پرونده ثبت جهانی اورامانات به کجا رسید؟

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷:۰۰ 4 سال پیش

پرونده ثبت جهانی اورامانات به کجا رسید؟

عصر سفر- پرونده ثبت جهانی اورامانات اسفندماه 98 به یونسکو ارسال شد و قرار بود تابستان 99 ناظران بین‌المللی برای اعلام آخرین نظر خود از منطقه بازدید کنند اما پروژه به دلیل شیوع کرونا بلاتکلیف مانده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، پایگاه ثبت جهانی اورامانات از سال 96 تأسیس شده است. این مساله همچنان به‌عنوان یک مطالبه استانی پیگیری می‌شود. فراهم کردن زیرساخت‌های روستایی برای حضور گردشگران مستلزم صرف هزینه و زمان توسط اداره‌ها و ارگان‌های مربوطه از جمله فرمانداری است و از همه مسئولان انتظار می‌رود در این راستا همکاری لازم را داشته باشند.

اسماعیل مریوانی، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در جلسه بررسی وضعیت پرونده ثبت جهانی اورامان و توسعه زیرساخت‌های روستای گردشگری پالنگان با اشاره به مراحل پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا در روستای پالنگان، کتیبه تنگی‌ور و ثبت ملی روستای سرریز گفت: باید زیر ساخت‌های روستای هدف گردشگری کامیاران برای حضور گردشگران در پساکرونا در این شهرستان مهیا شود.

اکنون برنامه جامعی برای توسعه روستای گردشگری پالنگان در دست بررسی و اجراست. به طوری که فرمانداری کامیاران نیز آمادگی خود را برای تسریع در ثبت جهانی اورامانات و حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری در کامیاران اعلام کرده است. از آنجایی که ثبت جهانی اورامان باعث رونق گردشگری استان و منطقه می‌شود، اعتبار لازم برای ثبت جهانی اورامان و توسعه زیرساخت‌ها از سوی فرمانداری این شهرستان در نظر گرفته شده است.

به گفته مسعود الماسی، فرماندار شهرستان کامیاران اورامانات ظرفیت کامل برای ثبت جهانی را دارد و روند ثبت جهانی اورامانات باید تسریع و برنامه‌ریزی مناسبی برای رونق گردشگری منطقه با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیر آن، انجام شود.