کسب‌وکارهای استارت‌آپی حوزه گردشگری، مورد توجه نیست

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸:۰۰ 5 سال پیش

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

کسب‌وکارهای استارت‌آپی حوزه گردشگری، مورد توجه نیست

عصر سفر- معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: کسب‌وکارهای استارت‌آپی در حوزه گردشگری، هنوز به لحاظ رسمی و قانونی مورد توجه قرار نگرفته و البته وزارت گردشگری با کمک جامعه تخصصی الکترونیکی گردشگری کشور در حال تهیه شیوه‌نامه‌ای برای استارتاپ‌های حوزه گردشگری هستند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، احمد دیناری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران، اظهار کرد: کسب‌وکارهای استارت‌آپی در حوزه گردشگری هنوز از نظر قانونی و رسمی مورد توجه قرار نگرفته و دلیل آن این است که هنوز شیوه‌نامه و دستورالعمل مشخصی برای تعریف این کسب‌وکارها شکل نگرفته؛ در ابتدا باید مصداق‌های آن‌ها تعیین شود و بعد از آن براساس یک فرایند و گردش کار اجرایی بتوان برای آن‌ها مجوز فعالیت صادر و از آن‌ها حمایت کرد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با کمک جامعه تخصصی الکترونیکی گردشگری کشور در حال تهیه شیوه‌نامه‌ای برای استارت‌آپ‌ها هستند، با تعیین این شیوه‌نامه تکلیف این کسب‌وکارهای استارت‌آپی گردشگری مشخص خواهد شد.

دیناری عنوان کرد: بعد از تعیین این شیوه‌نامه می‌توان فراخوانی تهیه و تیم‌های بیشتری را به این سمت جذب کرد و در این صورت می‌توانیم با جرات بیشتری در این حوزه رویداد برگزار کنیم، مجوز صادر کنیم و از این کسب‌وکارها حمایت کنیم. اما اکنون خلاء و پراکندگی‌هایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر این پراکندگی‌ها سامان‌دهی شوند.

نمایشگاه‌ها و رویدادهای گردشگری؛ مکانی برای شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات است

دیناری در خصوص نمایشگاه گردشگری تهران بیان کرد: امسال استقبال مردم از این نمایشگاه بسیار قابل توجه بود؛ زیرا نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی هم‌زمان برگزار شد و به علت وجود تنوع، بازدید از نمایشگاه افزایش داشته است.

وی افزود: اعتقاد بنده این است که رویدادها و نمایشگاه‌ها صرفا تبلیغات و معرفی توانایی‌ها نیست؛ بلکه مکانی برای شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات است. در این مکان‌ها و چنین رویدادهایی افرادی با تخصص‌های خاص در حوزه‌هایی مانند گردشگری و صنایع دستی در کنار هم جمع می‌شوند و بستر بسیار خوبی برای شروع همکاری بین آن‌ها و جذب مخاطب فراهم می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوب و مورد توجه در رویدادهایی مانند نمایشگاه گردشگری، این است که کسب‌وکارهای مختلف گردشگری یک کشور جذب شده‌اند و در یک مکان با مساحتی مشخص در کنار هم قرار دارند و تمامی افراد فعال و علاقه‌مند در این حوزه به راحتی و همزمان به تمامی این افراد و کسب‌وکارها در زمانی مشخص دسترسی دارند و می‌توانند با آن‌ها آشنا شوند، اطلاعات کسب کرده و برنامه‌ریزی برای سفر انجام دهند.

دیناری ادامه داد: امسال ما در قالب غرفه‌های خراسان رضوی بسیار قوی‌تر از سال‌های گذشته شرکت کردیم و تنوع غرفه‌ها بسیار زیاد بود. از جمله این که هنرمندان صنایع دستی در رشته‌های مختلف، مناطق نمونه گردشگری خراسان رضوی، شرکت‌های خدمات مسافرتی استان، هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری حضور داشتند.

لزوم توجه به پروژه‌های عمرانی در حوزه گردشگری سلامت

وی افزود: ما در خراسان رضوی می‌توانیم از جنبه زیارتی گردشگری و حوزه سلامت خود استفاده کنیم و در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کرده و پروژه‌های عمرانی از جمله دهکده‌های سلامت و هتل‌بیمارستان‌ها را بسازیم. به علاوه یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب خراسان رضوی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق طبیعی و سنتی هستند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ما در دنیای اطلاعات و تکنولوژی قرار داریم و نمی‌توان اظهار کرد شهری مانند مشهد از تنوع گردشگری برخوردار نبوده و تنها گردشگری زیارتی دارد؛ بلکه می‌توان با دسترسی سریع به اطلاعات از انواع گردشگری در این شهر آگاه شد. انگیزه اصلی بیش از 90 درصد از گردشگران مشهد زیارت است؛ اما گردشگران در طول دوره اقامت خود به غیر از زیارت از دیگر جاذبه‌های این شهر نیز استفاده می‌کنند.

دیناری بیان کرد: بخشی از وظیفه بهبود در امر شناساندن تنوع گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی برعهده ما بوده و بخشی از آن برعهده بخش خصوصی است و باید در این حوزه فعالیت بیشتری انجام شود؛ اما اکنون به واسطه وجود تکنولوژی، گردشگر آگاه است و به خوبی می‌تواند از جاذبه‌های مشهد و اطراف آن مطلع شود.