کرونا و خزان گردشگری قزوین در آستانه بهار

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴:۰۰ 5 سال پیش

کرونا و خزان گردشگری قزوین در آستانه بهار

عصر سفر- شیوع کرونا تقریبا همه فعالیت های مرتبط با گردشگری در قزوین از جمله تدارک برای جذب مسافران نوروزی را که با سیاست تبدیل این استان از معبر به مقصد گردشگران دنبال می شد را به تعطیلی کشانده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، قزوین با وجود برخورداری از صدها جاذبه تاریحی و طبیعی خاص و بعضا منحصر به فرد هیچ گاه به عنوان یکی از قطب ها و مقاصد مهم گردشگری کشور مطرح نبوده است.

این وضعیت در حالی است که چشم اندازهای دل انگیز و مناظر طبیعی بکر در الموت، طارم سفلی و آوج اعم از چشمه سارها، غارها، آبگرم ها، جنگل ها به همراه بافت های زیبا و تاریخی روستایی و آداب و رسوم و پوشش محلی حفظ شده در آنها در کنار قلعه ها، کاروانسراها، عمارت ها، بازارها و سرا، مساجد مدرسه ها،امامزاده ها، خانه ها و آب انبارهای تاریخی، رنگارنگی از جاذبه های گردشگری را در استان قزوین تشکیل داده اند.

سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و خاورمیانه، سپه نخستین خیابان ایران، گراند هتل نخستین هتل مدرن ایران، کلیسای کانتور کوچک ترین کلیسای ایران، آب انبار سردار بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران بخشی از ترین های گردشگری قزوین هستند که به همراه مسجد جامع عتیق از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد ایران، دریاچه آب شیرین اوان، باغستان سنتی 2500 هکتاری هزار ساله قزوین، محوطه های پیش از تاریخ دشت قزوین در سگزآباد، قلعه سحرانگیز حسن صباح الموت، دریاچه اوان، برج های دوگانه خرقان آوج، دولتخانه صفوی (سردرب عالی قاپو و کاخ چهلستون و ...)؛ امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا (ع) با بقعه تاریخی به جا مانده از دوره صفویه تنها بخشی از دیدنی های این استان که کمتر از یک درصد مساحت ایران را در بردارد و روزگاری برای 50 سال پایتخت ایران بوده را شامل می شوند.

کرونا و کشیدن ترمز رشد گردشگری قزوین

با همه جاذبه های یاد شده و وجود بیش از 1400 اثر ملموس و ناملوس از قزوین در فهرست آثار ملی این استان سهم قابل توجهی از گردشگری کشور ندارد و بیشتر اوقات به عنوان یک مسیر عبوری برای مسافران شمال و یا مسافرانی که از استان های غربی و شمال غربی برای سفر به تهران و بالعکس مسافرت می کرده اند، شناخته شده است.

با وجود این وضعیت، طی هفت هشت سال گذشته با برنامه ریزی های انجام شده در سطح مدیریت کلان استان و تلاش و همکاری بین دستگاه هایی چون میراث فرهنگی و شهرداری قزوین و اجرای طرح هایی چون ساماندهی کاروانسرای سعدالسلطنه و ایجاد بزرگترین بازار صنایع دستی ایران در آن و برگزاری جشنواره های گردشگری نوروزی در این مکان و همچنین دولتخانه صفوی، گسترش اماکن اقامتی همچون هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی و معرفی و تبلیغ جاذبه های قزوین به هموطنان به ویژه در پایتخت و برپایی تورهای قزوین گردی، این شهر و استان و جاذبه های آن تا حدی شناخته شده و این موجب شد تا برخی ها قزوین را نیز جزو مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند و بدین شکل در سال های اخیر قزوین در تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران بود.

این وضعیت موجب شد تا طی سال های اخیر در ایام نوروز قزوین صدها هزار گردشگر را به خود ببیند و اماکن تاریخی و گردشگری این شهر و استان در این ایام مملو از مسافران و میهمانان نوروزی باشد و ظرفیت هتل ها و مراکز اقامتی دیگر این دیار به طور کامل اشغال شود و از قبل این موضوع مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری نیز در این استان رونق خوبی به خود بگیرد اما این روزها با پیدا شدن سروکله ویروسی منحوس و وارداتی به نام "کرونا" همچون بیشتر نقاط کشور بساط گردشگری قزوین نیز تعطیل و غیرفعال شده است.

شیوع کرونا درست در روزهایی که اماکن اقامتی  و تاسیسات گردشگری قزوین باید خود را برای پذیرایی از گردشگران نوروزی آماده می کردند باعث شد تا خیلی از آنها عملا تعطیل شده و برخی نیز شکل نیمه تعطیل به خود بگیرند و این در حالی است که گل یا اوج کار مشاغل گردشگری در کشور مربوط به تعطیلات نوروزی است.

