۱۴ بنای ارزشمند در پهنه فرهنگ و هنر پایتخت مرمت شد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴:۰۰ 5 سال پیش

۱۴ بنای ارزشمند در پهنه فرهنگ و هنر پایتخت مرمت شد

عصر سفر- شهردار منطقه 11 تهران گفت: 14 بنای تاریخی و ارزشمند در پهنه فرهنگ و هنر (رودکی) توسط شهرداری و مشارکت بخش خصوصی مرمت و به بهره برداری رسید.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، نصرالله آبادیان روز شنبه اظهارداشت: هدف از اجرای این پهنه، ایجاد مسیر تردد پیاده راه استاد شهریار در حد فاصل 2 تالار وحدت و تئاتر شهر و نیز تقویت برخی تماشخانه‌های خصوصی از جمله شهرزاد، مهرگان و خیابان نوفل لوشاتو است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح از سال 97 آغاز شده است، گفت: مرمت خانه فلسفه، تعدادی بنای ارزشمند در خیابان نوفل لوشاتو(توسط بخش خصوصی)، هنرستان بنک‌دار، قنادی بامداد و خانه کاشانی در مسیر پیاده راه  در این پهنه انجام شده است.

شهردار منطقه 11 با بیان اینکه اجرای این پیاده راه عمومی هم اینک از مسیر خیابان حافظ تا خارک(فاز نخست) تکمیل شده است خاطر نشان کرد: اجرای فاز دوم آن از خیابان خارک تا رازی آغاز و در نهایت تا پارک دانشجو(چهارراه ولیعصر «عج») خواهد رسید.

به گفته آبادیان سال‌آینده برنامه های خود را درجهت اتمام پیاده راه و مبلمان شهری با هماهنگی معاونت فنی و عمران شهرداری به اتمام خواهیم رساند.

وی ادامه داد: اعتبارات اولیه‌طرح از طریق شرکت توسعه فضاهای فرهنگی(مطالعه طرح و شناسایی عناصر فرهنگی)، شهرداری منطقه(بازنگری طرح) و سازمان زیباسازی(مرمت و نوسازی) انجام که با توجه به ماموریت نهادهای متولی اعتبارات آن متفاوت خواهد بود.

شهردار منطقه 11 با اشاره به اینکه تا کنون 10 میلیارد تومان اعتبار تملکی برای خرید بنایی متعلق به دانشگاه در این محور در نظر گرفته شده است گفت: مذاکرات اولیه‌ خرید آن با دانشگاه انجام و امیدواریم پس از قطعی شدن آن شاهد پیشرفت چشمگیری در پهنه باشیم.

پهنه فرهنگ و هنر(رودکی) در شمال منطقه 11 پایتخت حدفاصل خیابان های انقلاب، حافظ، نوفل لوشاتو و ولیعصر(عج) قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای مرمت و بازسازی میدان حسن آباد چه برنامه ای خواهید داشت افزود: هم اینک برای بازسازی این میدان اداراتی از جمله میراث فرهنگی، سازمان زیباسازی، شهرداری منطقه 11 و دانشگاه تهران به عنوان ناظر عالیه مشارکت دارند.

آبادیان با بیان اینکه مرمت این اثر تاریخی در حال انجام است خاطرنشان کرد:80 درصد ظرفیت ملکی میدان حسن آباد در اختیار مالک بخش خصوص بوده که در جلساتی مختلف همکاری های لازم در این زمینه انجام شده است.

به گفته وی متولی احیا این میدان شهرداری منطقه 11 و سازمان زیباسازی شهرداری تهران است که در نشستی که پس از 22 بهمن انجام خواهد شد نیز نحوه زمان بندی اتمام طرح را رسانه‌ای خواهیم کرد.

شامگاه 26 تیرماه امسال بخشی از ساختمان‌های ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد در حالی در آتش سوخت که 2 سال پیش نیز چنین حادثه‌ای در ضلع جنوبی آن در انبار نخ کاموا رخ داده بود.

میدان حسن‌آباد با چهار ساختمان و هشت گنبدی به گونه منحنی‌شکل و قرینه ساخته شده است و ساختمان‌ها گرداگرد چهارگوشه میدان را در بر گرفته‌اند که تخریب 2 گنبد(حدو یک هزار متر مربع) از جمله خسارت آتش سوزی اخیر اعلام شده بود.

میدان حسن‌آباد در بافت تاریخی شهر تهران و در محل تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان‌های حافظ و وحدت اسلامی (شاهپور) واقع شده و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است.

این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال 1309 بهره‌برداری و 16 فروردین 1377 با شماره ثبت 1977 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.