نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰ 5 سال پیش

نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد

عصر سفر- چهل و ششمین نشست از سلسله نشست‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا، برگزار شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، این نشست روز یکشنبه 20 بهمن 98، با حضور مسئولان و نمایندگان ستاد هماهنگی خدمات سفر از استان‌های مختلف و مسئولان دستگاه‌های ذیربط در هتل لاله تهران برگزار شد.

حسین اربابی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این نشست با تأکید بر لزوم معرفی هرچه بیشتر سامانه ملی سفر 09629 در جاده‌ها و راه‌های کشور گفت: من از مبادی زیربطی که می‌توانند در جاده‌ها این امکان را فراهم کنند خواهشمندم که در استان‌ها و جاده‌های مختلف، حتی جاده‌های کم تردد که احیانا نیاز مردم هم بیشتر است، شماره این سامانه را در تمامی تابلوهایی که در جاده‌ها وجود دارد درج کنند.

او افزود: در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی 5 تابلو، اردبیل 8، اصفهان 10، سمنان 17 و در خراسان رضوی 16 تابلو برای معرفی 09629 در اختیار داریم؛ اما واقعیت این است که لازم است هم‌پای تمام تابلوهای اطلاع‌رسانی دیگر که تعداد آنها در هر استان به بیش از 50 تابلو می‌رسد، این سامانه هم درج شود، چون تقریبا کار تمامی دستگاه‌ها را انجام می‌دهد.

اربابی با بیان اینکه حدود 30 نیروی انسانی جدید برای فعالیت در حوزه پاسخگویی به تماس‌های گردشگران در سامانه ملی سفر جذب شده‌اند اظهار داشت: نیروهای جدید سامانه، آموزش‌های تخصصی را دیده و برای ایام نوروز 99 آماده شده‌اند. همچنین در راستای پاسخگویی بهتر، تعداد خطوط ارتباطی سامانه را افزایش داده‌ایم تا مردم به هیچ عنوان  بیش از 5 تا 12 ثانیه در انتظار نمانند.

او ادامه داد: درمجموع در سال جاری 146هزار و 774 تماس از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه 98 با این سامانه داشته‌ایم که نشان‌دهنده افزایش حجم تماس‌ها و اعتماد مردم به این سامانه است.

به گفته اربابی استفاده از کارشناسان خبره، بهبود داده‌های اطلاعات گردشگری، اصلاح و رفع مشکلاتی موجود در اپلیکیشن سامانه ملی سفر از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به منظور بهبود اطلاع رسانی به گردشگران است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خاطرنشان کرد: با همکاری و هماهنگی شهرداری تهران و دیگر شهرداری‌ها، اتفاقات خوبی رقم خورده و قرار است 09629 در بنرهای تبلیغاتی شهرهای مختلف کشور بیشتر نمایان و دیده شود که مردم راحتتر بتوانند از آن استفاده کنند.

اربابی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر شماره‌های خدماتی که برای امداد خودرو در نظر گرفته‌ایم هم 09629 و هم 6423 است. در کنار این‌ها شماره 1423 در 22 استان فعال شده و تا نوروز 99 نیز در 9 استان دیگر فعال خواهد شد.

او با بیان اینکه تقریبا تمام کشورهای دنیا برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورشان به انحاء مختلف یک وب سایت رسمی و قابل اعتماد را که معمولا با عبارت "ویزیت" آغاز می‌شود، ایجاد می‌کنند، گفت: وب سایت ویزیت ایران که پرتال جامع گردشگری ایران است به دستور وزیر میراث فرهنگی راه‌اندازی شده است.

اربابی یادآور شد: طی یک سال گذشته، بسیاری از اطلاعات گردشگری با دسترسی خوب، صفحه‌بندی بسیار عالی و در حد استاندارد‌های بین‌المللی طراحی و بارگذاری شده است.

میزبان چهل و ششمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: در نظر داریم که برای کنشگران حوزه گردشگری، حمل و نقل و کسانی که به هر نحوی با سفرهای مردم ارتباط پیدا می‌کنند، در این پرتال حضور دائمی و موثر داشته باشند تا بتوانیم از این طریق سفرهای مردم را تنظیم کنیم.

اربابی همچنین تصریح کرد: تمامی مسیرهای گردشگری، همه اماکن اقامتی و تفریحی، نحوه ارائه خدمات مختلف در حوزه صنعت گردشگری و ... تعریف و به زبان‌های مختلف در ویزیت ایران در دسترس عموم قرار داده شده است.

زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، چینی و فارسی تکمیل شده و زبان عربی نیز تا پایان سال اضافه خواهد شد. این نکته‌ای بود که اربابی با بیان آن اظهار داشت: visit iran که در رتبه‌بندی‌های مختلف تقریبا مقام نخست را دارد، یک بستر کامل ایجاد کرده تا مردم بتوانند از حوزه گردشگری اطلاعات خوب و موثقی را دریافت کنند.

او در جمع‌بندی سخنان خود به عنوان پیشنهاد، از همه دستگاه‌های ذیربط خواست که از همین امروز تمام اطلاعات حوزه خود را برای نوروز 99 از در سامانه 09629 به‌روزرسانی کنند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ادامه داد: به عنوان پیشنهاد دوم از تمامی دستگاه‌ها میخواهیم که در قبال شکایات و یا نظرات گردشگران پاسخگو باشند و مردم را ملزم به مراجعه مستقیم و حضوری به دستگاه‌ خود نکنند.

اعتماد مردم به سامانه ملی سفر، اعتماد مردم به حاکمیت را در پی خواهد داشت. علاوه بر این‌ها خواهشمندم همه دوستان در خصوص درج 09629 بر روی تابلوهایی که حالت اطلاع رسانی دارند تلاش و همکاری کنند.

او افزود: وزارت راه همواره همکاری خیلی خوبی با ما داشته و امیدواریم از این پس هم تمام تابلوهای راه‌ها را در اختیار داشته داشته باشیم تا بتوانیم در کنار پلیس که مورد اعتماد عموم است، اطلاع‌رسانی مطلوب را در جهت آگاه سازی مردم انجام دهیم.

اربابی ارائه خدمات امداد خودرویی به مسافران و گردشگران را از دیگر اقدامات کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در راستای تسهیل عبور و مرور در جاده‌ها و راه‌های کشور برشمرد و گفت: امداد خودرو کانون که از طریق همین سامانه 09629 یا 1423 در دسترس است، امداد خودرویی غیرانتفاعی بوده و طی سالیان مختلف با هدف خدمت رسانی به مردم و گردشگران در تمامی نقاط کشور، مشغول فعالیت است.

او در ادامه اظهار داشت: ما در تمام نقاط کشور با بیش از 1500 خودرو امدادی خدمت‌رسانی می‌کنیم. امیدوارم خدمات کانون برای رفاه حال مردم و استفاده آنان به نحو شایسته معرفی شود. همچنین امیدوارم تعطیلات خوبی برای مسافران رقم خورده و زحمات شما عزیزان هم بی‌ثمر نماند.

اربابی در پاسخ به سخنان یکی از حضار در خصوص آسیب رساندن برخی فعالیت‌های اتومبیلرانی به محیط زیست گفت: موضوع محیط زیست یکی از دغدغه‌های اصلی ما نیز هست. در این خصوص سال گذشته در هماهنگی‌هایی که با سازمان محیط زیست صورت گرفت، 160 نقطه با امکان سرمایه‌گذاری گردشگری مشخص شد که از این میان حدود 35 تا 40 مورد قابلیت انجام فعالیت‌های آفرودی را داشت و ما در حال بررسی این مکان‌ها هستیم.

اربابی به برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی محیط زیست برای آفرودسواران همزمان با آذر و دی ماه امسال اشاره کرد و افزود: بر اساس همکاری ما با سازمان محیط‌زیست و ابلاغ بنده، تمامی رالی تورها برای اجرا ملزم به دریافت مجوز از محیط زیست استان مربوطه و رعایت تمامی مقررات و قوانین زیست محیطی هستند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: به زودی اپلیکیشن امداد خودرو که در مراحل نهایی قرار دارد به صورت یک وب سرویس هم در 09629 و هم در دیگر نرم‌افزارهای موثر کشور، در دسترس عموم قرار داده خواهد شد. این برنامه مانند برخی اپ‌های کرایه خودرو عمل کرده و پیام امدادخواه را به نزدیکترین امداد‌رسان  اعلام می‌کند. همچنین در اپلیکیشن امداد خودرو کانون، قیمت و تعرفه خدمات محل انتقال خودرو، میزان مسافت به کیلومتر و دیگر جزئیات مشخص خواهد بود.

او از کارت‌های اشتراک امداد خودرو به عنوان یکی از خدمات ویژه امداد خودرو کانون نام برد و اظهار داشت: در حال حاضر این کارت‌ها با تخفیف‌های ویژه به مشتریان و مخاطبان ارائه می‌شود. در تلاش هستیم که همه امور را به نوعی سیستماتیک و امکان کنترل و امتیازدهی را برای آنها فراهم کنیم تا تخلفات را به پایین‌ترین کاهش دهیم.

