لغو ۹۰ درصد رزرو نوروزی هتل‌های استان

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴:۰۰ 5 سال پیش

لزوم حمایت دولت از صاحبان و کارکنان هتل‌ها;

لغو ۹۰ درصد رزرو نوروزی هتل‌های استان

عصر سفر- دو هفته از اعلام وزارت بهداشت درباره ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد؛ ویروسی که چند هفته ای مانده به نوروز، نه‌تنها بسیاری از سفرها و برنامه‌های تفریحی و گردشگری را لغو کرده که امروز چنان در کشور همه‌گیر شده که تنها توصیه مسئولان به مردم، ماندن در خانه و خودداری از سفرهای غیرضروری است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، با توجه به اعلام برخی کشورها مبنی بر مثبت اعلام‌شدن تست کرونای برخی مسافران ایرانی یا از مبدأ ایران، عملاً بسیاری از پروازهای خارجی از مبدأ و مقصد ایران نیز به حالت تعلیق درآمده است.

از همین رو چندان عجیب نیست که نه تنها سفرهای برون‌مرزی و داخلی، که حتی سفرهای درون‌شهری نیز محدود شود.

از سوی دیگر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان از جمله بازارهای سهام و بورس، طلا، نفت و گردشگری بیش از همه مشاغل اثر منفی گذاشته است.

اما کرونا چه تأثیری بر اقتصاد گردشگری در ایران و فارس گذاشته است و فعالان این صنعت که در آستانه پیک سفر، اکنون عملاً بخش قابل‌توجهی از درآمدهای خود را از دست داده‌اند، چه انتظاری از دولت در این شرایط دارند؟

کرونا 90 درصد رزروهای نوروز هتل‌های فارس را لغو کرد

در همین رابطه رئیس جامعه هتل‌داران فارس در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه صنعت گردشگری و هتل‌داری صنعتی شکننده و بسیار اثرپذیر از شرایط جامعه است، می‌گوید: در شرایط کنونی و با شیوع ویروس کرونا نیز این صنعت شکننده‌تر از قبل شده و آسیب فراوانی دیده است.

حسن سیادتان با بیان اینکه به خاطر شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از 90 درصد اتاق‌های رزورشده هتل‌های فارس برای ایام نوروز لغو شده است، می‌افزاید: اگر در این شرایط دولت از هتل‌داران حمایت نکند، بسیاری از هتل‌ها ورشکسته و تعطیل، و بخش قابل‌توجهی از کارکنان هتل‌ها نیز بیکار خواهند شد.

هتل-های-شهر-شیراز-8

دولت از هتل‌داران در این شرایط سخت حمایت کند

سیادتان با اشاره به حمایت و همراهی هتلداران فارس در جریان سیل فروردین‌ماه و میزبانی و پذیرایی رایگان از مهمانان نوروزی و آسیب‌دیدگان سیل خاطرنشان می‌کند: در این شرایط جامعه هتل‌داران از دولت انتظار دارد که در زمینه مالیات و پرداخت بیمه کارکنان هتل‌ها از این صنف حمایت و معافیت‌هایی را برای هتل‌داران وضع کند.

رئیس جامعه هتل‌داران فارس در ادامه با اشاره به اینکه شرایط کنونی ممکن است موجب بیکاری هزاران نفر از کارکنان هتل‌ها شود، می‌افزاید: به جای بیکاری هزاران نفر از کارکان هتل‌ها و سپس تحمیل هزینه ناشی از بیمه بیکاری این صنف بر سازمان تأمین اجتماعی، دولت می‌تواند با اقدامات مناسب و سریع، هم مانع از بیکاری و تعطیلی هتل‌ها شود و هم از تحمیل هزینه‌های بیکاری به سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری کند.

پیامدهای کرونا بر اقتصاد کشور ماه‌ها طول خواهد کشید

از سوی دیگر رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش اتاق بازرگانی فارس در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا افزون بر حوزه گردشگری، دیگر بخش‌های اقتصادی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است، می‌گوید: در این شرایط تولید، صادرات و بخش‌های خدماتی نیز دچار آسیب شده‌اند.

