دوئل حوزه گردشگری ایران با کشورهای دیگر با بوم گردی

پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱:۰۰ 5 سال پیش

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

دوئل حوزه گردشگری ایران با کشورهای دیگر با بوم گردی

عصر سفر-«علی اصغر مونسان» معتقد است احیای بافت طهران قدیم در منطقه‌های مرکزی موجب تقویت زیرساخت‌های گردشگری و حفظ میراث تاریخی و فرهنگی پایتخت شده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از همشهری آنلاین، «علی اصغر مونسان» عصر روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح خانه «زی» بعنوان یکی از خانه های قدیمی احیا شده در حوزه گردشگری منطقه 11 در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار همشهری محله گفت: «احیای بافت تاریخی و مرمت بناهای قدیمی شهرها از جمله تهران موجب تنوع بخشی به حوزه گردشگری ایران شده است. »
او با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در راستای احیای بافت تاریخی و بناهای ارزشمند قدیمی موجود کشور اظهار داشت: «ما در منطقه خاورمیانه شاهد فعالیت های گسترده کشورها در حوزه گردشگری با حجم انبوه سرمایه گذاری هستیم، فعالیت‌هایی که در قالب هتل های سر به فلک کشیده و گردشگاه های متنوع خودنمایی می‌کنند و گاه قابل رقابت نیستند، همین مسئله آمار گردشگران آنها را بالا برده ما برای رقابت با این قبیل رفتارها در صنعت گردشگری، میدان رقابت با کشورها را عوض کردیم و به جای ساخت هتل های پنج ستاره شکیل و طویل تمرکز خود را بر احیای  بناهای تاریخی  و تقویت بوم گردی گذاشته ایم تا با تبدیل این بناها به اقامتگاه های گردشگری نسبت به جذب  گردشگران خارجی  اقدام کنیم. »
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که تجربه حضور در این اقامتگاه های سنتی و بومی جز ایران در هیچ کشوری برای گردشگران خارجی میسر نیست گفت: «گردشگر خارجی بیشتر از هتل‌های گران این اقامتگاه ها را می‌پسندند  چرا که تجربه حضور در هتل های لاکچری را در همه کشورها داشته اند. »
مونسان ادامه داد: «ما در بهره گیری از اقامتگاه های بومی تهران بخصوص در مناطق مرکزی توانسته ایم ضمن جذب گردشگران خارجی، مزیت فرهنگی و هنری کشور را هم به خدمت بگیریم. »
او تاکید کرد: «بناهای تاریخی، هویت شهر و کشورند و خوشبختانه توانسته ایم با احیای این بناها اهداف تعریف شده در حوزه  میراث فرهنگی کشور را هم  پیاده کنیم، خانه هایی که درحال تخریب بودند با سرمایه بخش خصوصی بدون استفاده از بودجه دولتی در حال برگشت به زندگی هستند و این اتفاق خوبی است که کمک می کند هم حوزه گردشگری را از نظر حضور گردشگران تقویت و هم کمبودهای سخت افزاری این بخش را جبران کنیم. »

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با ابراز خرسندی از تعامل شهرداران مناطق 22گانه تهران در حوزه احیای بافت های تاریخی و با تاکید براینکه حفظ بناهای تاریخی از وظایف شهرداران است، اظهارداشت: «انصافا خیلی از شهرداران این مفاهیم را درک کرده و با تسهیل امور سرمایه گذاران موجبات رونق این بخش را فراهم کرده اند. »
مونسان عملکرد شهرداری منطقه 11 را در حوزه مرمت خانه های قدیمی منطقه مثبت ارزیابی کرد و گفت: «شهردار منطقه11 سابقه کار درخشانی  در شرکت توسعه فرهنگی  دارند و خوب این مفاهیم را درک می‌کند. بسیار خوشحالیم که دکتر آبادیان در حال حاضر بعنوان  شهردار در  یک منطقه تاریخی شهر تهران فعالند و  به پیشبرد اهداف توسعه گردشگری تهران کمک  می کند. »
او ادامه داد: «در همه مناطق  تهران، ما شاهد جاذبه های تاریخی، توریستی و گردشگری است که در  برخی مناطق،   شاهد حمایت مدیریت شهری از این حوزه هستیم اما در برخی مناطق، متاسفانه شهرداری‌ها به دید درآمدی به بافت تاریخی می نگرند. »
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه حفظ  بافت های تاریخی شهر با جلب  سرمایه گذاری غیردولتی از وظایف شهرداری‌ها در تهران است گفت: «جا دارد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران با ارائه طرح حمایت از احیاگران بافت تاریخی تهران به استانداری، زمینه تصویب این  طرح را در شورای برنامه ریزی استان با حمایت استاندار فراهم کند. »