اربابی با اشاره به فعالیت حدود 200 نمایندگی‌ دارای مجوز صدور اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی‌ها هر نقطه از کشور که نیازمند ایجاد نمایندگی برای صدور پلاک ترانزیت، اسناد بین‌المللی و گواهینامه رانندگی بین‌المللی باشد، به سرعت آن مرکز را ایجاد خواهیم کرد.

او افزود: آنچه که برای ما خیلی اهمیت دارد این است که مردم بتوانند به یک مرجع رسمی قابل اعتماد مراجعه و خدماتشان را دریافت کنند. به نظر می‌آید که مرجع رسمی می‌تواند سامانه کاملا رایگان 09629 و ویزیت ایران باشد.

اربابی درباره طراحی سفرهای ارزان قیمت نیز گفت: همکاران ما در وزارت میراث فرهنگی به ویژه معاونت گردشگری در حال فعالیت حول موضوع سفرهای ارزان قیمت هستند. ما هم به عنوان نهادی که آژانس خدمات مسافرتی ارس را به عنوان زیرمجموعه در اختیار داریم، در تلاش هستیم در راستای سیاست‌های معاونت گردشگری کشور، یک سری سفرهای ارزان قیمت را به مقاصد خاص و کمتر شناخته شده طراحی کنیم.

او تأکید کرد: هر حوزه‌ای که نیازمند گسترش خدماتمان باشد به طور کامل در خدمت هستیم و خدماتمان را گسترش خواهیم داد.

اربابی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهمی که به زودی با شهرداری تهران به اتمام خواهیم رساند، خدمات زیر پنج دقیقه را به منظور کاهش بارترافیکی در شهر تهران ارائه و امدادرسانان موتوری به یاری امدادخواهان خواهند شتافت. این طرح در فازهای بعدی در دیگر شهرهای کشور هم راه‌اندازی خواهد شد.

ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس توافق‌های به‌عمل آمده با سازمان صدا و سیما، در نوروز 99  فعالیت‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر از طریق رادیو سفر اطلاع‌رسانی خواهد شد، گفت: چهل و ششمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در حالی که به فصل رونق گردشگری داخلی یعنی نوروز 99 نزدیک می‌شویم برگزار می‌شود و از طرفی نیز در آستانه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری هستیم که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به معرفی و شناسایی فرصت‌های گردشگری و ظرفیت‌های داخلی کشور کمک کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تأکید همه دستگاه‌ها و تقویت هماهنگی‌های آنان برای رونق سفر اضافه کرد: گاهی اوقات برخی از پیام‌ها و اطلاع‌رسانی‌های نامناسب باعث تأثیر نامطلوب در سفر مردم می‌شود. به‌عنوان‌مثال "از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید" یکی از پیام‌هایی است که می‌توان به شکل بهتری آن را منتقل کرد؛ زمان انتقال این پیام به مردم اعلام می‌کنیم تصور گردشگران این است که نباید سفر بروند درصورتی‌که پیام را باید به‌گونه‌ای تنظیم و تعریف کرد که سفر هدفمند و برنامه‌ریزی انجام شود نه اینکه مردم سفر نروند.

سرهنگ عین‌اله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به اهمیت ایمنی در سفر گفت: یکی از مواردی که به ایمنی سفر کمک می‌کند بستن کمربند ایمنی است چراکه بررسی حوادث نشان می‌دهد افرادی که در این حوادث فوت کرده‌اند کمربند ایمنی نبسته بودند.

او با بیان اینکه رانندگان و گردشگران برای اطلاع‌رسانی از وضعیت راه‌ها می‌توانند با تلفن 88255555 تماس بگیرند،‌خاطرنشان کرد: رعایت سرعت مطمئنه، رعایت فاصله قانونی، در اختیار داشتن تجهیزات لازم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند به برگزاری سفر ایمن کمک کند.

معاون امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز که به‌عنوان یکی از مهمانان مدعو به این جلسه آمده بود در این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه‌ای شده است، تقویت و توسعه فرهنگ میزبانی در شهر مقدس مشهد است که این عمل نتایج بسیار خوبی نیز داشته است.

در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در مورد اقدامات، سیاست‌ها و برنامه‌ها، موضوعاتی همچون بررسی مشکلات و چالش‌های اعلامی از سوی ستاد‌های اجرایی خدمات سفر استان‌ها در حوزه مأموریت‌های کانون جهانگردی مرتبط با خدمات سفر و گردشگری و اخذ تصمیم و تدابیر لازم، بررسی تصویب پیگیری رسیدگی به شکایات مسافران از دستگاه‌های عضو در سامانه 09629 و گزارش دستگاه‌های عضو پیرامون آخرین اقدامات اجرایی حوزه‌های مأموریتی دستگاه مرتبط با ایام نوروز 1399 مطرح شد.