کسادی بازار گردشگری قزوین در حالی است که طی سال های اخیر و با برنامه ریزی های انجام شده این شهر و استان توانسته بود کمی به جایگاه واقعی خود در این حوزه نزدیک شده و در بین 10 مقصد برتر گردشگری کشور قرار بگیرد.

هتل داران و صاحبان اقامتگاه های بوم گردی، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان صنایع دستی، بهره برداران مجتمع های خدمات رفاهی و مدیران آژانس های مسافرتی در استان قزوین به همراه کارکنانشان روزهای سختی را بواسطه شیوع ویروس کرونا پشت سرمی گذارند.

ممنوعیت پذیرش مسافر در هتل های قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و با هدف پیشگری از ابتلای گردشگران به این بیماری به موجب مصوبه ستاد استانی پیشگیری از این ویروس، پذیرش مسافر در هنل ها و مراکز اقامتی استان تا اطلاع بعدی ممنوع شده است.

علیرضا خزائلی اظهار داشت: دستورالعمل های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه برای ابتلا به ویروس کرونا به تمامی تاسیسات گردشگری از جمله هتل های قزوین ابلاغ شده است.

این مسوول گفت: هر ساله در قالب ستاد تسهیلات سفر و به دبیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ریزی های لازم جهت جذب و استقبال از گردشگران نوروزی انجام می شد اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامت شهروندان و گردشگران، برنامه های این ستاد نیز متوجه مقابله با این بیماری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: شیوع کرونا در ایام پایانی سال تاثیر منفی زیادی به حوزه گردشگری کشور از جمله قزوین وارد کرده است و امیدواریم با تلاش متخصصان درمانی و همکاری مردم برای مهار این بیماری، در آینده زود بار دیگر شاهد فعالیت مناسب و حداکثری تاسیسات گردشگری و رونق این حوزه باشیم.

خسارت هنگفت مراکز اقامتی قزوین بر اثر شیوع کرونا

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران قزوین نیز گفت: شیوع کرونا تقرببا تمامی مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری به ویژه صنعت هتلداری را مورد هدف قرار داده است و در همین راستا واحدهای اقامتی استان نیز خسارت هنگفتی را پذیرا شده اند چرا که با کاهش شدید مسافرت ها و از سوی دیگر به دلیل رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه فعلا از پذیرش مسافر منع شده اند.

کریم نوروزی با بیان اینکه طی سال های اخیر در ایام نوروز ظرفیت مراکز اقامتی قزوین تقریبا پر می شد،اظهار داشت: چشم و امید بهره برداران اماکن اقامتی در طی یک سال فعالیت با توجه به تعطیلات نوروزی و مسافرت بیشتر مردم به این ایام است و با اوضاع به وجود آمده چنین امیدی برای نوروز 99 وجود ندارد.

تمهیدات پیشگیرانه لازم برای مقابله با ویروس کرونا در مراکز اقامتی استان قزوین اتخاذ شده و همه هتل ها، میهمان پذیرها، خانه مسافرها و اقامتگاه های بوم گردی ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابلاغ شده هستند.

وی اظهار داشت: شست و شوی مرتب سرویس های بهداشتی، ضدعفونی لابی و سالن های غذاخوری و کابین آسانسورها و همچنین ارایه اقلام بسته بندی و وکیوم روی میز صبحانه، ضدعفونی دستگیره ها و حوله ها و  شست و شوی مرتب پتوها و نصب دستورالعمل های و آموزش های بهداشتی روی دیوارها... از جمله این نکات بهداشتی است.

لغو جشنواره های نوروزی در قزوین

جشنواره های نوروزی همواره یکی از برنامه هایی بود که طی سال های اخیر به جذب گردشگر در قزوین کمک می کرد، اما نوروز امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری این برنامه های شاد و مفرح و جذاب لغو شد.

جشنواره های ملی و بین المللی بازی و اسباب بازی کودکان و جشنواره آداب و سنن از این دسته برنامه ها بودند که در نوروز با استقبال بالای شهروندان قزوینی و همچنین گردشگران روبرو می شدند.

شهردار قزوین در همین ارتیاط گفت: به دلیل شیوع کرونا و پیشگیری از این بیماری، امسال برگزاری جشنواره های نوروزی از سوی شهرداری در دستور کار قرار ندارد.

سیاوش طاهرخانی اظهار کرد: این تصمیم با هدف حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از ایجاد تجمعات و گردهمایی های مردمی که خطر شیوع کرونا را به شدت افزایش می دهد، اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره های نوروزی فضای مفرح و با نشاطی را برای شهروندان و گردشگران ایجاد می کرد،اظهار داشت: با این وجود از آنجا که حفظ سلامت و جان شهروندان و مسافران نوروزی در اولویت قرار دارد به ناچار امسال چنین برنامه هایی برگزار نمی شود اما امیدواریم در مناسبت هایی چون روز قزوین (9 شهریور) و سایر مناسبت های پیش رو در سال آینده بتوانیم برنامه های جذاب و مفرحی را برای شهروندان و با هدف جذب گردشگران اجرا و پیاده کنیم.