چتر حمایتی بر سر میراث معاصر پایتخت

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸:۰۰ 5 سال پیش

چتر حمایتی بر سر میراث معاصر پایتخت

عصر سفر- شورای شهر تهران یک فوریت طرح « الزام شهرداری به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر» را به تصویب رساند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از روزنامه همشهری، در روزی که پارلمان شهری پایتخت، 4دستورجلسه یک فوریتی داشت، اعضای شورا طرحی را تصویب کردند که براساس آن، میراث معماری معاصر پایتخت زیر چتر حمایتی مدیریت شهری می‌رود. این طرح یک فوریتی دیروز به پیشنهاد علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورا ارائه و با رأی قاطع اعضای شورای شهر همراه شد. پس از تصویب نهایی طرح مذکور، شهرداری ملزم می‌شود تا از طریق سیاست‌های تشویقی، الزام‌آور و محدودکننده، از میراث تاریخی معاصر پایتخت حمایت کند. این طرح شورا می‌تواند مانع از تخریب و دست‌اندازی به میراث معماری شهری شود که در سال‌های قبل سرنوشت تلخ برخی از بناهای تاریخی‌اش را به چشم دیده است.علاوه بر این، شورای شهر تهران دیروز 3طرح یک فوریتی دیگر هم داشت که فوریت 2 طرح به تصویب رسید و یک طرح دیگر رای نیاورد. موضوع دیگری که در دستور کار پارلمان شهری پایتخت قرار گرفت، بررسی سی‌وهفتمین صورتجلسه کمیسیون نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر بود. بحثی که در جلسه قبل بر سر نحوه بررسی و رأی‌گیری صورتجلسات این کمیسیون پیش آمده بود، هنگام تعیین‌تکلیف این دستور کار شورا هم از سوی چند عضو شورا ادامه یافت. سیدابراهیم امینی که یک ساعت پس از شروع جلسه و با رفتن محسن هاشمی‌رفسنجانی، ریاست صحن را برعهده گرفته بود، نحوه رأی‌گیری صورتجلسات تغییرنام معابر را به بحث و بررسی اعضا محول کرد و در نهایت، شورا به تعدادی از این تغییر نام‌ها رأی داد و یک بند دیگر هم برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگشت.

مجوز صدور برات کارت
یک فوریت لایحه مجوز صدور برات کارت تا سقف 20هزار میلیارد ریال به‌منظور تامین منابع مالی مورد نیاز شهرداری تهران، نخستین دستور جلسه دیروز شورای شهر بود. در جریان بررسی این لایحه، عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: «در راستای ماده 31مصوبه برنامه 5 ‌ساله سوم توسعه شهر تهران و بند ب تبصره 4مصوبه بودجه سال 98به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود برای مدیریت بدهی‌ها با ارائه مستندات، رعایت آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری‌ها با طرفیت بانک‌ها و مؤسسات عامل به‌عنوان برات گیر، طبق قوانین و مقررات، نسبت به صدور برات کارت، حداکثر تا سقف مبلغ 20 هزار میلیارد ریال، مطابق ضوابط شهرداری و سایر قوانین و مقررات بالادستی، اقدام و پس از تحقق در جداول بودجه منعکس کند.»  پس از صحبت‌های معاون شهردار، یک فوریت این لایحه بدون مخالف به تصویب رسید.

حمایت از میراث معماری معاصر
یک فوریت «طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر» دیگر دستور جلسه دیروز شورای شهر بود.
علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران که این طرح را پیشنهاد کرده بود در تشریح دلایل یک فوریت آن، گفت: «با تصویب این طرح، شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر از طریق سیاست‌های تشویقی، الزام‌آور و محدودکننده، ملزم می‌شود. در این راستا در پیش‌نویس این طرح 6 سیاست معین شده است. از این سیاست‌ها می‌توان در جهت حفاظت از میراث معماری معاصر استفاده کرد. این طرح بر مبنای ماده 46 برنامه 5 ساله سوم شهر تهران نوشته شده است. این ماده به‌طور مشخص درباره پشتیبانی، حفظ و احیای آثار، بافت و ابنیه ارزشمند صحبت می‌کند.» او توضیح داد: «در ماده 46، 7بند آمده است که در3 بندی که مشخصا مربوط به این موضوع است، تکالیفی مشخص شده که تا پایان سال اول برنامه باید اجرایی شود.همچنین طی یک تا 2‌ماه اخیر، سرعت تخریب آثار ارزشمند معماری به‌شدت افزایش یافته و تقریبا هفته‌ای نیست که در رسانه‌های فعال در این حوزه، خبری مبنی بر تخریب این آثار نشنویم که معمولا به‌شدت مورد اعتراض فعالان، رسانه‌ها و علاقه‌مندان این حوزه قرار می‌گیرد. در این مقطع که گرایش شورا به سمت توجه به بافت‌های تاریخی و فرهنگی است، اگر به این موضوع اولویت ندهیم، گمان نکنم بتوانیم از عملکرد خود دفاع کنیم.» در نهایت، 14عضو از 17نفر حاضر در جلسه به یک فوریت این طرح رأی مثبت دادند.

