایتخت گردشگری اکو2022 به عنوان سه رویداد مهم گردشگری ایران و مازندران در جریان برگزاری جشن ملی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در بابلسر رونمایی شد.

مراسم رونمایی از این سه رویداد با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی و محققان و پژوهشگران و مسئولان مرتبط استان های مازندران ، گیلان ، گلستان ، سمنان و خراسان شمالی انجام شد.

پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) حدود 6 ماه پیش از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور (رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت) داده شد و  12 مهر ماه امسال به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان درآمد و امروز در  این جشن از پوستر مازندران پایتخت گردشگری اکو 2022 رونمایی شد.

ثبت روز گردشگری در تقویم کشور

روز ملی گردشگری یعنی هیچ‌یک از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی یا انسانی این حوزه تنها در انزوا رونق نمی‌گیرد و واقعیت این است که گردشگری فعالیتی فراصنعتی محسوب می شود که به بخش‌های مختلف دیگری نیز تسری یافته و در نتیجه وظیفه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را می‌طلبد.

خبر ثبت 5 مهرماه به‌عنوان «روز گردشگری» در تقویم رسمی کشور از رویدادهایی بود که وقتی خبر آن منتشر شد موج رسانه‌ای قابل توجهی شکل نگرفت و اظهارنظر چندانی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال نداشت. اینکه هم‌زمان با روز جهانی گردشگری( پنجم دیماه)، کشور ما نیز یک روز را با همین عنوان در تقویم رسمی ایران ثبت کرد.

اینکه چه سودی می‌تواند داشته باشد و یا این اقدام بیشتر نمادین است یا هدفی را دنبال می‌کند؟ ازجمله سؤالاتی است که بی‌شک در ذهن بسیاری شکل گرفته و ما تلاش داریم در این گزارش به همه آن‌ها پاسخ دهیم ولی برای تحلیل فلسفه یک رویداد، ابتدا باید خود واقعه را بررسی کرد.

ثبت ملی "گویش دماوندی" در حال پیگیری است

رییس اداره میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی شهرستان دماوند از ارسال پرونده ثبت "گویش دماوندی" به اداره کل استان جهت ثبت این گویش در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم گویش ارزشمند این شهر همچون شهر تاریخی دماوند جزو آثار ملی به ثبت برسد.

شهرام شریفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد از ابتدای سال جاری در حوزه های مختلف گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان اظهار داشت: طی تفاهمنامه میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس شورای عالی استانها، کلیه شوراهای شهر و روستا و شهرداران و دهیاران مکلف به حفاظت و مرمت از آثار تاریخی حوزه خود شدند.

شهرهای کشور از منظر گردشگری رتبه‌بندی می‌شوند

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رتبه‌بندی شهرهای کشور از منظر گردشگری خبر داد و گفت: در رتبه‌بندی و سطح‌بندی شهرها و استان‌های کشور موارد مختلفی از جمله میزان فعالیت مسوولان منطقه و معرفی جاذبه‌های گردشگری ارزیابی خواهد شد.

ولی تیموری افزود: گردشگری به عنوان یکی از فعالیت‌های پویای اقتصادی نقش مهمی در توسعه مناطق دارد.

گام‌های کُندِ کَندوان برای ثبت جهانی

روستای تاریخی و صخره‌ای کندوان به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران با آب هوای دلپذیر جزو آثاری است که پرونده آن از چند سال گذشته در نوبت ارسال برای ثبت جهانی قرار دارد، اما ثبت این روستای منحصر بفرد به طول انجامیده است.

تاکنون 24 اثر تاریخی و طبیعی کشورمان توسط یونسکو ثبت جهانی شده است؛ روند ثبت جهانی روستای صخره ای کندوان نیز از حدود هشت سال پیش کلید خورده، اما هنوز به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده که ضرورت تسریع در ثبت آن و پی گیری موضوع از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسوولان آذربایجان شرقی ضروری است تا ظرفیت های گردشگری این روستا در جهت رونق اقتصاد گردشگری ایران نمود یابد.

