هند و روسیه بازارهای جدید گردشگری ایران خواهند بود

سه شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵:۰۰ 5 سال پیش

رئیس جامعه تورگردانان:

هند و روسیه بازارهای جدید گردشگری ایران خواهند بود

عصر سفر-این روزها شیوع ویروس کرونا تمام اقشار جامعه را تحت شعاع قرار داده است. این ویروس در حوزه گردشگری مانند سونامی عمل کرده و تمامی راه‌های ورود و خروج گردشگران را بسته است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، ابراهیم پورفرج (رئیس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به آنکه این روزها با شیوع ویروس کرونا در ایران، گردشگران خارجی با چالش‌های متعددی برای سفر به ایران روبه رو شده‌اند، گفت: باتوجه به بسته شدن مرزها و خطوط هوایی بسیاری از گروه‌های گردشگران خارجی که در ایران هستند با مشکل خروج از کشور روبرو شده‌اند. بسیاری از این گردشگران درصدد آن هستند تا پروازی برای خروج از ایران پیدا کنند.

او در خصوص وضعیت گردشگران خارجی که در حال حاضر در ایران به سر می‌برند، گفت: ناچار هستیم بلیت برخی از این گردشگران را تغییر دهیم تا بتوانند از این طریق پروازشان را انجام دهند. مهمتر آنکه به دلیل شیوع ویروس کرونا اکنون تمام ارتباطات و رفت و آمدها به کشور قطع شده است.

پورفرج با اعلام این خبر که از شب گذشته ترکیش ایر نیز پروازهای خود به ایران را قطع کرده است، گفت: عملاً بیشتر پروازهای اروپایی از استانبول به تهران یا از استانبول به شیراز انجام می‌شد و طبیعی است که با بسته شدن پروازهای ترکیش دیگر چنین پروازهایی نخواهیم داشت؛ بنابراین امکان ورود تورهای اروپایی به ایران وجود ندارد. در حال حاضر نیز ترکیش درصدد بازگرداندن ایرانی‌هایی است که قصد دارند به ایران بازگردند، این پروازها بدون مسافر از ایران بازمی‌گردند.

در حال حاضر نیز بسیاری از تورهای ورودی ایران کنسل شده‌اند. البته اکنون نمی‌توان آماری در این خصوص ارائه داد و نیاز است تا طی چند هفته آینده به بررسی آن بپردازیم

این فعال گردشگری تصریح کرد: حتا گروه‌های گردشگران اروپایی داشتیم که قرار بود 2 روز پیش وارد ایران شوند. این گروه با وجود آن‌که تور خود را کنسل نکرده بودند وقتی متوجه شیوع کرونا شدند، دیگر نیامدند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران یادآور شد: با شرایط پیش آمده بسیاری از شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی تورآور نگران ورشکستگی هستند و هر روز در تماس‌هایی از تعدیل نیرو خبر می‌دهند.

پورفرج با اشاره به آنکه شیوع ویروس کرونا گردشگری دنیا را تحت شعاع قرار داده است، گفت: در حال حاضر نیز بسیاری از تورهای ورودی ایران کنسل شده‌اند. البته اکنون نمی‌توان آماری در این خصوص ارائه داد و نیاز است تا طی چند هفته آینده به بررسی آن بپردازیم.

او با توصیف شرایط کنونی که همانند سونامی که حوزه گردشگری را تحت شعاع قرار داده، گفت: اینگونه به نظر می‌رسد که اتفاقات اخیر همانند یک سونامی، سیل و زلزله را متوجه گردشگری کرده است. وقتی   سیل یا زلزله می‌آید تمام ارگان‌ها بسیج می‌شوند تا مشکل را رفع کنند، به‌طور مثال اکنون وزارت بهداشت با شیوع ویروس کرونا وارد عمل شده و سعی دارد خدمات رایگان ارائه دهد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز باید در شرایط فعلی به فکر فعالان گردشگری باشد چراکه شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری اکنون مانند سیل‌زدگان یا زلزله‌زدگان هستند و این سونامی و اتفاقات اخیر آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است.  مسئولان باید فکر اساسی در این خصوص کنند.

اکنون در حوزه  جذب گردشگران روس فعال شده‌ایم و بازار هند را مدنظر قرار داده‌ایم

رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد تا تغییراتی در بازارهای هدف گردشگری ایجاد شود، گفت: چین یکی از بزرگترین بازارهای هدف گردشگری ایران بود که سرمایه‌گذاری‌های متعددی درخصوص انجام تبلیغات و معرفی جاذبه‌های ایران در این کشور انجام شد و حتی شاهد برگزاری نشست‌های B2B با فعالان گردشگری آنها بودیم اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا مرزهای کشور چین نیز بسته شود و نتوانیم گردشگران چینی را جذب کنیم. امیدوار هستیم هرچه زودتر این ویروس ریشه‌کن شود و ما بتوانیم شاهد حضور گردشگران چینی در ایران باشیم. اکنون در حوزه  جذب گردشگران روس فعال شده‌ایم، همچنین بازار هند را مدنظر قرار داده‌ایم. تصمیم بر آن است تا بازارهای هدف گردشگری را بیشتر متوجه کشورهایی کنیم که به لحاظ مسائل سیاسی آسیب‌پذیری کمتری داشته باشند تا بتوانیم با معرفی جاذبه‌های ایران گردشگران آن را جذب کنیم.

او همچنین از برگزاری نشست B2B با فعالان گردشگری و آژانس‌داران روسیه و هند در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قصد داریم از فعالان گردشگری و آژانس‌های مسافرتی این دو کشور برای حضور در ایران و برگزاری نشست‌های B2B دعوت به عمل بیاوریم. هرچند طی چند ماه گذشته نشست‌های B2B با فعالان گردشگری عمان داشتیم اما اکنون باتوجه به بسته شدن مرزها و پروازها امکان جذب گردشگران این کشور نیز وجود ندارد.