بازگشت یک طرح  به‌کمیسیون
در ادامه جلسه دیروز، بررسی دستورالعمل حصار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت. بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در دفاع از یک فوریت این طرح سخن گفت. اما زهرا نژاد بهرام و محمد سالاری در مخالفت و محمود میرلوحی و ناهید خداکرمی در موافقت با فوریت این طرح صحبت کردند. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به‌دلیل برخی ابهامات به یک فوریت آن رأی ندادند و این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه برگشت داده شد.

الزام ساختمان‌های بزرگ به داشتن پیوست ترافیکی
الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه ساختمان‌های بزرگ مقیاس، دستور بعدی صدو نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران بود.محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در دفاع از یک فوریت این طرح گفت: « متأسفانه طی سال‌های اخیر، ساخت برخی از ساختمان‌های تجاری پر تردد، عارضه‌های ترافیکی برای شهر ایجاد کرده است. درحالی‌که اگر قبل از صدور پروانه عارضه سنجی ترافیکی انجام و در مطالعات این گره‌های ترافیکی مشخص شود می‌توانیم پروانه احداث ساختمان تجاری بزرگ را صادر نکنیم. پیش از این نیز قبل از صدور پروانه از معاونت مربوطه استعلام می‌شد و اگر پاسخ مثبت نبود پروانه صادر نمی‌شد. بر همین اساس می‌خواهیم با استناد به این طرح برای ساختمان‌های بزرگ و پرمراجعه حتما استعلام ترافیکی بگیریم.»   یک فوریت این طرح با اکثریت آرای شورا تصویب شد.

با حضور در انتخابات، صدای خود را به گوش همه برسانید

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آغاز جلسه شورا با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، از مردم خواست تا با حضور در پای صندوق‌های رأی، صدا و خواسته خود را به گوش همه برسانند.
محسن هاشمی‌رفسنجانی، در ابتدای جلسه دیروز فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی (ره) را که از مناسبت‌های ویژه فرهنگ ایرانی-اسلامی است، تبریک گفت. او حضور اجتماعی و تأثیرگذاری زن در جامعه را یکی از اهداف و کارکردهای مثبت اسلام در جامعه برشمرد و بیان کرد: « سهم پرسنل زن در مدیریت شهری تهران حدود یک‌پنجم و کمتر از نصف نسبت بانوان در دولت است. با وجود افزایش نسبت مدیریتی بانوان در این دوره، مدیریت شهری هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد. براساس بررسی‌های علمی، عملکرد زنان در دستگاه‌های اداری موجب افزایش نظم، کاهش رانت و فساد اداری و ایجاد رقابت حرفه‌ای می‌شود و باید ذهنیت جامعه را نسبت به باورهای خرافی، نادرست و جنسیت‌زده در مورد فعالیت حرفه‌ای بانوان اصلاح کرد.»رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش به انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و ادامه داد: « انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی با چالش‌های متعددی مواجه شده است؛ چالش نسبت به تأثیرگذاری و جایگاه واقعی مجلس شورای اسلامی، چالش کارآمدی و عملکرد مجلس دهم، به‌ویژه اکثریت اصلاح‌طلب و اعتدالی آن، چالش نسبت به عملکرد تأیید صلاحیت‌ها و همچنین چالش کلی کشور در برخورد با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها موجب شده است تا فضای سردی بر انتخابات حاکم شود. شاید گروهی از شهروندان نظرات و دلایل مختلفی برای عدم‌مشارکت و رأی ندادن داشته باشند که در جای خود محترم است اما باید بدانیم که با انفعال، تحریم و عدم‌مشارکت، صدای دیگران اعم از افراطیون داخلی و براندازان خارجی به‌جای صدای اکثریت جامعه که خواهان بهبود شرایط زندگی و توسعه کشور هستند، شنیده می‌شود.»
رئیس شورای شهر تهران همچنین پیش از آغاز جلسه رسمی شورا درباره جلسه هم‌اندیشی صبح دیروز با شهردار تهران، گفت: « اعضای شورا در این هم‌اندیشی از تعدد سرپرست‌ها گلایه داشتند که شهردار در این زمینه صحبت کرد و گفت که از این به بعد سعی می‌شود که طول عمر سرپرست‌ها کمتر از 3‌ماه باشد و تا حد امکان مدیریت‌ها از داخل شهرداری انتخاب شوند.» هاشمی به صحبت‌هایی که درخصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی مطرح شد، اشاره کرد و افزود: « شهردار تهران درباره پرداخت نشدن اوراق مشارکت متروی تهران و حدود 910 میلیارد اوراقی که در بانک آینده مانده صحبت و ابراز نگرانی کرد.»