ثبت‌نام سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از اعلام تاریخ، محل برگزاری و هزینه ثبت‌نام سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد.

خشایار نیکزادفر با اعلام این خبر گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی در بازه زمانی 23 تا 26 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه امسال به‌صورت تفکیک‌شده و در سه بخش تأسیسات گردشگری، غرفه‌های صنایع‌دستی و میزهای سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

فعالان و علاقه‌مندان حوزه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و سرمایه‌گذاری می‌توانند برای پیش ثبت نام و اعلام متراژ پیشنهادی به‌صورت آنلاین به آدرس www.decopazh.com مراجعه کنند.

زمان آغاز پیش ثبت‌نام از ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه 10 دی‌ماه آغاز و تا ساعت 15 روز یکشنبه 15 دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

تور گردشگری ایتالیا در سیستان و بلوچستان

اعضای تور گردشگری 17 نفره ایتالیایی که از 2 روز پیش وارد استان شده هم اینک در حال بازدید از مناطق دیدنی، بکر و ناشناخته سیستان و بلوچستان هستند.

این گردشگران که 2 روز در زاهدان اقامت داشتند از جاذبه‌های دیدنی این شهر بازدید و سپس به سمت چابهار حرکت کرده و از جاذبه‌های شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان دیدن کردند.

خبرهایی از حوزه صنایع دستی

صادرات 146 میلیون دلاری صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از صادرات 146 میلیون دلاری صنایع دستی از آغاز امسال تاکنون خبر داد و گفت: عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهمترین کشورهای هدف صادرات هستند.

پویا محمودیان افزود: به دلیل صادرات چمدانی فقط همین آمار از گمرکات در دسترس است زیرا هنوز سامانه جامعی برای ثبت صادرات صنایع دستی وجود ندارد.

"ملیله" زنجان در مسیر جهانی شدن

بنا به اظهار مسؤولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرایند ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله در دستور کار قرار دارد و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست آمده است.

گام های پایانی برای ثبت جهانی چادرشب بافی گیلان

قاسم آباد رودسر دهکده ای است واقع در شرق گیلان که قدمتش با کوبش تار و پود زنان و دختران آن در چله کشی و برآوردن چادرشب‌های رنگ رنگ عجین گشته،اینک بار دیگر با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه…

کلید شهر جهانی منبت در یک قدمی ملایر

تصویر "غاده حجاوی" رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و دیگر بازرسان این شورا در بازدید از شهر ملی منبت ملایر

ملایر، شهر ملی منبت هفته سختی را پشت سر گذاشت؛ روزهایی که تمام داشته‌های این هنر صنعت زیر ذره‌بین ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی قرار گرفت و حالا امیدوار است از این آزمون نمره قبولی بگیرد و نامش این بار در گسترده شهر جهانی منبت ثبت شود.

دستباف‌ مددجویان چشم به راه برند جهانی

مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی که بیش از 90 درصد فرش تولیدی آنان صادر می‌شود اکنون چشم به راه برند جهانی این هنر بومی هستند.

سیاه چادر «سیدال» در بازارهای داخلی و خارجی

سیاه چادربافی به عنوان یکی از هنرها و صنایع اصیل عشایر در بسیاری از مناطق کشور در حال فراموشی است اما این هنر دستی هنوز در روستای «سیدال» نهبندان در کنار دامداری رونق دارد و این محصول به سایر استان‌ها و کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود.

گام‌های شیراز برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی

کلانشهر شیراز در سال 98 بیشترین جنب و جوش را در مقایسه با سال‌های گذشته در حوزه صنایع دستی داشته و این شهر خود را آماده کسب عنوانی جهانی در این حوزه می‌کند.

پنبه‌ خوش یُمن که ملی شد

پنبه «مَله» دارای قدمت طولانی در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان خوسف است که مردم از گذشته تاکنون به خوش یُمنی این نوع پنبه و تولیدات آن اعتقاد داشته‌اند و امسال شهر خوسف نخستین بار به عنوان شهر ملی ملّه ثبت شد.