واگذاری‌ زمین با قیمت‌های ارزان جهت رونق گردشگری در منطقه آزاد

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱:۰۰ 5 سال پیش

مدیرعامل منطقه آزاد قشم:

واگذاری‌ زمین با قیمت‌های ارزان جهت رونق گردشگری در منطقه آزاد

عصر سفر- مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: پیشنهاد داده‌ایم که واگذاری زمین با قیمت یک و نیم میلیون تومان جهت ساخت هتل و ایجاد فضاهای خدماتی به سرمایه‌گذاران انجام شود.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا مؤمنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه طی بررسی‌های انجام شده به دلیل وجود متقاضی برای خرید زمین در قشم پیشنهاد شده که در سواحل جنوبی این منطقه زمین به قیمت یک و نیم میلیون تومان به فروش برسد، گفت: واگذاری‌ این زمین‌ها جهت رونق ساخت هتل با قیمت ارزان اعلام شده است که این طرح هم‌اکنون در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید مصوب شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه 1500 هکتار اراضی در منطقه قشم وجود دارد، گفت: 1200 هکتار از آن مربوط به منطقه ویژه اقتصادی است و با توجه به آنکه در اختیار منطقه آزاد است، حق واگذاری آن وجود ندارد.

او با بیان اینکه با فروش اراضی به صورت کامل مخالف هستم، گفت: در صورتی که این واگذاری‌ها برای رونق اقتصادی انجام شود مخالف نیستم و باید این موضوع را در نظر بگیریم که فروش زمین و اراضی در منطقه آزاد جهت ایجاد درآمد‌های پایدار انجام می‌شود، چرا که در مناطق آزاد بودجه‌ای ندارند و بودجه آن‌ها از طریق درآمدزایی و فروش اراضی تأمین می‌شود.

مؤمنی با اشاره به اینکه تمامی واگذاری‌های اراضی را در سایت اعلام کرده‌ایم، گفت: با توجه به شفافیت اطلاعاتی که اعلام کرده‌ایم، تمام واگذاری‌ها، درآمد‌ها و پروانه‌های ساخت را به صورت کامل در سایت بارگذاری کرده‌ایم و قابل دسترس است تا مردم بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: دولت تمایلی نداشت که در مناطق آزاد هزینه کند، بنابراین دولت هیچ بودجه‌ای به ما نداده است و تمامی بودجه‌های این مناطق از طریق درآمد‌های خود حاصل می‌شود.

او با بیان اینکه از سال 1372 در منطقه آزاد قشم بیش از 20 هزار میلیارد تومان هزینه بابت ساخت جاده، بنادر، تأمین برق، آب انجام شده است، گفت: بیش از 60 کیلومتر جاده در منطقه آزاد جاده ساخته‌ایم و تمامی بنادر و اسکله‌ها در این مناطق ساخته شده است.

مؤمنی گفت: برای امسال 400 میلیارد تومان درآمد تصویب شده بود که تاکنون 70 درصد آن محقق شده و از این میزان 15 درصد آن مربوط به فروش اراضی بوده و مابقی درآمد‌ها مربوط به گمرک و سایر درآمد‌های عوارضی بوده و تمامی درآمد‌ها صرف زیرساخت‌ها، بنادر و طرح‌های ملی در این منطقه شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم درباره واگذاری زمین در فضای ژئوپارک برای پرورش میگو، گفت: از تاریخ 97/09/10 طبق مصوبه‌ای که اعلام شد حق واگذاری اراضی در مناطق آزاد ممنوع شد، اما 1200 هکتار زمین، 100 فضای ژئوپارک و همچنین فضا‌های میراثی واگذار شد که در هر دو واگذاری تخلف صورت گرفته است و این واگذاری‌ها در تاریخ  97/12/18 بوده و بخش دیگری از واگذاری‌ها هم مربوط به سال 98 بوده است. این واگذاری‌ها به 2 نفر به نام‌های افشین ناثی گوری متولد 1377 و محمد باسعیدی متولد 1311 انجام شده است

او گفت: طی نامه‌نگاری‌هایی که با رئیس جمهور درباره تبعات بسیار بد پرورش میگو در منطقه ژئوپارک و نزدیک غار نمکی اعلام شده است، قرار شده هرچه سریعتر این ساخت و ساز‌ها متوقف شود و برخورد شدید با متخلفان این موضوع صورت گیرد.

مؤمنی افزود: منطقه آزاد قشم به شدت پیگیر لغو این واگذاری‌ها و توقف ساخت و ساز‌ها در این محدوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم به وضعیت قاچاق هم در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: طبق قانون ورود تمامی کالا‌ها به مناطق آزاد به جز کالای ممنوعه آزاد است و اگر قاچاقی در این مناطق انجام می‌شود منطقه آزاد کاره‌ای نیست و نیروی انتظامی گمرک در این زمینه باید اقدامات لازم را انجام دهند.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته 2 ونیم میلیارد دلار قاچاق کشف شده است، گفت: امسال تاکنون 13 میلیارد دلار در کل کشور قاچاق شده است که سهم منطقه آزاد از این میزان تنها 2 میلیون دلار بوده است.

مؤمنی گفت: ما در حوزه قاچاق کاره‌ای نیستیم و باید بخش امنیتی، نظامی و قضایی اقدامات لازم را در این بخش انجام دهند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: ماه گذشته 3 میلیارد تومان مشروبات الکی کشف شده که تمامی آن‌ها توسط گمرک و نیروی انتظامی به صورت کامل معدوم شده است.

مؤمنی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های منطقه آزاد معافیت‌های مالیاتی است، گفت: پیشنهادی شده بود که منطقه آزاد با گمرک یک‌پارچه شود که این موضوع باعث از بین رفتن مزیت‌های اقتصادی در منطقه آزاد می‌شود از سوی دیگر طبق قانون وضع شده است که واحد‌های فعال در منطقه آزاد 20 سال معافیت‌های مالیاتی دارند و پس از 20 سال از آن‌ها مالیات دریافت می‌شود. هم‌اکنون درمناطق آزاد بیش از 50 درصد از واحد‌های تولیدی بالای 20 سال قدمت دارند که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی بسیار زیادی در حوزه پرداخت مالیات شده‌اند.

او گفت: در منطقه آزاد 210 واحد صنعتی فعالیت می‌کنند که تأمین درآمد‌های آن‌ها بخش عمده‌ای از سرمایه‌ها و بودجه‌های منطقه آزاد تأمین می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از این واحد‌های تولیدی درگیر با نظام‌های مالیاتی هستند و بحث مالیات از این واحد‌ها باعث کاهش جاذبه‌های اقتصادی در مناطق آزاد می‌شود.

مؤمنی گفت: نرخ بیکاری منطقه آزاد هم‌اکنون 5 و نیم درصد است و بخش عمده‌ای از بودجه‌های این مناطق هزینه درآمدی است.

او بیان کرد: این واحد‌های تولیدی به دلیل اخذ قانون‌های مالیاتی جمع‌آوری شوند بخش عمده‌ای از جاذبه‌ها و سرمایه‌های گذاری‌های اقتصادی مناسب از بین خواهد رفت.