تهیه پرونده جهانی مقرنس با همکاری اسپانیا

دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶:۰۰ 5 سال پیش

طالبیان مطرح کرد؛

تهیه پرونده جهانی مقرنس با همکاری اسپانیا

عصر سفر- معاون میراث فرهنگی کشور گفت: پرونده ثبت جهانی مقرنس با همکاری کشور اسپانیا تهیه و تدوین می‌شود.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، نشست هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث فرهنگی پیش از ظهر امروز دوشنبه 7 بهمن، با حضور سفرای کشورهای خارجی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سخنگوی این‌وزارتخانه و بدون حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

در این نشست، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: فرهنگ، روح و حافظه بشری است. هیچ‌وقت نباید از یاد برود که طالبان همیشه منفور بوده، ولی زمانی منفورتر شد که مجسمه بودا در بامیان را تخریب کرد. داعش هم منفورتر شد، زمانی که پالمیرا را از بین برد.

وی افزود: ایران همیشه در محافل فرهنگی و سازمان یونسکو جایگاه خاصی دارد، چون هیچ‌وقت دنبال لابی سیاسی نبوده است. بخشی از پرونده‌های ما فرهنگی هستند که با کار فرهنگی و فنی جلو می‌روند. بخشی از پرونده‌های دیگر، با لابی سیاسی پیش می‌روند اما پرونده‌های ایران همیشه از راه فرهنگی به ثبت رسیده‌اند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: ما چهار پرونده مشترک را با کشورهای دیگر در حال ثبت داریم، مانند مهرگان، مینیاتور، عود، آیین رضوی حتی با کشورهای اروپایی مانند اسپانیا نیز درباره پرونده‌های میراثی همکاری می‌کنیم، مانند پرونده مقرنس که با اسپانیا در حال تهیه است.

طالبیان در پایان گفت: در چند سال اخیر پروژه‌های مرمتی زیادی داشته‌ایم. در هفت ماهه اول سال، 2 هزار و 55 پروژه مرمتی داشتیم. خیلی از این پروژه‌ها بدون کمک دولت، با حمایت مردم انجام شده‌اند. همچنین در 4 یا 5 سال اخیر بیش از 400 موزه افتتاح شده و اکنون در آستانه افتتاح هفتصدمین موزه هستیم.