کرونا؛ کابوس صنعت هوانوردی و گردشگری جهان

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶:۰۰ 5 سال پیش

کرونا؛ کابوس صنعت هوانوردی و گردشگری جهان

عصر سفر- با شیوع ویروس کرونا در مناطق گسترده‌ای از جهان، بسیاری از پروازهای بین المللی و به تبع آن سفرهای داخلی و خارجی در کشورهای مختلف لغو شده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، شیوع ویروس خطرناک و کشنده کرونا که در ابتدا از چین آغاز شد و سپس مناطق گسترده‌ای از جهان را درگیر کرد، به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران تبدیل به یکی از بزرگترین کابوس های صنعت هوانوردی و گردشگری در جهان خواهد شد چراکه شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های مسافرتی و هتلداران و سایر فعالان حوزه هوانوردی و گردشگری به علت لغو سفرهای داخلی و خارجی میان کشورهای مختلف، شاهد ضرر و زیان های مالی شدیدی شدند که به نظر می رسد نسبت به سایر حوزه ها آسیب پذیری بیشتری را متحمل شده اند.

این کارشناسان بر این باورند که صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری از ضرر و زیان های حادثه تروریستی 11 سپتامبر در ایالات متحده آمریکا نیز بسیار بیشتر و گسترده‌تر خواهد بود. به گونه‌ای که انتظار می رود شیوع کرونا در جهان عنوان «بدترین اتفاق ناگوار» یا «کابوس» برای ایرلاین ها و سایر شرکت‌های مسافرتی را به خود اختصاص دهد.

هم زمان با شیوع ویروس خطرناک کرونا در چین، بسیاری از ایرلاین‌های جهان پروازهای خود به مبدا و مقصد این کشور و سایر مناطق پرخطر جهان را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و با افزایش شمار قربانیان این ویروس زمان تعلیق پروازهای خود را تمدید کردند تا بدین ترتیب از انتشار بیشتر آن در سایر شهرها و کشورها جلوگیری به عمل بیاورند.

چند روز پیش نیز گزارشی از سوی سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) در خصوص تاثیرات منفی و شدید شیوع گسترده ویروس کرونا بر درآمدزایی ایرلاین های فعال در سراسر جهان منتشر شده بود که در آن درباره ضرر و زیان 29 میلیارد دلاری ایرلاین های مختلف در سال 2020 میلادی هشدار می داد.

انجمن هوانوردی یاتا همچنین برآورد کرده بود که کاهش تردد و تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش 4.7 درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحران‌های مالی در سال‌ های 2008 و 2009 میلادی به شمار می رود. این در حالیست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان بر روی میزان سوددهی ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی معلوم و مشخص نشده است.

صنعت توریسم و گردشگری نیز یکی از بزرگترین و سودآورترین صنایع فعال در جهان به شمار می رود که میزان درآمدزایی آن به طور متوسط 5.7 تریلیون دلار گزارش شده است. 319 میلیون نفر در مشاغل مربوط به این حوزه فعالیت دارند و این بدان معناست که یک نفر از هر 10 نفر در جهان به نوعی در صنعت توریسم و گردشگری فعالیت می کند.

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، ویروس خطرناک و کشنده کرونا با سرمنشا چین، تاکنون جان بالغ بر سه هزار و 44 نفر را گرفته و بیش از 87 هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است.