دخل و تصرف‌های غار علیصدر به جای دیگری منتقل می‌شود/ "هتل" مانعِ ثبت جهانی است

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶:۰۰ 5 سال پیش

استاندار همدان خبر داد:

دخل و تصرف‌های غار علیصدر به جای دیگری منتقل می‌شود/ "هتل" مانعِ ثبت جهانی است

عصر سفر- استاندار همدان با تاکید برآنکه تلاش‌ها برای رفع موانع موجود در ثبت جهانی غار علیصدر درحال انجام است، گفت: درحال رایزنی برای کاهش طبقات یا انتقال هتلی هستیم که در دهانه غار در حال ساخت است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، سیدسعید شاهرخی (استاندار همدان) با تاکید برآنکه به دنبال ثبت غار علیصدر در فهرست میراث جهانی یونسکو هستیم، گفت:‌ با توجه به آنکه این غار یک غار منحصر به فرد است به دنبال ثبت آن در یونسکو هستیم اما در این میان موانعی وجود دارد که باید رفع شود.

او ادامه داد: بیش از 10 سال پیش دهیاری مجوز ساخت هتل در نزدیکی و در دهانه غار علیصدر صادر کرده است که ارتفاع آن بیش از استانداردهایی است که برای ثبت جهانی باید رعایت می‌شد. باتوجه به سرمایه گذاری انجام شده، اکنون درحال رایزنی با سازنده هستیم تا درخصوص کاهش طبقات و حتا انتقال هتل به مکانی دیگر به توافق برسیم. در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده است.

استاندار همدان ادامه داد: دو طبقه از این هتل باید کم شود تا بتواند در قالب استانداردهای بین‌المللی قرار گیرد و ما بتوانیم از پرونده ثبت جهانی غار علیصدر در یونسکو دفاع کنیم.

شاهرخی درخصوص چرایی ارائه مجوز ساخت این هتل که خارج از استانداردهای بین‌المللی است و برای ثبت جهانی غار علیصدر مشکل ساز شده است، گفت: این هتل در سال 1385 موافقت اصولی دریافت کرده است و نمی‌دانیم چرا در آن زمان این موافقت انجام شده. اکنون درصدد رفع مشکل به وجود آمده هستیم، تا در عین آنکه سرمایه‌گذار ضرر نکند، شرایط ثبت جهانی غار علیصدر را نیز فراهم کنیم.

استاندار همدان در پاسخ به این سوال که آیا دخل و تصرف‌ها و ساخت و سازهایی که درون غار علیصدر انجام شده و تا حدودی زیست بوم غار را برهم زده می‌تواند یکی دیگر از عوامل عدم ثبت این غار در فهرست میراث جهانی باشد، گفت:‌ 240 هکتار از اراضی اطراف و مجاورت سایت خارج از پلان کار را تملک کرده‌ایم و شرکت سیاحتی علیصدر مشاورهای لازم را گرفته تا بتواند کارهای لازم را انجام دهد و تمام تاسیسات جانبی مورد نیاز و سایت‌های تفریحی توریستی که بتواند اقامت گردشگر را بیش از نیم روز فراهم کند، را بسازد. قصد برآن است تا بتوانیم گردشگران را حداقل یک یا دو روز در همدان و در مجاورت غار علیصدر ماندگار کنیم.

او ادامه داد: به تدریج تمام تاسیساتی که از گذشته و در نخستین سال‌های گشایش غار و آغاز فعالیت آن احداث شده از غار منتقل خواهد شد. این دخل و تصرف‌ها مانع ثبت جهانی غار نیستند و تاکنون کارها خوب پیش رفته است. فقط بحث هتل باقی مانده که جدی است و درصدد انجام توافقات لازم هستیم.

به گفته شاهرخی، اکنون غار علیصدر در فهرست موقت یونسکو جای دارد و پرونده ثبت جهانی در حال آماده‌سازی است. باتوجه به ظرفیت‌های موجود و اهمیتی که غار علیصدر دارد، انگیزه لازم در متولیان وجود خواهد داشت که کارهای ثبت این غار در یونسکو به سرعت انجام شود.

همدان علاوه برآنکه درصدد ثبت جهانی غار علیصدر است، از دیگر سو موفق شده دو شهر ملایر و لالجین را در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی به ثبت برساند. شاهرخی با اشاره به آنکه لالجین بعد از جهانی شدن متحول شده است، گفت: این شهر به لحاظ ساخت و توجه به سفال و ارائه محصولات متنوع فعال شده است. در این میان نه تنها محصولات تولیدی متنوع است بلکه قیمت‌گذاری‌ها نیز متنوع است.

او ادامه داد: بسته به نوع و موادی که برای ساخت سفال استفاده می‌شود، قیمت‌گذاری انجام و به بازار ارائه می‌شود. اینگونه نیست که قیمت تمام سفال‌های لالجین بالا باشد. اجناس مرغوب، مخاطب بیشتری دارند و حتا در صادرات نیز جای می‌گیرند، از این رو قیمت‌ها گران‌تر است. تمام این عوامل به بازار عرضه و تقاضا مرتبط است.

استاندار همدان تصریح کرد: به دنبال افزایش کیفیت صنایع دستی تولیدی همدان هستیم و برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه شهر لالجین داریم. درخصوص منبت ملایر نیز طی برگزاری جشنواره‌های مختلف و ارائه تسهیلات به خریداران، موفق شدیم در جشنواره نخست، 400 میلیارد تومان و در جشنواره دوم 600 میلیارد تومان فروش داشته باشیم. حتا مبل‌هایی که در انبارها و خانه‌ها وجود داشت برای فروش در اختیار خریداران قرار گرفت. ملایر به سرعت در حال رشد است و رشته‌های دانشگاهی را نیز در این خصوص فعال کرده‌ایم.