تذکرهای اعضا در یکصدو نودو هشتمین جلسه شورای شهر تهران
احمد مسجدجامعی
امسال شاهد یک نوآوری از سوی شهرداری تهران در جشنواره فیلم فجر بودیم و آموزش‌های شهروندی از طریق سینما در اختیار مردم قرار داده شد. همچنین پرده زیبا و ظاهرفریب شهر در فیلم‌ها کنار رفت و عمق فرهنگ جاری در کوچه‌ها و چهره‌های هولناک شهر همچون کودکان کار و... به تصویر کشیده شد. این تصاویر که در برخی فیلم‌ها در تهران به نمایش گذاشته شد به واقعیت شهر نزدیک‌تر است؛ از این‌رو از شهردار تهران می‌خواهیم که از ظرفیت جشنواره فیلم فجر و حتی فیلم شهر که از گذشته به ما ارث رسیده استفاده کند و ظاهر شهر را بشکافد و در کوچه پس‌کوچه‌های تهران به نمایش گذاشته شود.

زهرا نژادبهرام
با توجه به در پیش‌رو بودن برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز تبلیغات نامزدها به‌منظور حفاظت از سرمایه‌های شهر و مدیریت و کاهش هزینه‌ها، لازم است جایگاه‌های موقت برای نصب ملزومات تبلیغاتی نامزد‌ها ایجاد شود.
رعایت این امر هم از سوی شهرداری تهران و هم از سوی نامزدهای انتخاباتی می تواند موجب مدیریت و کاهش  هزینه ها شود.

الهام فخاری
با وجود رویکرد شورای پنجم در راستای افزایش میزان حضور و جایگاه زنان در مدیریت شهری و الزام شهرداری تهران به اختصاص دست‌کم 30درصد پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری و همچنین ارائه لایحه افزایش انتصاب جوانان درتصدی پست‌های مدیریتی و ارتقای سهم و نقش آنان در مدیریت، اما متأسفانه به اجرای این مصوبه‌ها در ساختار سازمانی شورای شهر و دبیرخانه اجرایی توجه لازم نشده؛ از این‌رو ضروری است تا هیأت‌رئیسه شورای شهر نسبت به اجرای این مصوبه در نهاد شورا اقدام و به شورای شهر گزارش ارائه کند.

زهرا صدراعظم نوری
براساس ماده 6قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی کشور از محل نیم‌درصد از درآمدهای مستمر نقدی محقق شده شهرداری باید برای نگهداری کتابخانه‌های عمومی شهر هزینه شود. سالانه اعتبار قابل ملاحظه‌ای علاوه بر سهم نیم‌درصدی، صرف توسعه و نگهداری آنها می‌شود اما متأسفانه طی سال‌های گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌دلیل اختلاف در نحوه محاسبه و هزینه‌کرد نیم‌درصد و عدم‌پیگیری جدی، شهرداری مبالغی بیش از درآمدهای سرمایه‌های نقدی از حساب متمرکز شهرداری برداشت کرده و این موارد طی سال‌های مختلف جمعا بالغ بر 200میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که متأسفانه عمدتا صرف موارد دیگر یا شهرهایی غیر از تهران می‌شود. ضروری است ناهماهنگی‌های فوق رسیدگی شود.

محمد سالاری
گذران زندگی و امرارمعاش بخشی از دستفروشان به‌خصوص در ایام نزدیک به نوروز از طریق بساط‌گستری و دستفروشی صورت می‌گیرد. ضرورت دارد شهرداری تهران مانند گذشته تسهیلاتی را برای این قشر ایجاد و از برخوردهای سلبی با آنان جدا خودداری کند. باوجود این، گزارش‌هایی مبنی بر برخوردهای غیرقابل‌قبول و سلبی با دستفروشان در برخی از مناطق شهرداری به شورای شهر رسیده که من از ریاست شورا تقاضا دارم، تذکر مرا به شهردار تهران در این خصوص ابلاغ کند.

شهربانو امانی
شهرداری تهران مکلف است در راستای افزایش میزان حضور و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق تبعیض مثبت، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص30درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری اقدام کند.

حجت نظری
براساس سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 1398، شهرداری تهران مکلف است املاک قابل واگذاری را به شورای شهر تهران ارائه کند، اما متأسفانه این فهرست هنوز به شورا ارائه نشده و در این شرایط، آگهی فروش خانه اقدسیه نیز منتشر شده است؛ بنابراین باید تأکید کنم که نه‌ فقط عمارت اقدسیه، بلکه هیچ‌کدام از املاکی که به فروش می‌رسد، مطابق اراده شورا در فهرست مورد اشاره لحاظ نشده و طبق قانون، شهرداری باید برای فروش این بنا از شورا مجوز بگیرد.