امکان بازگشت پول سفرهای خارجی بدون جریمه وجود ندارد

سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰ 5 سال پیش

هتل‌های داخلی پول مسافران را بازگرداندند;

امکان بازگشت پول سفرهای خارجی بدون جریمه وجود ندارد

عصر سفر-با شیوع ویروس کرونا و لغو بسیاری از سفرهای نوروزی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درخصوص وضعیت نهایی بازپرداخت هزینه سفرها سخن گفت.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، این روزها شیوع ویروس کرونا اکثر کشورهای دنیا را با چالش‌های متعددی روبرو ساخته در این میان می‌توان گفت گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین چالش و آسیب را از شیوع کرونا دیده است.

هرچه به نوروز نزدیکتر می‌شویم بیم تحقق  یا عدم تحقق تورها و سفرهای نوروزی نیز بیشتر می‌شود.  در این میان بسیاری از مسئولین حوزه گردشگری عموم جامعه را به لغو سفرهای گروهی و سفرهای غیرضروری  فرامی‌خوانند. این در حالی است که بسیاری از افراد جامعه دو تا سه ماه قبل از تعطیلات نوروز بسته‌های سفر‌های نوروزی خود برای سفرهای داخلی یا خارجی را خریداری کرده‌اند؛ به جز مرزها، بسیاری از استان‌های کشور از پذیرش مسافران اجتناب می‌کنند و درنهایت نگرانی‌هایی در خصوص چگونگی بازگشت پول‌های پرداخت شده برای سفرهایی که هرگز انجام نمی‌شوند  به وجود آمده.

طی هفته‌های گذشته نامه‌های مختلفی از سوی مسئولان حوزه گردشگری و فعالان این حوزه منتشر شد برخی بر لزوم بازگشت پول مردم  بدون پرداخت جریمه تاکید داشتند چنانکه معاون گردشگری ششم اسفندماه بخشنامه‌ای صادر کرد و با اعلام وضعیت «فوق‌العاده» از تاسیسات گردشگری خواست: چنانچه مسافری از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، درخواست انصراف داشت، بدون دریافت جریمه، نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام کنند.

اما برخی دیگر به نکاتی  اشاره داشتند که مسئولان مورد توجه قرار نداده‌اند از آن جمله می‌توان به پرداخت هزینه‌‌هایی اشاره داشت که برای دریافت ویزا یا حتی خرید بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس‌هایی که در خارج از مرزهای ایران تردد می‌کنند و قابل بازگشت نیست.

حرمت الله رفیعی (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) با اشاره به آنکه طی نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پیشنهادات خود را در خصوص شرایط کنونی حوزه گردشگری با توجه به شیوع ویروس  کرونا عنوان کرده است گفت: از یک سو با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ابطال بدون جریمه هزینه سفرهای هوایی، زمینی و ریلی کماکان شرکت‌های هواپیمایی از اجرای دستورالعمل فوق خودداری می‌نمایند از این رو دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و توان و امکان استرداد وجوه دریافتی از مسافران را بدون همکاری شرکت‌های هواپیمایی و هتل های داخلی و خارجی ندارند. از دیگر سو بخشی از هزینه‌های  پرداختی سفر ازجمله اقامت در هتل‌های خارج از کشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌های خریداری شده برای سفرهایی که مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است قابل استرداد به مسافرین نیست.

او ادامه داد: درعین حال، باتوجه به مشکلات فوق و عدم ارائه راهکار مناسب که هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به همکاری بیشتر جهت استرداد وجوه دریافتی از آژانس‌ها و مسافران می‌کند، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور به تنهایی امکان استرداد وجوه مسافران باتوجه به ابعاد  ملی این پیش آمد ناگوار که از نمونه‌های بارز فورس ماژور است را ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح  کرد: قرار بر آن شد تا جلسه‌ای با رییس اتحادیه هتلداران برگزار کنیم تا موارد فوق مورد بررسی قرار گیرد. در عین حال باید توجه داشت که عموم هتلداران در بیشتر استان‌ها موافقت کرده‌اند تا پول‌ها را بازگردانند. تاکنون استان‌های تهران، شیراز، اصفهان، کیش آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و به زودی نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد. مسئولان گردشگری بدون حضور فعالان بخش خصوصی تصمیماتی گرفتند و آن‌را دیکته کردند درحالی که باید جلسه‌ای با حضور روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های فعال در بخش خصوصی گردشگری برگزار و با تایید نظر آنها تصمیمات اخذ می‌شد.

او در خصوص بازگشت پول‌ها توسط ایرلاین‌ها نیز گفت: تعدادی از ایرلاین‌ها در خصوص بازگشت مبالغ پرداختی برای سفرهای آتی به دفاتر خدمات مسافرتی با مشکل روبرو هستند که طی نامه‌ای این مهم را به اطلاع وزیر راه و شهرسازی رساندیم و قرار شد طی چند روز آینده این مهم نیز رفع شود. اکنون گلایه‌ای در خصوص عدم همکاری ایرلاین‌ها با دفاتر خدمات مسافرتی نداشتیم.

رفیعی در خصوص بازگشت پول‌های سفرهای خارجی نیز گفت: باتوجه به آنکه ایران وضعیت فوق‌العاده اعلام نکرده است بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی ما براساس  روابط سالیانه‌ای که با هتل‌های خارج از کشور داشتند مشکل را رفع می‌کنند و اگر تعداد محدودی از آنها باقی بماند سعی می‌کنیم خودمان به عنوان انجمن صنفی ورود کنیم و درصدد رفع مشکل برآییم. در این میان قطعاً  بازپرداخت پول صدور ویزا یا برخی پروازها که مبدا و مقصد آن در خارج از کشور است، امکان ندارد. در این میان مسافران نیز همکاری‌های لازم را با دفاتر خدمات مسافرتی انجام می‌دهند؛ هرچند از حقوق اساسی خود نمی‌گذرند اما متوجه هستند که دفاتر خدمات مسافرتی دردد کسب سود از سفرهای کنسل شده نیستند بلکه به دنبال آن هستند تا زیان بیشتری نبینند.

او خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت اکنون شرایط کاملاً عادی شده است اما تنها تلاش ما بر آن است تا بتوانیم با مجموعه‌های مرتبط با سفر به یک نقطه مطلوب و مشترک برسیم.