رونمایی از نخستین نقشه کواترنری تهران

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰:۰۰ 5 سال پیش

بر پایه یک سند تاریخی انجام شد:

رونمایی از نخستین نقشه کواترنری تهران

عصر سفر- سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از تهیه نقشه زمین‌شناسی کواترنری تهران در مقیاس یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم بر اساس اسناد قدیمی خبر داد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، فرهاد انصاری گفت: این نقشه توسط «بهرام ارژنگ‌روش» از کارشناسان این گروه در اواسط دهه پنجاه خورشیدی تهیه و به یادگار مانده و باز ترسیم شده است.

وی افزود: سال‌های گذشته همواره نیاز فراوانی به اطلاعات موجود در این نقشه به عنوان یک سند پایه برای تهیه سایر نقشه‌ها، پژوهش‌ها و کاربردها احساس می‌شد، بنابراین صرف‌نظر از محتوای علمی و فنی ارزشمند این اثر، بسیاری از اطلاعات زمینی مانند «رخنمون‌های» بررسی شده در تهیه آن از بین رفته‌اند یا دیگر در دسترس نیستند که بر اهمیت آن می‌افزاید.

به گفته انصاری، تهیه و تولید اسنادی از این دست با تمرکز بر واحدهای کواترنری در سطح کشور کمتر در این سازمان مورد توجه قرار گرفته و این نقشه‌ها بسیار پر اهمیت وکاربردی به‌ویژه در زمینه عمران و توسعه شهری به حساب می آیند؛ زیرا بستر گسترش اغلب فضاهای شهری کشور بر روی همین واحدهاست و به‌دلیل ارتباط دائمی با آنها، نقشه‌های کواترنری به‌عنوان نقشه پایه برای تهیه سایر نقشه‌های شهری بسیار پراهمیت است.

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی خاطرنشان کرد: به دلایلی که روشن نیست این نقشه در زمان خود منتشر نشده که بر همین اساس کوشش‌های زیادی شد تا با کارشناس یاد شده که گویا در خارج از کشور به سر می‌برند،  برای گرفتن اجازه جهت انتشار نقشه تماس گرفته شود که به نتیجه نرسید.

به گفته وی، سرانجام تصمیم به کارتوگرافی و ‌چاپ آن با حفظ امانت و بدون هرگونه تغییر و کاملا مطابق نسخه اصلی گرفته شد تا ضمن بهره‌مندی از محتوای ارزشمند آن، از کوشش‌های این پژوهشگر پس از گذشت چندین سال، نه به شکل بایسته بلکه در حد توان و امکانات موجود قدردانی شود تا بیش از این چنین سند مهمی دور از دسترس علاقه‌مندان نماند.

نقشه زمین‌شناسی کواترنری تهران در مقیاس یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم بر پایه تلاش، دانش و برداشت کارشناس مزبور تهیه و تدوین شده و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بدون هیچ‌گونه دخل و تصرف و تغییر با رعایت کامل کلیه نکات، آن را رقومی کرده و برای کاربرد راحت‌تر توسط نیره صبور و فرهاد انصاری به زبان انگلیسی برگردانده شده است. این سازمان ضمن قدردانی از تهیه‌کننده این نقشه، حق هرگونه نقد و ویرایش احتمالی درباره نقشه را برای کارشناس یاد شده محفوظ دانسته و آمادگی خود را برای انجام آن اعلام می‌دارد.

ترجمه انجام شده از نقشه زمین‌شناسی کواترنری تهران در مقیاس یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم بر اساس برداشت کارشناسان دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی از سند فرانسوی این نقشه است و امکان دارد پژوهشگران برداشت‌های دیگری از آن داشته باشند که بر همین اساس نسخه اصلی به زبان فرانسه نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نسخه فارسی نیز در حال آماده‌سازی است و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و تهیه نسخه رقومی این اثر نیز توسط خانم‌ها هانیه میرشاهوندی و نیره صبور انجام شده است.