سهراب شرفی با بیان اینکه این شرایط پیامدهای بعدی نیز مانند بیکاری کارگران و صنایع کوچک را به دنبال خواهد داشت، می‌افزاید: به نظر می‌رسد پیامدهای زیان‌بار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران و به ویژه بخش گردشگری تا ماه‌ها بر جای بماند و آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه با تأکید بر اینکه در عرض همین 10 روز اخیر نیز شاهد بیکاری کارگران به خاطر ویروس کرونا بوده‌ایم، خاطرنشان می‌کند: دولت باید هرچه سریع‌تر برای رسیدگی به عوارض و پیامدهای جانبی شیوع ویروس کرونا نیز تدبیری بیندیشد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش اتاق بازرگانی فارس در ادامه با بیان اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های بیمه تأمین اجتماعی برای کارفرمایان لحاظ کند، می‌گوید: حتی اگر شیوع ویروس کرونا تا پایان اسفندماه یا فروردین‌ماه سال آینده مهار شود، باز هم دست‌کم 10 تا 20 درصد از فعالیت‌های اقتصادی به مرگ دچار خواهند شد.

سهراب شرفی از همین منظر با تاکید بر تأثیر کوتاه‌مدت و لحظه‌ای شیوع کرونا بر اقتصاد کشور، خاطرنشان می‌کند: اگر دولت هرچه سریع‌تر به یاری کارفرمایان نیاید، افزون بر این، کرونا تاثیری بلندمدت و جبران‌ناپذیر هم بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت؛ چرا که احیای بسیاری از مشاغل از دست‌ رفته، یا بسیار دشوار یا بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

64565465-604x270

جهت حفظ جان و سلامت مردم تمام فعالیت‌های گردشگری تعطیل شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه با اشاره به تعطیل‌شدن هرگونه صنعت گردشگری در شرایط کنونی در کشور می‌گوید: امروز هرگونه مسافرت، حتی گردشگری‌ و آمدوشد درون‌شهری نیز تعطیل شده است.

سهراب شرفی سپس با بیان اینکه امکان هرگونه فعالیت در حوزه گردشگری در شرایط کنونی کاملاً منتفی است، می‌افزاید: به سبب آنکه خطر ویروس کرونا بسیار جدی است و پای جان و سلامت مردم در میان است، فعالان گردشگری نیز برای حفظ جان و آینده خود باید هرگونه فعالیت را تعطیل کنند و در خانه بمانند.

شرفی سپس با تأکید بر اینکه حفظ برخی مشاغل در شرایط کنونی عملاً موجب آسیب‌رساندن به بخش وسیع‌تری از جامعه خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: از همین رو گرچه صنعت گردشگری شرایط مناسبی ندارد، اما به خاطر حفظ جان و سلامت مردم، فعالیت‌های مبتنی بر گردشگری باید تا پایان زمان شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن تعطیل شود.

سهراب شرفی در پایان با انتقاد از دولت که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور چین، خطر این ویروس را جدی نگرفت، می‌افزاید: دولت از یک ماه پیش می‌توانست بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای، خطر ویروس کرونا را جدی بگیرد و با صرف هزینه‌ای اندک مانع از فراگیرشدن این ویروس در سطح جامعه، و واردآمدن این حجم از خسارات سنگین بر مردم و کشور شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در پایان با انتقاد از غلبه نگاه کوتاه‌مدت در میان دولتمردان و سهل‌انگاری در خصوص جدی نگرفتن خطر شیوع ویروس کرونا خاطرنشان می‌کند: این نگاه کوتاه‌مدت موجب واردآمدن زیان‌ها و خسارت بزرگ در درازمدت شده است.

به گفته شرفی در شرایط کنونی نیز دولت باید از واردآمدن خسارات بیشتر به مردم و کشور جلوگیری کند و با تعطیلی یک‌ماهه مشاغل و ادارات مانع از انتقال بیشتر این ویروس به بخش بزرگ‌تر جامعه شود؛ چرا که «اگر به صورت کج‌دار و مریز با موضوع تعطیلی مشاغل و ادارات برخورد کنیم، ممکن است تا 5، 6 ماه درگیر آثار و پیامدهای ویروس کرونا باشیم.»